هنروتجربه: نشست نقد و بررسی «اکران تیرگان» فیلم کوتاه هنروتجربه با همراهی عوامل انیمیشن «داش آکل» شنبه پنجم مرداد در پردیس هویزه مشهد برگزار شد.در این برنامه هاجرمهرانی کارگردان و مرتضی نائیجی طراح بک‌گراند و لوگوی این انیمیشن حضور داشتند.

هاجر مهرانی درابتدای این نشست درخصوص شکل‌گیری انیمیشن «داش آکل» گفت: «این موضوع در ابتدا یک جرقه بود. وقتی در دانشگاه کلاس عروسک‌سازی داشتیم، باید یک عروسک اسلو موشن می‌ساختیم. من داش آکل را انتخاب کردم و برای ساختن عروسک آن می‌خواستم پرنده‌ای را داخل یک قفس درون بدن آن جای دهم. برای همین قفسی با یک پرنده خریدم و در زیر کت داش آکل قرار دادم. وقتی این عروسک را ساختم با خودم گفتم این داستان می‌تواند نماد داشته باشد و بعد با خانم چالش صحبت کردم. البته اول نمکی را ساختیم و پس از آن به سراغ داش آکل آمدیم.»

در ادامه این نشست سوالی در مورد چرایی استفاده از روش انیمیشن دو بعدی مطرح شد،مهرانی  با اشاره به این‌که انیمیشن دو بعدی چندان در ایران شناخته شده نیست،در این ارتباط توضیح داد:« بالاخره انیمیشن دو بعدی قدمت زیادی دارد. شاید علاقه من شخصی باشد اما این نوع انیمیشن به فرش دستباف می‌ماند. افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، کم نیستند و اگر از نظر مالی و شغلی تامین شوند یعنی زمینه کاری برایشان فراهم شود، انیمیشن دوبعدی هم جای رشد زیادی دارد. درحال حاضر بیشتر انیمیشن‌های کشور ژاپن تو دی هستند و آن‌ها توانسته‌اند پیشرفت کنند چون این انیمیشن برایشان درآمدزایی داشته است. مشکل ما این است که ما چنین بستری برای رشد انیمیشن تو دی نداریم.»

در بخش دیگری از این جلسه بحثی پیرامون عدم ارتباط مخاطبان کودک با این انیمیشن مطرح شد، مهرانی با تاکید بر این نکته که:« انیمیشن فقط برای مخاطب کودک نیست و قرار نیست همه انیمیشن‌ها برای مخاطب کودک ساخته شود» عنوان کرد:«انیمیشن «داش آکل» متعلق به مخاطب بزرگسال است که در کنار دیگر فیلم‌های اکران تیرگان قرار گرفته است.»

انیمیشن «داش آکل» همان‌طور که از نام آن پیدا است،اقتباسی از داستان معروف داش آکل نوشته صادق هدایت است.سوال دیگر این نشست به همین اقتباس و تغییرات داستان اصلی اشاره داشت.مهرانی در این باره گفت:«ما سعی کردیم در روایت خودمان مادرمرجان را زیر سوال ببریم و در واقع او را جزو شخصیت‌های اصلی ومحوری قرار دادیم و این از  تفاوت‌های کار ما نسبت به داستان اصلی و فیلم آقای کیمیایی است.»

از دیگر شخصیت‌هایی که به این انیمیشن نسبت به داستان اصلی اضافه شده‌است، یک شخصیت سیاه است که حضورش در ادبیات نمایش ما قدمتی طولانی دارد.کارگردان «داش آکل» در مورد چرایی حضور این شخصیت عنوان کرد:«علاقه شخصی من به نمایش‌های رو حوضی باعث شد که شخصیت سیاه را هم به انیمیشن «داش آکل »وارد کنیم اما اگر قرار بود دوباره این کار را بسازم زمان این حضور را کمتر می‌کردم.»

نکته دیگر مطرح شده در این نشست درباره موسیقی فیلم و تاثیر آن بر روند قصه بود.مهرانی در زمینه ساخت موسیقی فیلم توضیح داد:«با خانم مریم چالش در کار قبلی «نمکی» هم با یکدیگر همکاری کردیم و هم‌چنان این همکاری ادامه دارد، حتی در کار جدیدم هم با یکدیگر کار می‌کنیم. ازآنجاکه نویسندگی کار را با هم برعهده داریم و او موسیقی فیلم را نیز انجام می‌دهد، حین ساخت یک کار می‌توانیم مدیریت کنیم که مثلا کجا بار احساسی فیلم برپایه موسیقی باشد یا کجا را باید با دیالوگ داستان را پیش ببریم. این همکاری یک اتفاق خوب و خوش شانسی من بوده است، چون می‌توانیم هماهنگ پیش برویم. ضمن اینکه موسیقی جایگاه خودش را در فیلم پیدا کرده است. در بیشتر مواقع بعد از این‌که انیمیشن ساخته می‌شود، از آهنگساز می‌خواهند موسیقی برای آن فیلم بسازد و این موضوع به کار لطمه می‌زند. اگر از همان ابتدا که فیلم‌نامه درحال نوشتن است، آهنگساز هم وارد پروژه شود و در جریان کار قرار بگیرد، در نهایت اثر بهتری ارائه می‌شود.»