هنروتجربه:کمال تبریزی با انتقاد از اینکه سینما به یک کلونی مشخصی از فیلم‌ساز و مخاطبینی محدود تبدیل شده است، به سینمای هنروتجربه نیز اشاره کرد و گفت که اگر این گروه بتواند مخاطبان خود را پیدا کند به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده است.

آخرین ساخته کمال تبریزی با عنوان «ما همه با هم هستیم» از عید فطر امسال در سینماها به اکران درآمده است. این فیلم از یکسو با انتقادهایی مواجه شده و از سویی دیگر با رکورد فروش در چند روز گذشته مورد استقبال قرار گرفته است. به همین بهانه خبرگزاری ایسنا با او گفت‌و‌گویی کرده و درباره فیلم و دیگر مسائل مربوط به سینما صحبت کرد. تبریزی در بخشی صحبت‌هایش در ارتباط با تاثیر رده بندی سنی فیلم‌ها گفت:«به ندرت پیش می‌آید فیلم‌سازی اثری تولید کند که برای همه گروه‌های سنی مناسب باشد. نکته دیگر این است که ما وقتی طرح ساخت فیلمی را به ارشاد می‌دهیم باید بدانیم مخاطبان ما چه کسانی هستند. اینکه بتوانید همه اقشار جامعه را با خود همراه کنید کاری دشوار، سخت و استثنائی است. توجه اصلی و مهم این است که اثرتان بین گروه مخاطبان‌تان جذاب و گیرا باشد و همچنین بتواند گروه مخاطبینی را که این فیلم برای آنها ساخته شده است، خبردار کند تا به دیدن آن تمایل پیدا کنند. اگر این فرآیند برای همه فیلم‌ها وجود داشته و در نظر گرفته شود دیگر هیچ فیلمی برای جذب مخاطب خود شکست نمی‌خورد.»

او سپس به لزوم تشکیل یک گروه کارشناسی در این زمینه اشاره کرد:«باید برای همه فیلم‌ها تعریف و درجه بندی سنی وجود داشته باشد یعنی لازم است یک گروه کارشناسی متشکل از وکیل و روانشناس و جامعه شناس و … در اتاق فکری تخصصی برای چنین کاری هم اندیشی کنند. این اتفاقی است که در همه جای دنیا انجام می‌شود ولی متاسفانه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که به ویژه در فضای مجازی دچار یک سراشیبی و سقوط شده‌ایم و مراعات‌کننده خیلی از حریم‌ها و مسائل نیستیم و تقریباً برای همه ما عادی شده که به راحتی حقوق شخصی و اخلاقی دیگران را ضایع کنیم. «ما همه باهم هستیم» اشاره تلویحی به همین سقوط اخلاقی دارد و اگر منعی برای این اسم وجود داشت قطعاً نام آن را «سقوط» می‌گذاشتم زیرا سقوط هواپیما تمثیلی از سقوط آدم‌هاست.»

تبریزی در ادامه درباره سینمای هنروتجربه نیز عنوان کرد:«همین گروه سینمایی هنروتجربه‌ای که تلاش می‌کند خودش را به هر راهی شده زنده نگه دارد، اگر بتواند مخاطب خودش را در جامعه پیدا کند موفقیت بزرگی را کسب کرده است.»

تبریزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از مشکل اطلاع رسانی برای مخاطبان گفت:«ما بارها در سالن‌های سینما و در زمان اکران فیلم‌های پرفروشی که به نمایش در می‌آیند شاهد بوده‌ایم وقتی همه در حال خندیدن و لذت بردن هستند گروهی سالن را ترک می‌کنند. این حرکت نشانه‌ای است که این افراد مخاطب چنین فیلم‌هایی نیستند و سلایق متفاوت دارند. بزرگ‌ترین مشکل ما اطلاع‌رسانی به مخاطبان است اگر این کار در مسیر درستی انجام شود بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد و تعداد مخاطبان سینما افزایش پیدا می‌کند. اگر بتوانیم آهن‌ربای مخاطب را پیدا کنیم هیچ فیلمی شکست تجاری نمی‌خورد زیرا هر اثری مخاطب خودش را دارد فقط باید به درستی تعریف و تبلیغ شود تا مخاطب خطابه مورد نظرش را بیابد. سینما به گروه مخاطبان فیلم‌های کمدی دم دستی تبدیل شده است ولی فکر می‌کنید چند درصد از خانواده‌هایی که در کشور زندگی می‌کنند رویکردی به این نوع از سینما داشته باشند؟ به نظر نمی‌رسد تعدادشان زیاد باشد این در حالی است که فیلم مناسب سلیقه آن‌ها هم در سینما وجود ندارد برای همین از سینما قطع امید کرده‌اند.»

تبریزی در تحلیل بیشتر وضعیت سینما اظهار کرد:«اکنون سینما به یک کلونی مشخصی از فیلم‌ساز و مخاطبینی محدود تبدیل شده و برای گروه‌های دیگر فیلمی وجود ندارد. سینمای ما کوته‌بین است و تنها یک مسیر سینمای لودگی و گیشه صرف را دنبال می‌کند و از سوی دیگر یک مسیر مخالف و سینمای صرفاً جشنواره‌ای را می‌پسندد. ما چرا انواع و اقسام فیلم‌ها را نداریم؟ چرا فیلمی در ژانر کمدی ترسناک در ایران ساخته نمی‌شود و هیچ‌کس از سبک‌های سینمایی جدید استقبال نمی‌کند؟ همه در حال فرمول‌سازی از روی فیلم‌های موفق در گیشه هستند تا از روی آن الگوبرداری کنند و متاسفانه فیلم‌سازان خوبمان هم برای به دست آوردن گیشه و مخاطب به این سمت رفته‌اند. متاسفانه اتاق فکری وجود ندارد که متوجه سقوط ژانرها در سینما شده باشد. در سینما چقدر تنوع و جذابیت‌های دیگر هم وجود دارد و کمبودهای سبد خانوار در سینما چیست؟»