هنروتجربه:امیرشهاب رضویان در آیین دیدار بسته فیلم‌های کوتاه روز «پنجگاه» با بیان اینکه وضعیت فیلم کوتاه امروز به گونه‌ای شده که دیده می‌شود، خطاب به کارگردان‌های چنین آثاری عنوان کرد که از عرضه فیلم‌های کوتاه در فضای مجازی نترسند.

آیین دیدار فیلم‌های کوتاه روز شامل پنج فیلم با عنوان «پنجگاه» شامگاه شنبه ۱۹ مرداد در موزه سینما برگزار شد. طبق روال آیین‌های دیدار در ابتدای این برنامه، پوستر این فیلم‌ها با حضور عوامل و هنرمندانی چون امیرشهاب رضویان، رسول نجفیان، رابعه مدنی و…امضا شد.

پیش از نمایش فیلم سعید هنرآموز، تهیه‌کننده فیلم «پانصد مثقال طلا» با بیان اینکه کارگردان این اثر، شهرزاد دادگر در این مراسم حضور ندارد اما از طریق اینترنت به صورت زنده شاهد اجرای برنامه است، گفت:«به شهرزاد دادگر تبریک می‌گویم که فیلمش بعد از سال‌ها این اقبال را داشت که بتواند در گروه هنروتجربه اکران شود.»

در ادامه میثم عباسی، کارگردان «پرگار» عنوان کرد که فیلم او یک بازیگر دارد و وقتی روز گذشته برای دعوت او برای حضور در این مراسم تماس گرفته، متوجه شده او دچار مصدومیت شده و در بیمارستان بستری است.

سیدسجاد حسینی، کارگردان فیلم «ملاقات محرمانه خانم و آقا» هم دیگر سخنران این برنامه بود که در ابتدا عنوان کرد که تمایل دارد صحبت‌هایش از فضاهای جدی و خیلی رسمی دور شود و در ادامه افزود:«به‌نظرم ویژگی مشترک فیلم‌های ارائه شده در این بسته قصه‌گویی است. مدام گفته می‌شود فیلم کوتاه یعنی فیلم اتمسفر و هرچقدر فیلم‌ها کمتر بگویند و مینی‌مال‌تر باشند، بهتر هستند یا بعد از این‌که فیلم را دیدیم بگوییم:«خب چه شد؟» و انگار هرچه «چه شدها» بیشتر باشند، فیلم بیشتر جایزه می‌گیرد. فکر می‌کنم این ماجرا درباره فیلم‌های ما کمتر باشد نه اینکه لزوما بهتر باشند بلکه قصه‌ها از نوع قصه‌های متفاوت‌تری هستند.»

هنروتجربه باعث می‌شود، جریان فیلم کوتاه از یک جریان صرفا جشنواره‌ای به یک جریان فیلم عام‌تر و فیلمی که برای دیده‌شدن روی پرده است، تبدیل شود. یعنی فیلم‌سازها دیگر سعی می‌کنند، فیلم‌های‌شان از لحاظ تکنیک و روایت‌گری برای پرده مناسب‌تر باشد

او سپس به تاثیر گروه هنروتجربه بر جریان فیلم‌های کوتاه اشاره کرد:«وقتی هنروتجربه آمد یک دید منفی وجود داشت که قرار است در این گروه فیلم‌های نفروش دیده شوند یا این‌که هرفیلمی که به اکران عمومی راه پیدا نمی‌کند به اینجا بیاید اما الان به‌نظرم هنروتجربه دارد جای خودش را بیشتر پیدا می‌کند. به این معنا که به مستند به خصوص مستندهای جدی‌تر و اخیرا فیلم‌های کوتاه بها می‌دهد تا دیده شوند. این کار باعث می‌شود، جریان فیلم کوتاه از یک جریان صرفا جشنواره‌ای به یک جریان فیلم عام‌تر و فیلمی که برای دیده‌شدن روی پرده است، تبدیل شود. یعنی فیلم‌سازها دیگر سعی می‌کنند، فیلم‌های‌شان از لحاظ تکنیک و روایت‌گری برای پرده مناسب‌تر باشد. درواقع این آفتی که فیلم کوتاه فقط برای جشنواره است را هنروتجربه کمتر کرده‌است.»

حسینی درباره نوع حمایت دیگر قشرهای هنری از فیلم‌های کوتاه نیز گفت:«ما برای اینکه در مراسم اکران‌مان چهره‌هایی داشته باشیم، تماس‌هایی گرفتیم و معمولا بیشتر بازیگرانی که با آن‌ها صحبت کردیم گفتند برای چه باید به مراسم فیلم‌های کوتاه بیایند؟ در واقع همین کسانی که می‌گویند حمایت می‌کنیم، معلوم نیست کجا هستند. در مدت یک ماه اخیر یاد گرفته‌ایم که برای مخاطب جدی سینما وقت بگذاریم.»

آرش محمودی، کارگردان «پرده توری» هم عنوان کرد که به تبعیت از فیلمش که مینی‌مال است، به کم‌گویی بسنده می‌کند و از حضار تشکر کرد.

کاوه دانشمند، کارگردان «باران‌های گاه به گاه» نیز در این مراسم حضور نداشت و در پایان امیرشهاب رضویان، کارگردان و مدیر موسسه هیلاج فیلم صحبت کرد:«بعد از سال‌ها، امسال یک فیلم کوتاه ساختم و به جشن فیلم کوتاه خانه سینما ارائه کردم، فرم را هم پر کردم اما یادم رفت خود نسخه را بدهم.»

او سپس به ذکر خاطره‌ای از اولین فیلم کوتاه خودش پرداخت:«من در اولین جشنواره فیلم کوتاه که همزمان با جشنواره فیلم فجر در سال ۶۱ برگزار شد، فیلم داشتم. ۱۷ سالم بود و فکر می‌کردم اتفاق خیلی بزرگی است. وقتی بهمن ماه سال ۶۱ به موزه هنرهای معاصر رفتم، به جز خودم دو نفر در سالن بودند. خیلی تحقیرآمیز بود اما الان استقبال از فیلم کوتاه خیلی خوب شده است. واقعا ظرفیت فیلم کوتاه همین است شاید یکم بیشتر. زمانی یک جشنواره می‌توانست فیلم را تک نسخه‌ای نمایش دهد اما الان وسیله منحوسی (تلفن همراه) که همه ما را درگیر کرده است، یک خوبی هم دارد که می‌توان در آن فیلم دید.»

او در توضیح وضعیت فیلم کوتاه گفت:«خوشبختانه محدودیت‌های رسانه‌ای دیگر وجود ندارد و این خیلی اتفاق مهمی است. از عرضه کردن فیلم‌تان به صورت رایگان در فضاهای مجازی نترسید چون فیلم کوتاه نمی‌تواند پول در بیاورد البته اگر بتوانید از آن پول در بیاورید که خیلی خوب است اما من هیچ‌وقت نتوانستم این کار را انجام دهم اما می‌خواهم بگویم روند فیلم کوتاه جوری است که دیده می‌شود و از عرضه آن نترسید.»

او صحبت‌هایش را با اشاره به شهرزاد دادگر پایان داد:«شهرزاد از هنرجویان هیلاج است. فکر می‌کنم ما در هیلاج بالای ۲۰۰ فیلم کوتاه ساخته‌ایم. نمی‌گویم هر کس که در هیلاج درس نخوانده است، خوب نیست اما در آنجا روند فیلم کوتاه برایمان مهم است.»

در پایان این مراسم فیلم‌های کوتاه روز «پنجگاه» به نمایش درآمد.

عکس:یاسمن ظهورطلب