هنروتجربه-مرسده محمدی: پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان ۱۸ تا ۲۴ خرداد ماه میزبان سومین هفته فیلم اروپایی بود .عصرجمعه ۲۴ خرداد در میان استقبال خوب تماشاگران علاقه‌مند به سینما و در هفتمین روز این هفته فیلم،ابتدا فیلم«ارتش خاموش» به کارگردانی ژان وان دو لد به نمایش در آمد و پس از آن کارگاه فیلم‌سازی با موضوع «تولید فیلم هنری» با حضور مازیار میری کارگردان ایرانی و ژان وان دولد برگزار شد.

بعد از نمایش فیلم، ژاک وارنر سفیرهلند در مورد برپایی سومین هفته فیلم اروپا و تعامل فرهنگی بین ایران و اروپا نکاتی را عنوان کرد. او درباره انتخاب فیلم‌های این رویداد سینمایی  گفت:« درهفته فیلم اروپا نه فقط به دنبال فیلم‌هایی بودیم که حضور بین‌المللی خوبی داشتند بلکه به دنبال نمایش فیلم‌هایی از هلند بودیم که پیام قابل توجهی داشته باشند. برای نمونه در ساخت فیلم «ارتش خاموش» از تجارب کودکانی که مورد حمایت انجمن کودکان جنگ قرار گرفته‌اند، استفاده شده و تمام درآمد حاصل از این فیلم نیز به این انجمن تعلق گرفته‌است. این فیلم هلندی تأثیر بسزایی در عرصه بین المللی داشته و از کارگردان خواسته شد آن را در سازمان ملل متحد در نیویورک و در دادگاه بین المللی لاهه به نمایش بگذارد.» او در ادامه تعامل فرهنگی را بهترین راه به اشتراک گذاشتن پیام‌های فرهنگی دانست.

بعد از سخنان سفیر هلند، جلسه را مازیار میری با ذکر این نکته ادامه داد که دلش ‌می‌خواست سالن بازهم بزرگ‌تر بود تا تعداد بیشتری از مخاطبان فیلم را ‌می‌دیدند و از آن استقبال ‌می‌کردند تا فرهنگ مهمان پذیری مردم این شهر و کشور بیشتر به اروپاییان نشان داده ‌می‌شد. ژان وان دو لد هم از حضورش در اصفهان ابراز شادمانی کرد و گفت خوشحال است که به خاطر فیلم‌ساز بودن توانسته به این کشور و این شهر بیاید.

مازیار میری:برای من سینما یعنی هنر در تعریف کلی و هر فیلمی‌ که ساخته ‌می‌شود، فیلم هنری است.علاقه‌ای به فیلم‌های بی‌مغز پرمخاطب ندارم. بعضی وقت‌ها ما فیلم هنری را با فیلم تجربه‌گرا اشتباه ‌می‌کنیم. فیلمی‌ که لحظاتی بعد از بیرون رفتن از سینما به آن فکر کنیم و ما را ول نکند و درگیرمان کند، فیلم هنری است

نشست کارگاه فیلم هنری با صحبت‌های ژان وان دولد درباره ویژگی‌های فیلم‌ساز بودن آغاز شد:« به عنوان کارگردان معتقدم برای فیلم‌ساز بودن نیاز است، خوب گوش کنی و ببینی تا بتوانی خوب حرف بزنی نه اینکه دهان بزرگی برای حرف زدن داشته باشی. وقتی شروع به کار کردم ابتدا در مورد چیزهایی که فکر ‌می‌کردم مهم هستند، داستان ‌می‌نوشتم .پس در اینجا به‌عنوان فیلم‌ساز باید در خدمت پیا‌می ‌باشی که ‌می‌خواهی انتقال بدهی . فکر ‌می‌کنم نکته مهم بعدی ارتباط با مخاطب است. باید بتوانی زبانی انتخاب کنی که برای مردم هم سرگرم کننده باشد و هم پیام را به خوبی انتقال دهد. همیشه برایم سوال بود که چه چیزی در فوتبال وجود دارد که مردم را سرگرم و احساساتی می‌کند،به نظرم جواب همذات پنداری است. در واقع باید یک هدف وجود داشته باشد که مثلا در فوتبال  گل زدن است و در سینما ‌می‌تواند هر چیزی باشد. در فیلم شما باید کسی را داشته باشید تا مخاطب با آن همذات پنداری کند. مضمون داستانی که می‌خواهیم به مخاطب ارائه دهیم هم مهم است. در لایه رویی فیلم ‌می‌سازیم تا مخاطب را سرگرم کنیم و پیام‌مان را در لایه زیرین فیلم به مخاطب ‌می‌دهیم.»

در ادامه نشست مازیار میری با اشاره به صحبت‌های ژان وان دو لد گفت:«در خلال صحبت‌های ایشان فکر ‌می‌کردم چه ویژگی‌ای ما به هم نزدیک ‌می‌کند.من در آسیا فیلم ‌می‌سازم و ایشان در اروپا و به نظرم این سینما است که ما را به هم نزدیک کرده و مرزها را از بین ‌می‌برد. ایشان از ظلمی‌ که به بچه‌های جهان شده حرف ‌می‌زند و ما نیز از زیاده روی‌ها سخن ‌می‌گوییم. این سینما است که با چشم‌ها و گوش‌های بینا و شنوا کمک ‌می‌کند، جهانی آرام داشته باشیم .جذابیت این فیلم نشان دادن افراطی‌گری در جهان است. برایم جالب بود که فیلم‌سازی از هلند برای نشان دادن این افراطی‌گری‌ها به سفر ‌می‌رود تا فیلمش بسازد. این افراطی‌گری‌ها در زمانه ما به انسان‌ها و مخصوصا کودکان آسیب ‌می‌زند و به اعتقادات‌مان هم و آن‌ها را در سراسر جهان مثل افغانستان،عراق، چچن و … ‌می‌بینیم.»

کارگردان «ارتش خاموش» هم با تأیید سخنان مازیار میری،نکاتی را در مورد فیلمش عنوان کرد:«فیلم من در مورد بچه‌ای ۱۲ ساله است که در جنگ بزرگسال ‌می‌شود، صحنه تأثیرگذار برای خود من آنجاست که فرمانده شورشیان ‌می‌گوید عمر یک نفر در این کشور ۴۵ سال است، پس پسر بچه ۱۲ ساله بزرگسال به حساب ‌می‌آید. به خاطر این فیلم به کشورهای زیادی سفر کردم و با فرهنگ‌های مختلفی آشنا شدم. وقتی از بچه‌های جنگ که از ارتش فرار کرده بودند پرسیدم بدترین و سخت‌ترین تجربه‌شان چه بوده، آن‌ها گفتند این‌که اجازه آواز خواندن، حرف زدن و بازی کردن نداشته‌اند، و این‌ها برایشان خیلی سخت بوده است نه آدم کشتن. در واقع آن‌ها به آدم کشتن و غارت روستاها به شکل بازی نگاه ‌می‌کرده‌اند و اینکه نتوانند مثل بقیه بچه‌ها این طرف و آن طرف بدوند و بازی کنند برایشان عذاب‌آور بوده‌است.»

در بخش دیگری از این نشست مازیار میری با اشاره به این‌که «ارتش خاموش » فیلمی‌ انسانی است، افزود:«این فیلم یک فیلم انسانی راجع به کودکان است و این دغدغه ما هم هست. حضور ایشان و فیلم‌شان به ما یادآور ‌می‌شود با جهانی خطرناک روبه‌رو هستیم.»

ژان وان د ولد:در فیلم شما باید کسی را داشته باشید تا مخاطب با آن همذات پنداری کند. مضمون داستانی که می‌خواهیم به مخاطب ارائه دهیم هم مهم است. در لایه رویی فیلم ‌می‌سازیم تا مخاطب را سرگرم کنیم و پیام‌مان را در لایه زیرین فیلم به مخاطب ‌می‌دهیم

در ادامه این نشست سوالات حضار درباره فیلم مطرح شد و ژان وان دولد به آن‌ها پاسخ داد.

این نشست با طرح نکاتی پیرامون فیلم هنری ادامه یافت و هرکدام از این کارگردان‌ها از نگاه خود به تعریف فیلم هنری پرداختند.

ژان وان دو لد با اشاره به ‌این‌که فیلم «ارتش خاموش» دو نسخه هنری و تجاری دارد، توضیح داد:«یک نسخه فیلم سرگرم کننده‌تر است و در آن از تکنیک‌هایی مثل موسیقی که مخاطب را همراه ‌می‌کند، استفاده بیشتری کردم . فیلم در هلند در سینماهای بزرگ به نمایش درآمد و جنبه سرگرم‌کنندگی آن دیده شد. اما در نمایش‌هایی که در دیگر کشورها داشتیم،نسخه هنری بیشتر مورد توجه قرار گرفت.از دیدگاه من در فیلم هنری ما کمتر با احساسات مخاطب بازی ‌می‌کنیم و بیشتر به او تصویر ‌نشان می‌دهیم. در فیلم هنری ما بیشتر نشان ‌می‌دهیم بدون اینکه قضاوت کنیم و اجازه ‌می‌دهیم خود مخاطب موضوع را درک کند.مثل سکوت بعد از یک انفجار که مخاطب نتیجه‌گیری خودش را از آن ‌می‌کند.»

مازیار میری هم در تعریف فیلم هنری چنین گفت:«برای من سینما یعنی هنر در تعریف کلی و هر فیلمی‌ که ساخته ‌می‌شود، فیلم هنری است. من علاقه‌ای به فیلم‌های بی‌مغز پرمخاطب ندارم. بعضی وقت‌ها ما فیلم هنری را با فیلم تجربه‌گرا اشتباه ‌می‌کنیم. فیلمی‌ که لحظاتی بعد از بیرون رفتن از سینما به آن فکر کنیم و ما را ول نکند و درگیرمان کند، فیلم هنری است. به طور مثال از نظر من فیلم ایشان یک فیلم هنری است چون راجع به آن فکر ‌می‌کنیم، برایمان سوال پیش ‌می‌آورد و درباره‌اش حرف ‌می‌زنیم و نظر ‌می‌دهیم.»

این برنامه با امضای پوستر فیلم و پوستر هفته فیلم اروپایی توسط ژان وان دو لد و مازیار میری و با استقبال گرم همراهان همیشگی و علاقه‌مندان اصفهانی سینمای هنروتجربه به پایان رسید.