هنروتجربه: ‌جلسه نقد و بررسی مجموعه فیلم کوتاه «اکران تیرگان» عصر چهارشنبه ششم شهریور ماه با حضور جابر رمضانی کارگردان و پوریا کاکاوند نویسنده فیلم کوتاه «روشویی» با اجرای دکتر علی آذری در پردیس سینمایی گلستان شیراز برگزار شد.

‌علی آذری جلسه را با سوال در مورد ایده اولیه فیلم «روشویی» آغاز و اشاره کرد که در این فیلم ماشین و ابزار آلات انسان را احاطه کرده، انگار راه فراری ندارند و ماشین در حکم قتلگاه است و از رمضانی خواست تا در مورد شکل‌گیری ایده این فیلم صحبت کند.

جابر رمضانی در پاسخ عنوان کرد:«داستان این فیلم یک تسویه حساب زنانه است که در کارواش اتفاق می افتد و کانسپت اصلی، پاک کردن همه چیز است. نقطه شروع ایده پردازی فیلم لوکیشن کارواش بود که از دوران دانشجویی به نظر من مکان جالبی بود. »

‌پوریا کاکاوند هم که اولین تجربه کارگردانی‌اش«گلدن تایم» این روزها در سینماهای هنروتجربه در حال اکران است، در تکمیل صحبت‌های جابر رمضانی گفت:«کارواش جایی بود که ما همیشه با هم می‌رفتیم و به نظر ما خیلی جالب بود. کم کم این قصه به وجود آمد که سه زن در یک ماشین دعوا می‏‌کنند و روز خاکسپاری که کارهای مهم‌تری دارند به کارواش می‌روند.»

‌در بخش دیگری از این نشست، آذری به فیلم «گلدن تایم» نوشته و ساخته پوریا کاکاوند اشاره کرد:«گلدن تایم از ایده فیلم کوتاه می‏‌آید و بسط پیدا می‌کند، تمایل شما به ساخت کدام نوع فیلم بیشتر است؟ آیا از این به بعد فیلم بلند می‌سازید؟»

‌کاکاوند توضیح داد:« گلدن تایم ۱۲ اپیزود ۸ دقیقه‌ای است که همه قسمت‌ها در ماشین اتفاق می‌افتد و در واقع یک فیلم بلند است که ۱۲ اپیزود دارد. در جشنواره‌های جهانی معیار دسته‌بندی فیلم‌ها، زمان است و فیلم زیر ۳۰ دقیقه‌ای کوتاه محسوب می‌شود. ولی از نظر من دو نوع فیلم داریم، فیلم خوب و فیلم بد. اما آنچه که به اشتباه جا افتاده این است که می‌گویند برویم فیلم کوتاه بسازیم تا بعدا بتوانیم فیلم بلند بسازیم. در چنین حالتی چون فقط دارند تمرین فیلم بلند می‌کنند، فیلم کوتاه‌شان اصلا در مدیوم فیلم کوتاه نمی‌گنجد. از طرف دیگر بیشتر کسانی که به این شکل از ساخت فیلم کوتاه به فیلم بلند رسیده‌اند، دیگر به فیلم کوتاه برنمی‏‌گردند. »

‌در ادامه جلسه منتقد نشست از مهمانان خواست در مورد بقیه فیلم‌های این مجموعه صحبت کنند و رمضانی عنوان کرد:«به نظر من فیلم‌های کوتاه این مجموعه خیلی شبیه خود فیلم‌سازان هستند. مثلا اسماعیلی خیلی شبیه فیلمش «موج کوتاه»است که فیلمی  بسیار فرم گراست. انیمشین «داش آکل» اتفاق جالبی در این مجموعه به شمار می‌آید و کار خیلی با کیفیت و سرشار از ایده‌های خلاقانه است.»

آذری هم در ادامه این بحث به فیلم «دریای تلخ» اشاره داشت:«فیلم «دریای تلخ» ساخته فاطمه احمدی فیلم بسیار خوبی بود. به‌ویژه سکانس پایانی که مادر زیر شنل کودک خود احساس امنیت می‌کند. عنصر جادو، خیال و معجزه در زندگی ما خیلی کمرنگ شده و به واسطه مشکلاتی که داریم خیلی واقع گرا شده‌ایم. چنین شنلی به عنوان جادو و معجزه، چیزی است که نه تنها مهاجرین بلکه همه ما به آن احتیاج داریم.»