هنروتجربه:آهنگساز «جنبل» درباره اینکه از موسیقی جنوبی در این فیلم استفاده نکرده است، گفت که لزومی ندارد وقتی از هرچیزی نام می‌بریم تصویر آن را نیز نشان دهیم و صدایش را هم بسازیم.

فیلم مستند داستانی «جنبل» به کارگردانی مینا بزرگمهر و هادی کمالی مقدم در گروه هنر و تجربه در حال اکران است. احسان صدیق، آهنگساز این اثر درباره  استفاده نکردن از موسیقی جنوبی در این فیلم به روزنامه شرق گفت:«فکر نمی‌کنم که «جنبل» یک فیلم جنوبی باشد، بلکه فکر می‌کنم یک فیلم سینمایی یا مستند داستانی است و تمام المان‌ها و پایه‌های یک سیستم سینمایی را که در عین حال کاملا غربی هم هست، دارد. موضوع این مستند و داستانش مسئله‌ای است که در جنوب می‌گذرد و براساس آن داستان جلو می‌رود و روایت می‌شود. در واقع در این فیلم این داستان نیست که مهم است، بلکه زبان است که این ماجرا را مهم می‌کند. زبانی که انتخاب کردیم نیز زبان سینماست و گویش نیست. کسی این داستان را برای شما به زبان جنوبی تعریف نمی‌کند که پشت آن موسیقی جنوبی نیز باشد.»

او افزود:«لزومی ندارد وقتی از هرچیزی نام می‌بریم تصویر آن را نیز نشان دهیم و صدایش را هم بسازیم. اگر بتوانیم فاصله بگیریم معمولا اثر جذاب‌تری خلق می‌شود و من اصولا دوست دارم از موضوع فاصله بگیرم و کاری را انجام دهم که متفاوت است. همچنین اساسا تخصص ساخت موسیقی جنوبی ندارم و دوستان بسیاری هستند که متخصص این امر هستند و انتخاب من برای این فیلم اساسا به همین دلیل بوده است. در این فیلم ریتم‌های جنوبی- آفریقایی توسط جهله اجرا می‌شود که به نظرم کافی است و این بکر بودن فیلم را نشان می‌دهد اما اینکه فضایی ایجاد کنیم و آن را به مخاطب با استفاده از نوع موسیقی یا دوربین یا تکنیک فیلم‌برداری القا کنیم وجود ندارد. اینکه ما هرآنچه در یک نقطه می‌سازیم از همان المان‌ها نیز استفاده کنیم درست نیست، ما کار برای یکسری مخاطب که می‌خواهند بدانند جنوب چه شکلی است نساختیم.»

صدیق درباره نگرش خود در ساخت این موسیقی نیز عنوان کرد:«من یک نگرش دارم و آن نگرش را به عنوان سازنده موسیقی در کار دخیل می‌کنم. در واقع احساساتم را به کار می‌گیرم اما درگیر نمی‌کنم. از احساساتم استفاده می‌کنم برای اینکه چیزی را بفهمم یا تحلیل احساسی کنم و از آن در راستای کار استفاده کنم. من در ساخت موسیقی فیلم نخواستم وارد فضای موسیقی جنوبی شوم و از سوی دیگر هم نخواستم خارج از آن فضا باشم. در واقع در جایی هستم که می‌تواند تعریف دوگانه‌ای داشته باشد.»

صدیق همچنین درباره ویژگی موسیقی این فیلم و میزان تاثیرگذاری آن عنوان کرد:«به نظرم تاثیر خوبی داشته است چراکه در بازخوردهایی که دریافت کردم بسیاری از دوستان از این اتفاق راضی بودند و برخی نیز ناراضی بودند. خصلت یک اثر هم همین است که برخی مخالف باشند و برخی موافق. اگر اثری تماما موافقت همراه داشته باشد یا تماما مخالفت قطعا ایراد دارد. ویژگی این موسیقی در واقع حضور خودش بود.»

این آهنگساز درباره استفاده از سازهای الکترونیک و فضای سازهای سنتی مردم منطقه و تناسب میان این دو گفت:«اصولا وقتی می‌خواهم کاری را تولید کنم به این فکر نمی‌کنم که مخاطب آزار می‌بیند یا نه؛ عمدتا زمانی که ما در حال تولید یک اثر هستیم مخاطب را حس نمی‌کنیم چراکه معلوم نیست کار بوجود بیاید یا نه. در این بخش ما با مخاطب سروکار نداریم و مخاطب پس از ساخت فیلم شکل می‌گیرد. من نخواستم هماهنگی و تناسبی میان دو فضای بومی و الکترونیک ایجاد کنم. به این دلیل که هرگونه تلاشی برای ایجاد هماهنگی بین چیزهایی که هماهنگ نیستند باطل است و اساسا کار را به جایی نمی‌برند. شما وقتی فیلمی را می‌بینید، صدایی هم می‌شنوید و دلتان می‌خواهد برای آن موسیقی بسازید و این کار را انجام می‌دهید. در واقع تلاشی نکردم و با آنچه که از موسیقی در خودم دارم که بخشی از آن در این کشور هست و بخشی هم در این مملکت نیست صدایی به عنوان موسیقی تولید کردم.»

او ادامه داد:«باید دید چه تعریفی از موسیقی جنوبی وجود دارد که  آن را بخواهیم ارائه دهیم. اگر خصلت‌های موسیقی جنوبی را بیان کنیم و ویژگی‌هایش را درنظر بگیریم از سوی دیگر می‌توانیم آن را به آفریقا نیز نسبت دهیم، ابتدا باید از منطقه مورد نظر تعریف ارائه دهیم مثلا ممکن است شما موسیقی که در سنندج نواخته می‌شود و موسیقی را که در کرمانشاه نواخته می‌شود، با هم متفاوت نبینید اما افرادی که در آن منطقه زندگی می‌کنند این تفاوت‌ها را به خوبی درک می‌کنند. در نتیجه باید ابتدا مشخص کنیم که این موسیقی جنوب متعلق به کدام منطقه از جنوب است و بعد درباره اثرگذاری آن صحبت کنیم.»

صدیق همچنین درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت:«به همراه گروهم «کوارتت کاسته» مشغول آهنگسازی برای آلبوم جدیدمان هستیم. همچنین روی یک پروژه موسیقی فیلم مشغول کار هستم که کاوه سجادی حسینی آن را  کارگردانی کرده و دیگری ساخته آروند دشت آرای است که در حال صحبت هستیم تا به نتیجه برسیم.»

برچسب‌ها: