هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: جالب است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهند با وجود تعدد بلاک‌باسترهای میلیاردی در تابستان ۲۰۱۹، میزان فروش گیشه سینماهای آمریکای شمالی و محصولات جهانی‌شان، جایی در کتاب رکوردها ندارد.

فصل فیلم‌های پاپ‌کورنی که چهار ماه از مه تا اوت را در بر می‌گیرد، در آمریکای شمالی با فروشی چهار میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلاری همراه شد که در قیاس با سال گذشته و رقم چهار میلیارد و ۴۱۰ میلیون، دو درصد افت فروش را نشان می‌دهد. البته سال قبل از آن رکورد افت فروشی ثبت شد که در ده سال اخیر بی‌سابقه بود (در سال ۲۰۱۷ بلیت‌های سینما به ارزش سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار فروخته شدند) و در واقع، هالیوود نباید چندان هم از این وضعیت ناراضی باشد!

دیزنی برنده اصلی تابستان ۲۰۱۹ است با فیلم‌های «شیرشاه»، «علاءالدین» و «داستان اسباب‌بازی۴» که هر سه در فروش جهانی بیش از یک میلیارد دلار فروش کردند. «شیرشاه» با فروشی بیش از ۵۲۳ میلیون پرفروش‌ترین فیلم تابستان در گیشه داخلی ایالات متحده بود. کمپانی دیزنی تا هفته اول سپتامبر (این روزها) چهل درصد از فروش کل گیشه آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده است. البته دیزنی هم از زیان بی‌نصیب نماند و به‌واسطه ادغام با کمپانی فاکس، مثلاً صاحب فیلم «دارک فینیکس» از مجموعه «افراد ایکس» شد که به‌تنهایی صد میلیون دلار ضرر داد.

کمپانی سونی هم به لطف فیلم‌های موفقی چون «روزی روزگاری در هالیوود» و «اسپایدرمن: دور از خانه» تابستان امیدوارکننده‌ای را پشت سر گذاشت.

  • ورایتی