هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: ریچارد کینگ طراح صدا و ناظر تدوین صدا در فیلم‌هایی مانند «دانکرک»، «تلقین»، «شوالیه تاریکی» و «استاد و فرمانده: آخر دنیا» است که همگی جایزه اسکار بهترین تدوین صدا را برایش به ارمغان آورده‌اند.

کینگ که از سال ۱۹۸۳ فعالیت‌هایش را آغاز کرد و همکار دیرینه کریستوفر نولان است، پس از «اعتبار» (نولان، ۲۰۰۶) مسئول تمام دنیاهای صوتی آثار این فیلم‌ساز مؤلف بریتانیایی بوده است؛‌ موضوعی که فیلم جدید نولان «اعتقاد» را هم شامل می‌شود. او در گفت‌وگوی تازه‌ای بعضی از رازهای موفقیت خود را به زبان آورده است از جمله تکنیک‌های فولی مبتکرانه‌ای که در ساخت اثر حماسی «دانکرک» (۲۰۱۷) به کار گرفت؛ و در ضمن برای فیلم‌سازان، آرشیو جلوه‌های صوتی‌اش را هم به صورت آنلاین عرضه کرد.

کینگ درباره طراحی صدای یکی از فصل‌های سقوط هواپیما در «دانکرک» می‌گوید: «کریس این ایده نبوغ‌آمیز را داشت که موتور هواپیما به جای ت ت کردن در هنگام سقوط، با نیروی باد به حرکت درآید و بچرخد. من هم یک توپ بیلیارد را در خشک‌کن خانه‌ام گذاشتم تا به صدای تصادفی برخوردی بلند برسم، مشابه میل‌لنگ شکسته‌ای که آزاد می‌چرخد. با سرعت صد گره، برخورد با آب مانند برخورد با بتن است؛ و لحظه ماقبل آخر، باید بلندترین صدا را شامل می‌شد؛ ما برای ساخت این صدا، مدتی طولانی کار کردیم و کوشیدیم به بلندترین صدای برخورد فلزی برسیم که می‌توانستیم بسازیم.»

کینگ توضیح می‌دهد که «صداهای بلند مثل انفجارها، وقتی تکان‌دهنده‌تر و مؤثرترند که قبل از آن‌ها یک سکوت کوتاه ایجاد شود؛ مثل صحنه‌ای که سربازان انگلیسی در کرجی فلزی مخفی شده‌اند و آلمانی‌ها از آن به عنوان هدف تمرینی استفاده می‌کنند. این صحنه تکان‌دهنده است چون واقعاً صحنه آرامی است.» او درباره «صدای تصادف» محبوبش می‌گوید: «یک بار تصادفاً به صدای تصادف یک مرسدس بنز دست یافتم که یک صدای برخورد شگفت‌انگیز شد.»

کینگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید سخت‌ترین کار صدا که تا امروز تجربه کرده، به فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» مربوط می‌شود: «ما نمی‌خواستیم صدای وسیله نقلیه بتمن مثل یک بالگرد به نظر برسد؛ و صدایی مانند ور ور پروانه‌ها لازم داشتیم. فرایند طولانی‌ای بود تا متوجه شویم که چطور می‌توانیم به چنین صدایی برسیم بدون این‌که صدایی شبیه به یک پنکه بزرگ داشته باشیم.» او درباره رسیدن به صدای هراس‌انگیز تیراندازی در ابتدای «دانکرک» هم می‌گوید: «برای خلق این صداها از ترکیبی از صداهای تیراندازی سر صحنه و مسلسل‌های آلمانی که ضبط کرده بودیم، بهره بردیم؛ و چون صداها خیلی بلند پخش شدند، تکان‌دهنده‌تر به نظر می‌رسند. به‌علاوه، ناخالص و خشن و ناگوار به نظر می‌آیند چون هیچ صداگیری در خیابان نبود…»

ریچارد کینگ امسال طراحی صدای جدیدترین فیلم از مجموعه «افراد ایکس» با عنوان «دارک فینیکس» را هم بر عهده داشته است.

  • ایندی‌وایر