هنروتجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: کیسی افلک این روزها دومین سفر خود (در سه سال اخیر) را به جشنواره کارلووی واری تجربه می‌کند.

او در جریان نشستی در این رویداد سینمایی، درباره دقیق‌تر شدن در انتخاب‌های سالیان اخیرش و نتیجه به‌دست‌آمده، چنین توضیح داده است: «دوره‌ای بود که هر کاری را قبول می‌کردم ولی امروز که کارنامه‌ام را مرور می‌کنم می‌گویم ای کاش چنین کاری نکرده بودم و مثلاً در فلان فیلم حضور نداشتم. البته در دوره‌ای هم توانستم دست به انتخاب بزنم اما باز هم در فیلم‌هایی بازی کردم که لزوماً خوب از کار درنیامدند اما دست‌کم این بار می‌توانم بگویم که خودم می‌خواستم این تجربه‌ها را داشته باشم.»

البته تمرکز گفت‌وگو با افلک روی فیلم جدیدش «روشنایی زندگی‌ام» / Light of My Life بود که اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره برلین ۲۰۱۹ پشت سر گذاشت و امسال قرار است به اکران برسد. اما یکی از موضوع‌های جالبی که در این نشست مطرح شد، وضعیت سینمای مستقل بود که افلک نظر جالبی درباره‌اش دارد: «سال‌هایی را که در «برایش مردن» (گاس ون سنت، ۱۹۹۵) بازی کردم به خاطر دارم. سال ۱۹۸۹ بود که ون سنت «ولگرد دراگ‌استورها» را ساخت و اسپایک لی و استیون سودربرگ هم با فیلم‌های «کار درست را انجام بده» و «جنسیت، دروغ‌ها و نوار ویدیو» از راه رسیدند. جشنواره فیلم ساندنس در اولین سال‌های فعالیتش بود و خلاصه این‌که سینمای مستقل در اوج بود… اما جالب است که تا وقتی من فرصت همکاری با ون سنت را به دست آوردم، همه می‌گفتند سینمای مستقل دارد از بین می‌رود! بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟ سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ بود که به یاد دارم ون سنت گفت: چنین اتفاقی روی نمی‌دهد. می‌بینیم که حق با او بود و همه هنوز از مرگ سینمای مستقل می‌گویند!»

کیسی افلک صحبت‌هایش درباره ماندگاری سینمای مستقل را این طور ادامه می‌دهد:«الان چند دهه است که هم‌چنان فیلم‌های مستقل ساخته می‌شوند چون خیلی‌ها هستند که با سینما بزرگ شده‌اند و حالا می‌خواهند داستان‌های خودشان را به زبان تصویر روایت کنند… اما شیوه دیدن این فیلم‌ها تغییر کرده است و دیگر لزوماً روی پرده سینما نیست. مهم این است که فیلم‌های مستقل چون نیازی به تأیید فلان هیأت و حمایت مالی فلان نهاد ندارند، همیشه تولید خواهند شد و فقط سازوکار پخش و نمایش‌شان متغیر است و احتمالاً در هر دوره‌ای به شکل تازه‌ای بروز پیدا می‌کنند.»

در واقعیت هم مدت‌هاست که از تأثیرگذاری کمپانی‌های پخش مجازی و آنلاینی چون نتفلیکس، هولو و آمازون می‌شنویم (که همین طور نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود) و می‌بینیم که ستارگان و کارگردانان بزرگ سینما چطور از حمایت این کمپانی‌ها استقبال می‌کنند و در سال‌های اخیر نظر مساعد سینماگران صاحب‌نامی را جلب کرده‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری از جمعه ۲۸ ژوئن (هفتم تیر) کارش را آغاز کرده است و تا ششم ژوییه (پانزدهم تیر) ادامه دارد.

  • پلی‌لیست