هنروتجربه:به مناسبت روز ملی سینما،یادداشتی از امیرحسین علم‌الهدی از اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه هنروتجربه درباره تاثیرها و دستاوردهای این گروه سینمایی در روزنامه شرق منتشر شده که می‌خوانید.

«در روز سینما ترجیح می‌دهم از تأثیرها و دستاوردهای گروه سینمای هنروتجربه سخن بگویم که به‌عنوان یکی از ثمره‌های درخت تنومند ۱۲۰ ساله سینمایی که هرچند به بلوغ نرسیده است اما بدون شک از همه دستاوردهای این سده‌ها یک سروگردن بالاتر است. اغراق نیست که بگوییم «سینمای هنروتجربه» پاسخی منطقی و کارشناسی به مطالبات فروخفته و پاسخ‌نگرفته بخش مهمی از فعالان تاریخ سینمای ایران است. صدها فیلم مهم تاریخ سینمای ایران که دارای ارزش‌های هنری و تجربی بوده‌اند به دلیل فقدان عوامل و شاخص‌ها و جاذبه‌های اقتصادی از چرخه نمایش سینماها حذف شده‌اند و یا به بدترین نحو ممکن در صورت نمایش در سینماها، تحقیر و سرکوب شده‌اند.

پس از تجربه‌های ناموفق در راه‌اندازی گروهی سینمایی برای نمایش فیلم‌های دارای مخاطب محدود و خاص در اواخر دولت هشتم (گروه سینمایی آسمان باز در ۱۳۸۳)، اواسط دولت نهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در ۱۳۸۶) و اواسط دولت دهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در ۱۳۹۰) و سرانجام در دولت یازدهم (سال ۱۳۹۲) برای پاسخ به نیاز سینمای ایران و با توجه به ضرورت‌های حاصل از تحولات تکنولوژیک و فرهنگی در سطح جهانی و ملی، برای نمایش این دسته از فیلم‌ها «گروه سینمایی هنروتجربه» شکل گرفت. رییس سازمان سینمایی کشور بر اساس درک این ضرورت به شورای سیاست‌گذاری این گروه سینمایی ماموریت داد تا به صورت جدی راهکارهای اصولی و منطقی و کارشناسی برای این مطالبات خیل عظیم فیلم‌سازان نوگرا و جوان را بیابد تا ضمن ضمانت تداوم فعالیت این گروه سینمایی تاثیرگذار در حوزه نمایش، در زمینه جذب مخاطبانی دارای عطش برای دیدن فیلم‌های متفاوت بر پرده سینما نیز روش‌هایی را مشخص و اجرا کند.

اغراق نیست که بگوییم «سینمای هنروتجربه» پاسخی منطقی و کارشناسی به مطالبات فروخفته و پاسخ‌نگرفته بخش مهمی از فعالان تاریخ سینمای ایران است. صدها فیلم مهم تاریخ سینمای ایران که دارای ارزش‌های هنری و تجربی بوده‌اند به دلیل فقدان عوامل و شاخص‌ها و جاذبه‌های اقتصادی از چرخه نمایش سینماها حذف شده‌اند و یا به بدترین نحو ممکن در صورت نمایش در سینماها، تحقیر و سرکوب شده‌اند

پس از شش ماه مطالعه، تحقیق و مذاکره با برگزاری جلسات متعدد و مستمر با فعالان حوزه سینمای هنروتجربه، از ۱۳ مهر ۱۳۹۳ گروه سینمایی هنروتجربه با چهار سالن سینما در تهران (آزادی، کوروش، خانه هنرمندان و موزه سینما) و یک سالن در پردیس سینمایی هویزه مشهد، برنامه نمایش منظم فیلم‌ها را آغاز کرد و پس از گذشت پنج سال از این فعالیت، اکنون به صورت ثابت فیلم‌ها در شیراز، اصفهان، کرج و بابل؛ و به صورت سانسی در تبریز، اهواز، گرگان، سنندج، ایلام، یاسوج و کاشان فیلم‌های گروه هنروتجربه نمایش داده می‌شوند. طی این مدت با جذب حدود ۶۰۰ هزار مخاطب در ۱۵۰۰ صندلی از سینماهای متعلق به این گروه سینمایی (از مجموع ظرفیت ۱۳۰ هزار صندلی سینماهای کشور) توانسته تجربه موفقی از پاسخ به مهم‌ترین مطالبات سینمای ایران را طی چند سال گذشته به اجرا گذارد و امید است این نهال با همیاری و همکاری حاکمیت، دولت، صنوف سینما و مخاطبان فعال این سینمای «پایه‌ای و مهم» ماندگار و تبدیل به درختی تنومند شود.

تأثیرها و دستاوردهای محسوس و غیرمحسوس فعالیت گروه سینمایی هنروتجربه طی این سه سال گذشته را می‌توان چنین خلاصه کرد:

  1. افزایش سطح امنیت ملی با تزریق امید به زندگی و کار در میان فیلم‌سازان جوان نوگرا و تجربی.
  2. تصحیح نگرش جهان به سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با نمایش فیلم‌های هنری و تجربی که سال‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی سینمای ایران و محدودیت سالن‌های سینما، امکان نمایش نداشته‌اند و در رسانه‌ها عدم نمایش به معنای «سانسور حاکمیت» تعبیر شده‌اند.
  3. ایجاد و رونق کسب‌وکار خرد در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینمای ایران که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شکل‌گیری صحیح اقتصاد درون‌زا و اقتصاد مقاومتی است.
  4. افزایش اشتغال در سطح کشور با به رسمیت شناخته شدن سینمای هنروتجربه و اشتغال هزاران نفر از گروه‌های فیلم‌ساز در سراسر کشور.
  5. ایجاد تنوع در فیلم‌های روی پرده و جذب حداقلی مخاطبان جدید به سینمای ایران و بازگشت مخاطبانی که سال‌ها به دلیل همان عدم تنوع فیلم‌های روی پرده از سالن‌های سینما قهر کرده بودند.
  6. افزایش سطح کیفی حوزه «نقد» در سینمای ایران با نمایش فیلم‌های متعلق به گرایش سینمای هنروتجربه.
  7. افزایش شاخص‌های اقتصادی سینمای ایران توسط سینمای هنروتجربه با شفاف‌تر شدن انتخاب مخاطبان در حوزه نمایش فیلم‌ها با آدرس‌دهی سینماهای اختصاصی این گروه سینمایی.
  8. پاسخ به مطالبات سینماگران سینمای مستند برای نمایش فیلم‌های مستند بر پرده سینما پس از چند دهه.
  9. ایجاد الگویی منحصربه‌فرد در سطح خاورمیانه و آسیا برای توجه به سینمای هنری و تجربی با توجه به فقدان چنین تجربه‌ای در این حوزه جغرافیایی، که حتی در بسیاری از کشورهای غربی نیز وجود ندارد.
  10. تربیت طبیعی سینماگران آینده سینمای ایران در مواجهه منطقی با مخاطبان جهت ارتقای کیفی سطح نیروی انسانی آینده سینمای ایران در چرخه نمایش فیلم‌های نوآمدگان در سینماهای کشور.
  11. کاسته شدن بار اکران فیلم‌های هنری و تجربی (که به شکل طبیعی و مانند همه جای دنیا تماشاگر انبوه ندارد) از دوش سازوکار اکران سینمای حرفه‌ای که منجر به افزایش کارآیی سینمایی بدنه در عرصه اکران می‌شود.
  12. بالارفتن سطح کیفی طراحی مواد تبلیغاتی و اطلای رسانی فیلم‌های سینمایی بنحوی که پس از چند دهه فیلم‌های سینمایی توانستند از طراحی سلیقه‌ای و فاقد نگاه بصری هنری به سمت طراحی‌های هنری و استاندارد رفته و باعث ورود طیف جدیدی از طراحان خوش سلیقه و باذوق به سینمای ایران گردد و باعث افزایش سطح ذوق بصری مخاطبان گردد.