هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: فراگیری تصویرپردازی رایانه‌ای در فیلم‌ها و ظهور تکنیک‌های جوان‌سازی واقع‌گرای شگفت‌انگیز و شخصیت‌های دیجیتالی، فناوری را وارد دورانی کرده است که نه‌فقط بر جذابیت فیلم‌سازی افزوده بلکه سؤال‌ها و مسائلی را برای آینده سینما مطرح کرده است.

اندی سرکیس بازیگر/ فیلم‌ساز در سه گانه‌های« ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» در نقش گالوم ظاهر شد و  بیش از هر بازیگر دیگری با فناوری ضبط حرکت کار کرده و به‌خوبی با قدرت حقیقی این فناوری آشناست. او در گفت‌وگوی تازه‌ای با «اسکرین دیلی» چنین توضیح می‌دهد: «وقتی بازی شما به اطلاعات بدل می‌شود، می‌تواند مورد دستکاری قرار بگیرد؛ اصلاح شود یا از آن الگوبرداری شود. درست مثل صنعت موسیقی و نمونه‌های آوایی و ضربی… اما در این شرایط، مالکیت معنوی (حقوق فکری) چه می‌شود؟ بازی متعلق به کیست؟ مرزی وجود دارد؟»

سرکیس در ادامه می‌افزاید: «قابلیت خلق شخصیت‌های فوتورئالیستی، جوان‌سازی دیجیتالی بازیگران و احیای بازی‌های ستارگانی درگذشته، اتفاق‌هایی هستند که واقعاً مسائل جدی‌ای را در عرصه بازیگری مطرح کرده‌اند… ضبط بازی، پایان دوران انتخاب بازیگران بر اساس تیپ‌ها و شخصیت‌های آشنایی است که با آن‌ها شناخته می‌شوند؛ و البته که با این امکان، بازیگران معلول هم می‌توانند در قالب شخصیت‌های عادی جای بگیرند و بازی کنند؛ یا مثلاً بازیگری رنگین‌پوست می‌تواند نقش آبراهام لینکلن را بازی کند یا من، مردی سفید از طبقه متوسط، نقش مارتین لوتر کینگ را ایفا کنم. اما سؤال این است که این کار از نظر اخلاقی درست است؟»

  • پلی‌لیست