هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: نتفلیکس قصد دارد پایگاه تولیدی جدیدی را در «شِپِرتِن استودیوز» بنا کند و این موضوع تهیه‌کنندگان و کارشناسان انگلیسی را در خصوص آینده سینمای مستقل این کشور نگران کرده است.

این اتفاق در روزگاری افتاده است که دیزنی، اپل، وارنرمیدیا و خیلی‌های دیگر با تمام قوا مشغول راه‌اندازی پایگاه‌های عرضه مجازی و آنلاین خود شده‌اند تا با غولی چون نتفلیکس و همتایانش هولو، آمازون پرایم و… رقابت کنند. چیزی تا جنگ بزرگ سرویس‌های پخش مجازی برای تصاحب بازارهای جهانی نمانده است که تهیه‌کنندگان سینمایی بریتانیا نگران آینده فیلم مستقل در سرزمین‌شان شده‌اند. اخیراً چند تهیه‌کننده در گفت‌وگو با «گاردین» از ترس‌های خود در این باره گفته‌اند و این‌که همه توجه‌ها معطوف پخش‌کننده‌های مجازی شود و صنعت فیلم بریتانیا به‌کل نادیده گرفته و نابود شود.

اندی پَتِرسن که تهیه‌کنندگی فیلم‌های «مرد راه‌آهن» (با بازی‌های کالین فرث و نیکول کیدمن) و «دختری با گوشواره مروارید» را در کارنامه دارد، معتقد است میزان محتوایی که برای پرکردن پایگاه‌های پخش مجازی لازم است به این معنی است که هرگز زمانی بهتر از این برای فیلم‌سازی و تهیه‌کنندگی در بریتانیا وجود نداشته است. اما اگر همه مشغول کار برای ساخت محصولات اریژینال این پایگاه‌ها شوند، تکلیف صنعت فیلم‌سازی مستقل بریتانیا چه می‌شود؟

پترسن به «گاردین» عنوان کرد: «پیکار بزرگ این پایگاه‌های پخش مجازی در دو سال آینده اجتناب‌ناپذیر است؛ اما اگر در این بازه زمانی ما صنعت فیلم مستقل‌مان را از دست بدهیم – که اگر تصمیم‌های بزرگی در این رابطه نگیریم حتماً همین طور می‌شود – سپس در سه یا چهار سال آینده فقط چند پایگاه آمریکایی برای‌مان باقی می‌ماند که کنترل همه محتوای خلاقه و هنری را در دست دارند.»

او در ادامه تاکید دارد: «همه ما برای سرویس‌های پخش مجازی فیلم و سریال می‌سازیم و برای لحظه‌ای هم فکر نمی‌کنیم که این کار را دوست نداریم. فیلم‌سازی برای نتفلیکس به‌مراتب آسان‌تر است و پرداختی خوبی هم دارد و دیگر لازم نیست از پنجاه جای مختلف برای تولید فیلمی مثل «مرد راه‌آهن» پول جمع کرد؛ اما اگر مداخله‌هایی صورت نگیرد و از این موضوع اطمینان حاصل نشود که فیلم‌های بومی هنوز فرصت و شرایط تولید خواهند داشت، در نهایت به جایی می‌رسیم که مجموعه جدیدی از استودیوها بر دنیای ما حاکم می‌شوند.»

ربکا اوبراین یکی از تهیه‌کننده‌های دیرین کن لوچ نیز با پترسن هم‌نظر است: «من در حال حاضر کاملاً نسبت به وضعیت سینمای مستقل بدبینم. به‌راحتی می‌توان افولش را دید… همین حالا هم برای برخی مثل من، کار یافتن عوامل به منظور ساخت فیلم‌های مستقل دشوار شده است چون استودیوهای بزرگ و غول‌های عرصه پخش مجازی همه را درگیر و مشغول کار کرده‌اند. البته که این موضوع عالی است که همه سر کارند، اما این وضعیت دارد به قیمت کل صنعت سینمای مستقل تمام می‌شود. به عبارت دیگر، کسانی که ما با آن‌ها همکاری داریم ممکن است تا نُه ماه، درگیر ساخت محصولی استودیویی شوند که در آن صورت باید به آن متعهد باشند چون تولیدهای مستقل به‌ندرت اتفاق می‌افتند. با این حساب می‌بینید که خلل بزرگی در توانمندی ما برای اداره و سرپا نگه‌داشتن سینمای مستقل به وجود آمده است.»

پترسن درباره سرمایه‌ها و تسهیلاتی که سازمان‌هایی چون «بی‌بی‌سی فیلمز» و «بنیاد فیلم بریتانیا» می‌توانند سالانه در اختیار تولیدات سینمای مستقل قرار دهند توضیح داد: «اعداد و ارقام آن‌ها در برابر میلیاردها دلاری که نتفلیکس و دیگران صرف می‌کنند، تأثرانگیزند.»

  • ایندی‌وایر