هنروتجربه: نشست نقد و بررسی فیلم «رضا» شنبه ۱۹مرداد در پردیس سینمایی هویزه مشهد با حضور علیرضا معتمدی کارگردان و میثم مولایی تدوین‌گر فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست از علیرضا معتمدی درباره تفاوت آثاری که فیلم‌نامه آن‌را نوشته و اغلب به سینمای بدنه تعلق دارند و فیلمی که کارگردانی کرده‌است،سوال شد. او در پاسخ گفت:«اینکه سینماگر بتواند همواره آثاری ارائه کند که از آن‌ها راضی باشد، کاری سخت و غیرممکن است؛ به‌خصوص در نوشتن فیلم‌نامه، شرایط به‌گونه‌ای نیست که هرچه نویسنده بنویسد، همان ساخته شود و خریدار داشته باشد. من نیز زمانی که ‌به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس حرفه‌ای، کارم را در سینمای ایران آغاز کردم، آرام‌آرام سفارش‌هایی برای نوشتن گرفتم که اغلب‌شان برای من جذابیتی نداشت؛ به همین علت انگیزه‌ام را برای کار کردن در سینما و فیلم‌سازی، از دست دادم و سال‌ها طول کشید تا این عشق دوباره برگردد و کاری را که دوست دارم، انجام دهم.»

به گفته او هر فیلم برایندی از سلیقه و نگاه سازنده‌اش به سینماست:«در فیلم «رضا» قطعا ردپای تعداد زیادی از فیلم‌سازان مورد علاقه من وجود دارد اما هیچ زمان طراحی نکردم فیلمی بسازم که شبیه فیلم‌هایِ فلان کارگردان معروف باشد. برای نوشتن فیلم‌نامه«رضا» دو اصل را در نظر داشتم اول آنچه نشان می‌دهم، جذاب باشد و دوم واقعی و باورپذیر باشد.»

در ادامه این نشست بحثی هم در ارتباط با نزدیک نشدن دوربین به شخصیت‌های فیلم مطرح شد. معتمدی درباره دلیل این رویکرد گفت:«نمی‌خواستم تماشاگر به لحاظ عاطفی درگیر احساسات شخصیت‌ها شود و مفاهیمی مثل تنهایی و رها شدن شخصیت اصلی، برایش پررنگ شود. می‌خواستم تماشاگر این تنهایی مهیب را تجربه کند.درواقع معمار بودن رضا، اضافه شدن آیتم‌های محیطی و فاصله گرفتن از شخصیت‌های فیلم، کاملا تعمدی بود تا تماشاگر به‌جای درگیری با احساسات شخصیت اول فیلم، درگیر داستان فیلم شود.»

در بخش دیگری از این نشست، به لوکیشن فیلم که به‌طور کامل در اصفهان بود، اشاره شد که معتمدی در این‌باره  توضیح داد:«اصفهان یک شخصیت در فیلم است و همه‌چیز حول آن و افسونی که دارد، شکل می‌گیرد و شخصیت اصلی نیز به آن وابستگی خاصی دارد.»

او درباره انتخاب شغل معمار برای شخصیت اصلی فیلمش نیز عنوان کرد:«رضا ویژگی‌ای دارد که همواره دنبال درست کردن مسائل است؛ دیدگاهی که همواره در فیلم وجود دارد. می‌خواستم این ویژگی را پررنگ‌تر کنم، بنابراین او را مدیر یک شرکت معماری که خانه‌های قدیمی را بازسازی می‌کند، معرفی کردم؛ شغلی که در ارتباط با ویژگی‌ شخصیتی اوست.»

معتمدی هم‌چنین تاکید کرد که «رضا» براساس منطق‌های داستانی شکل گرفته‌است:«قصه‌هایی که منطق داستانی دارند، درست است که بازتاب‌دهنده مسائل جامعه نیستند ولی سمت‌وسوی درست را به ما نشان می‌دهند. درواقع داستان ما مفاهیمی را به مخاطب منتقل می‌کند که ذاتا تفکربرانگیز هستند.»

او ادامه داد:«من تک‌وتنها فیلمم را ساختم. توصیه‌ام نیز به فیلم‌سازهای جوان، این است که برای ساخت فیلم خود از کسی کمک نخواهند و به یاری هیچ‌کس امید نبندند.»