هنروتجربه:کارگردان و تهیه‌کننده «محدوده ابری» در نشستی که در روزنامه صمت برگزار شد، از مشکلات سینمای غیرتجاری گفتند و عنوان کردند که اصل سینما فیلم‌هایی است که در گروه هنروتجربه روی پرده می‌رود.ذبیح‌الله رحمانی تهیه‌کننده و روح‌الله سهرابی کارگردان «محدوده ابری» با روزنامه «صمت» (صنعت، معدن، تجارت) گفت‌وگو کرده‌اند که امروز،سه شنبه ۲۲ مرداد منتشر شده است.

سهرابی در بخشی از این گفت‌وگو درباره این‌که چطور شد فیلمی ساخت که در طبیعت و در سه فصل گوناگون می‌گذرد، گفت:«ساخت «محدوده ابری» مربوط به ۱۱ سال پیش است و برای همین عقبه و وجه تسمیه ظریفی از آن در ذهنم نیست، اما کلیت ماجرا این است که تصمیم داشتیم به‌دلیل درگیری در ساخت فیلم کوتاه بتوانیم فیلم‌های کوتاهی بسازیم تا در جشنواره‌های فیلم‌کوتاه حضور پیدا کرده و آثار قابل‌توجهی عرضه کنیم. در نشست‌های خصوصی با آقای رحمانی و آقای مصطفوی نویسنده کار، به این سمت رفتیم که می‌توانیم با یک تیر چند نشان بزنیم؛ یعنی هم بتوانیم فیلم‌های کوتاه بسازیم و هم فیلم‌هایی که در نهایت بتوانیم آن‌ها را با یک نخ تسبیح و یک وجه مشترک به یک فیلم بلند تبدیل کنیم. در واقع در قالب اپیزودیک با یک نقطه مشترک یک خروجی واحد بگیریم. در مجموع با مشورت‌هایی با آقای رحمانی به‌عنوان تهیه‌کننده‌ای که آشنا به سینما است و وجوه دراماتیک را به‌خوبی می‌شناسند به این نتیجه رسیدیم که از مولفه‌های مشترکی در هر سه اپیزود استفاده کنیم تا مخاطب در جاهای گوناگون فیلم آنها را پیدا کند.»

او ادامه داد:«حیوانات، طبیعت و تنهایی مولفه‌هایی بودند که چه در فرم و چه در محتوا توانستند قصه‌های ما را به هم پیوند بزنند. در جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر که فیلم به نمایش درآمد با استقبال منتقدان روبه‌رو و در همان سال به جشنواره‌های تایلند و هند دعوت شد که نشان‌دهنده اقبال خوب از این فیلم بود. «محدوده ابری» در واقع خروجی ۱۱ سال فیلم‌سازی در عرصه کوتاه بود که اگر قرار بود امروز آن را بسازم طور دیگری می‌ساختم.»

ذبیح‌الله رحمانی:اصل سینما همین فیلم‌هایی است که در گروه هنروتجربه روی پرده می‌رود
ذبیح‌الله رحمانی، تهیه‌کننده هم درباره این همکاری عنوان کرد:«من و آقای سهرابی با هم همکار بودیم. براساس علاقه‌ای که از ایشان می‌دیدم برای ساخت فیلم به‌تدریج شروع کردیم به ایجاد فضایی که مقدمات ساخت نخستین فیلم ایشان فراهم شود. در زمینه تهیه‌کنندگی من فقط یک تهیه‌کننده تجاری نیستم که فقط بخواهم به وجه درآمدزایی یک فیلم فکر کنم. باید به فیلم‌نامه و روند ساخت فیلم اشراف داشته باشم و کارگردان را باور کنم تا بتوانم در راستای بهتر شدن محصول تلاش کنم. تهیه‌کننده باید به همه جوانب ساخت یک فیلم اشراف داشته باشد. از صدا و تصویر و تدوین و فیلم‌نامه سردربیاورد و بتواند نسبت به بهتر شدن اثر نظر خود را مطرح کند وگرنه تهیه‌کننده‌ای که فقط در نقش تامین‌کننده منابع مالی باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند به رشد هنری یک اثر کمک کند.»

سهرابی در بخش دیگری از این مصاحبه که درباره وضعیت فیلم‌های مستقل صحبت شد، به گروه هنروتجربه اشاره کرد:«گروه سینمایی هنروتجربه با همه انتقاد‌هایی که به آن وارد است این بستر را فراهم می‌کند که فیلم‌سازان جوان بتوانند نتیجه کار خود را ببینند و با انگیزه بیشتر در بستر سینمای دغدغه‌مند حرکت کنند. چقدر بهتر می‌شد اگر گروه هنروتجربه در زمان اکران فیلم‌ها هم از نمایش آثار حمایت می‌کردند و سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون در این زمینه و خرید بلیت فیلم‌های هنروتجربه پیشگام می‌شدند تا سینمای مستقل در بستر گروه هنروتجربه بتواند رشد کند. در شرایطی که همه نهاد‌ها و سازمان‌ها فقط به این نیت فیلم می‌سازند که نام سازمان متبوع‌شان در کنار فلان بازیگر مطرح بیاید و اقتصاد سینما در گردش چنین فیلم‌هایی است ساخت فیلم مستقل کار بسیار سختی است و با اینکه با سختی می‌شود فیلم مستقل ساخت اما ترجیح می‌دهم با خیال راحت فیلم بسازم اما اثری را خلق کنم که بتوانم پشتش بایستم و از آن دفاع کنم.»

رحمانی نیز درباره سختی‌های کار در چنین سینمایی گفت:«تهیه‌کنندگی به معنای تجاری نیست و فیلمی می‌سازم که بتوانم دغدغه‌هایم را در آن دنبال کنم و حرف‌هایم را با آن بزنم. اعتقادم این است که سینما نباید از مسیر اصلی خودش خارج شود و اصل سینما همین فیلم‌هایی است که در گروه هنروتجربه روی پرده می‌رود. فیلم‌های خارج از قواعد هنروتجربه فقط یک پروژه تجاری است و اعتراف می‌کنم اصلا در این زمینه سررشته ندارم و تاجر خوبی نیستم. ما نان هنروتجربه را نمی‌خوریم بلکه خود هنروتجربه هستیم. اصلا این سبک زندگی هنری را انتخاب کردیم و این مدل فیلم‌سازی را بلد هستیم. بلدیم فیلم با یک گروه جمع و جور و ایده‌های بکر را بسازیم و بلد نیستیم خیلی در قواره سینمای تجاری حرکت کنیم.»

رحمانی همچنین صحبت‌هایش را چنین پایان داد:«من از گروه هنروتجربه و آقای صانعی‌مقدم تشکر می‌کنم که با نگاه ویژه‌ای که به این فیلم داشتند سرانجام توانستیم فیلم را پس از سال‌ها اکران کنیم و امیدوارم هنروتجربه به جایگاهی برسد که به‌عنوان یک پایگاه برای آثار هنری و تجربی سینما ماندگار بماند.»