هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: موفقیت بلاک‌باسترهایی مانند «ددپول» و «آن» با درجه‌های نمایشی «آر» (زیر هفده سال با بزرگ‌تر) هم نتوانست تردید استودیوی هالیوودی برای اعلام چراغ سبز تولید «جوکر» را برطرف کند.

تاد فیلیپس کارگردان «جوکر» که فردا اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره ونیز تجربه می‌کند، در گفت‌وگوی تازه‌ای با «لس‌آنجلس تایمز» از این موضوع پرده برداشته است که یک سال تمام زمان گذاشت تا استودیو قانع شود و به او اجازه دهد این فیلم خشن برآمده از کتاب‌های مصور را بسازد: «من چنین ایمیل‌هایی می‌گرفتم: تو متوجه هستی که ما پیژامه‌های جوکر را می‌فروشیم! من با هزاران هزار مانع روبه‌رو بودم و باید یکی‌یکی آن‌ها را پشت سر می‌گذاشتم…»

البته که «جوکر» با «ددپول» قابل مقایسه نیست که شوخ‌طبعی‌های ویژه خودش را داشت و خشونتش (آن هم از نوع فانتزی) را به‌نوعی کم‌رنگ می‌کرد؛ اما «جوکر» بیش‌تر در حال‌وهوای درام‌های بزرگسالانه‌ای در درجه نمایشی «آر» است مانند «راننده تاکسی»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، «سرپیکو» و «سلطان کمدی». فیلیپس در این باره چنین توضیح داده است: «فیلم‌هایی که من با آن‌ها بزرگ شدم و عاشق‌شان هستم، آثاری از دهه ۱۹۷۰ هستند که بر اساس شخصیت‌ها شکل می‌گرفتند و آن‌ها را مطالعه می‌کردند؛ آثاری که به‌راحتی نمی‌توانید در این روزگار و شرایط تولید به ساختن‌شان فکر کنید. این طور شد که با خودم گفتم: چه می‌شود اگر فیلمی در آن حال‌وهوا را با شخصیتی از کتاب‌های مصور بسازی؟»

«جوکر» که با هزینه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید شده است، پس از نمایش در ونیز به جشنواره‌های تورنتو و نیویورک می‌رود و سپس از چهارم اکتبر (دوازده مهر) روی پرده سینماها خواهد رفت.

  • ایندی‌وایر