هنروتجربه:علی‌اکبر صادقی که نقاشی خوانده، به واسطه تصویرسازی کتابی برای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان سفارش ساخت یک پویانمایی را دریافت کرد که همین سرآغاز ساخت شش پویانمایی شد و حالا بعد از حدود چهل از ساخت آن‌ها، نسخه ترمیم شده این آثار در برنامه «تابستانه» باشگاه فیلم هنروتجربه به نمایش درمی‌آید.

علی‌اکبر صادقی تنها در یک شاخه هنری موفق نبوده است. او نقاش، تصویرساز و انیماتوری است که درهریک از این شاخه‌ها موفق به کسب جوایز داخلی و جهانی معتبری شده است همچون جوایزی که برای پویانمایی‌هایش گرفته یا دریافت جایزه اول کتاب تصویرگران آسیا (نوما) برای کتاب‌های «عبادتی چون تفکر نیست»، «پهلوان پهلوانان» و «سفرهای سندباد بحری»، جایزه اول جشنواره لایپزیگ آلمان برای کتاب «عبادتی چون تفکر نیست» به عنوان زیباترین کتاب یا جایزه اول اولین نمایشگاه گرافیک ایران برای بهترین تصویرگری کتاب.

امروز، چهارشنبه نهم مرداد هم قرار است نسخه‌های ترمیم‌شده‌ پویانمایی‌های او شامل «هفت شهر»، «گلباران»، «من آنم که»، «ملک خورشید»، «رخ» و «زال و سیمرغ» که همگی برگرفته از افسانه‌ها و داستان‌های ایرانی هستند،در باشگاه هنروتجربه به نمایش در‌آید. پیش از نمایش فیلم علی بختیاری نمایشگاه‌گردان و پژوهش‌گر به معرفی آثار صادقی می‌پردازد.

«هفت شهر» اولین پویانمایی علی‌اکبر صادقی است. داستان ساخت «هفت شهر» که یک اثر ۲۸ دقیقه‌ای است به دوران سربازی صادقی مربوط می‌شود. آن‌طور که خودش گفته برای فرار از خدمت سربازی، دوران دانشگاه را به جای چهار سال ۱۱_۱۲ ساله به اتمام رساند و با وجود آنکه ازدواج کرده بود و یک پسر هم داشت به سربازی می‌رود. به دلیل آنکه نقاشی می‌کشیده در واحد تبلیغات مشغول فعالیت می‌شود و بعد به اداره نیروی هوایی منتقل شد تا اینکه در میانه‌های دوره سربازی، سفارش تصویرگری کتابی به اسم «پهلوان پهلوانان» را ‌گرفت. مسئولان کانون پرورش از کار او خوش‌شان آمد و همین باعث شد از نیروی هوایی به کانون پرورش برود تا ادامه سربازی را همان‌جا بگذارند. همان موقع ساخت یک اثر پویانمایی در زمینه نقاشی ایرانی به او پیشنهاد شد. اولین پویانمایی او که در سال ۱۳۵۰ ساخته شد «هفت شهر» نام دارد که برگفته از هفت شهر عشق عطار است و موضوع آن درباره فردی است که برای رسیدن به عشق سفرهای متعددی را طی می‌کند و درنهایت زمانی که به سرزمین موعود می‌رسد متوجه می‌شود عشق را نیافته است و در نهایت می‌فهمد عشق در وجود خودش بوده است.

هرچند صادقی اولین پویانمایی خود را ساخت اما بهه‌رحال او نقاشی خوانده بود و با آنکه شاگرد اول دانشکده هنرای زیبای دانشگاه تهران شده بود، در زمینه سینما مطالعه جدی نداشت برای همین تصمیم گرفت برای آنکه بتواند پویانمایی‌های بهتری بسازد به مطالعه کتاب‌های سینمایی و فیلم‌های پویانمایی بپردازد. دومین پویانمایی او «گلباران» محصول سال ۱۳۵۱ است که موفق به کسب جایزه پلاک طلای هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران، جایزه اتحادیه نقاشان شوروی، جایزه اول جشنواره جهانی فیلم‌های آموزشی لبنان، پلاک برنز جشنواره فیلم کلمبوس در اوهایوی آمریکا، پلاک برنز جشنواره جهانی فیلم کارتون نیویورک، دیپلم افتخار چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم اودنسه دانمارک و..شد. داستان این فیلم هم به جنگ و صلح اشاره دارد و  روایت دو پادشاه است که قرار است بر سر یک پرنده با هم جنگ کنند، اما هنگامی که سربازان دو سپاه با توپ و تفنگ به جنگ می‌پردازند، به جای گلوله از تفنگ‌ها گل به یکدیگر شلیک می‌کنند.

فعالیت‌های صادقی در زمینه پویانمایی همین روند را طی می‌کند و او تا پیش از انقلاب تقریبا سالی یک اثر می‌سازد. او در سال ۱۳۵۳ انیمیشن «من آنم که» را ساخت که جوایز متعدد بین‌المللی را دریافت کرد. صادقی یک سال بعد هم «ملک خورشید» را ساخت و  در سال ۵۳ پویانمایی «رخ» را کارگردانی کرد که این اثر نیز در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کرد و جایزه پلاک برنز دوازدهمین جشنواره فیلم کراکو لهستان، پلاک طلای جشنواره جهانی فیلم ویرجین آیلندر آمریکا، پلاک نقره یازدهمین جشنواره جهانی فیلم شیکاگو آمریکا، فیلم برجسته سال برای ارائه در جشنواره فیلم لندن و..را به خود اختصاص داد.

او البته برای آخرین پویانمایی‌اش پیش از انقلاب که «زال و سیمرغ» نام داشت و در سال ۵۶ ساخته شد، دو سال زمان صرف کرد که درباره طولانی شدن این اثر گفته است:«در «زال و سیمرغ» یک سال روی لباس‌ها و فرم‌ها مطالعه می‌کردم. به این علت که دوست داشتم داستان شاهنامه فردوسی با ایران باستان هماهنگی داشته باشد. تا به حال کسی رستم را به شکل دوران هخامنشی فرم ریش‌های پیچ و موهای پیچ و با لباس‌های سنتی ایرانی نساخته بود. هرجایی هم که رستم را تصویر کرده بودند مانند مینیاتورها اغلب فرم مغولی دیده می‌شد. برای اولین‌بار که من رستم را صد در صد ایرانی کار کردم و سعی کردم حتی کوچک‌ترین تزیینات و حتی ساختمان‌ها و اتاق‌ها و محل نشستن‌ها همه اصیل و ایرانی و روی حساب باشد.»

با اینکه آثار او نه تنها در داخل کشور بلکه در جشنواره‌های خارجی هم حضور موفقی داشت اما صادقی از سال ۵۶ اثر دیگری در زمینه پویانمایی نساخت تا اینکه بعد از چندبار داوری در جشنواره‌های پویانمایی در سال ۸۱ باردیگر همکاری با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را شروع کرد و پویانمایی «ائتلاف» را با همکاری علیرضا کاویان‌راد ساخت. این فیلم با استفاده از ۴۰ تابلوی نقاشی ساخته شده است. فیلم‌نامه آن نوشته صادقی و کارگردانی، پویانمایی و تدوین آن باهمکاری صادقی و علیرضا کاویان‌راد انجام شده است.

پویانمایی‌های علی اکبر صادقی در برنامه «تابستانه» باشگاه فیلم هنروتجربه چهارشنبه ۹ مرداد ماه ساعت ۲۰ در سالن شماره‌ پنج پردیس سینمایی چارسو و شهر آفتاب شیراز و ساعت ۱۹ در پردیس سیتی‌سنتر اصفهان نمایش داده می‌شود. ورود برای علاقه‌مندان به برنامه باشگاه هنروتجربه آزاد و رایگان است اما با توجه به محدودیت سالن نمایش متقاضیان می‌توانند یک ساعت زودتر از محل گیشه، بلیت دریافت کنند.