هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: نظام استودیویی تغییرهایی کرده و در حالی که کمپانی «بلوم‌هاوس» با فیلم‌های ترسناک کم‌هزینه و مستقل راه سوددهی را یافته است و «مارول استودیوز» هم با آثار ابرقهرمانی پرهزینه‌اش رکوردها را جابه‌جا می‌کند، دیگر جایی برای درام‌هایی باقی نمانده که از نظر بودجه در میان این دو دسته قرار می‌گیرند.

اما جدیدترین سینماگر برجسته‌ای که به این موضوع پرداخته، راجر دیکینز است؛ یکی از بزرگ‌ترین مدیران فیلم‌برداری (بلید رانر ۲۰۴۹) که در گفت‌وگوی تازه خود با «ایندی‌وایر» درباره فقدان فیلم‌هایی با بودجه میانه صحبت کرده و گفته است که این موضوع باعث می‌شود امثال او هر روز سخت‌تر بتوانند پروژه‌ای را برای کار پیدا کنند که آن‌ها را هیجان‌زده می‌کند.

دیکینز می‌گوید: «دنیای متفاوتی شده است و حالا کم‌تر فیلمی با بودجه متوسط ساخته می‌شود. خدا را شکر، فیلم‌های کم‌هزینه برای تجربه‌گرایی جوان‌ها بسیار زیادند؛ اما بجز آن‌ها فقط می‌ماند اکشن‌های استودیویی و فیلم‌های ابرقهرمانی پرهزینه؛ که واقعاً غم‌انگیز است.» فیلم‌بردار تحسین‌شده دیگری که به‌تازگی به اهمیت این موضوع اشاره کرده، ریچل موریسن است که برای «به‌گل‌نشسته» / Mudbound به اولین زنی بدل شد که در این رشته نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود.

موریسن می‌گوید: «این یک معجزه است که ناگهان پروژه‌ای مانند «سیبرگ» (بندیکت اندروز؛ که در جشنواره ونیز روی پرده رفت ولی انتظارها را برآورده نکرد) به شما پیشنهاد می‌شود؛ این اتفاقی نیست که همیشه ممکن باشد. این روزها ما اغلب باید میان فیلم‌های عظیم – با هر اسباب‌بازی که بخواهیم – یا کوچک – با اهداف بزرگ – دست به انتخاب بزنیم و گزینه دیگری نداریم.» البته در سال‌های اخیر، بعضی از این پروژه‌ها با حمایت نتفلیکس تولید شده‌اند وگرنه اوضاع در دنیای سینما بدتر از این‌هاست.

  • پلی‌لیست