
برگزاری نشست نقد و بررسی فیلمهای کوتاه«پنجگاه» در اصفهان
سیدسجاد حسینی:میخواستم فیلم را متفاوت روایت کنم/ اکران فیلم کوتاه کار خیلی مهمی است
هنروتجربه-مرسده محمدی: پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان، عصر دوشنبه اولین روز از مهرماه ۹۸،میزبان نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم های کوتاه «پنجگاه» بود.
فیلمهای کوتاه «باران های گاه به گاه» به کارگردانی کاوه دانشمند، «پانصد مثقال طلا» ساخته شهرزاد دادگر، «پرده توری» به کارگردانی آرش محمودی،«پرگار»ساخته میثم عباسی و «ملاقات محرمانه خانم و آقا» به کارگردانی سید سجاد حسینی فیلم های کوتاه«پنجگاه» هستند.
این برنامه با حضور سید سجاد حسینی کارگردان فیلم «ملاقات محرمانه خانم و آقا » برگزار شد. اجرای این جلسه را سید مهدی سجادزاده برعهده داشت. در آغاز این نشست مجری از برنامه اکران هفته فیلم فنلاند خبرداد و علاقه مندان هنروتجربه را به دیدن این فیلم ها و شرکت در کارگاه تولید فیلم مشترک دعوت کرد.
سید سجاد حسینی با اشاره به اهمیت اکران فیلم کوتاه و نقش گروه سینمایی هنروتجربه در این زمینه عنوان کرد:«کار مهمی که هنروتجربه میکند این است که به فیلم های کوتاه اکران میدهد و بچه های فیلم کوتاه از این طریق با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. سازندگان فیلم کوتاه با صحبت با مخاطب در راستای فرم و تکنیک، نکات زیادی به دست میآورند. در این بین فیلمسازمیفهمد با خودش و فیلمش چند چند است و مخاطب هم میفهمد با فیلم کوتاه چند چند است. این بهتر از جشنواره ها و حضور در آنها است».
او در مورد تم مشترک فیلم های این پنجگاه که چیدمانش توسط هنروتجربه انجام شده است، توضیح داد:«تم مشترک این پنج فیلم به نظر من رابطه بین زن و مرد است در اغلب فیلم ها این زن و مرد نقش زن و شوهر را بازی میکنند یا مثل فیلم من فقط زن و مردی هستند که یک رابطه عاطفی بین آن ها برقرار است. شاید یک تم ملودرام یا احساسی در کل این فیلمها برقرار باشد».
کارگردان فیلم «ملاقات محرمانه خانم و آقا» در مورد نوع روایت فیلمش گفت:«از اول میخواستم فیلم را متفاوت روایت کنم. به نظر من جشنواره ها کاری میکنند که ما بپذیریم فیلم کوتاه یعنی فیلمی که مخاطب خاص دارد یا خیلی روشنفکرانه است نه فیلمی که قصه بگوید و برای مخاطب عام ساخته شده باشد که این درست نیست. یکی از منتقدین میگفت اولین نکته این است که شما وقتی فیلم میسازید مردم عادی از جمله خانواده تان بفهمند فیلم چه میگوید.در مورد فیلم خودم هم میتوانم بگویم این نوع روایت با تمام نقص هایش میتواند وجود داشته باشد».
سید سجاد حسینی با تأیید سخنان حضار که به بازی خوب شیرین اسماعیلی اشاره کردند، در این باره توضیح داد:«شیرین اسماعیلی این نقش را به خوبی بازی کرد و خیلی خوب شیطنت نقش را درآورد. نمیخواستم این زن خیابانی مانند مدل هایی که برخی بازیگران بازی کردهاند، باشد. اینکه گلناز برای لحظاتی در ذهن مخاطب بماند بُرد کارگردان بود. تمام تلاشمان این بود که گلناز آدم باهوشی باشد. دروغ هایش دروغ الکی نباشد و باورپذیر باشند نه احمقانه و مسخره. به شیرین گفتم یک جوری بازی کن که اگر کسی از وسط این فیلم را ببیند نفهمد تو زن این خانه نیستی».
این کارگردان همچنین در مورد الگوپذیریاش از فیلم های خارجی عنوان کرد:«الگویم فیلم «ایرما خوشگله » اثر بیلی وایلدربود. من تحت تأثیر آن فیلم بودم. بعد از ساخت فیلمم هم فیلم «شب های کابیریا» اثر فلینی را دیدم ».
در بخش دیگری از این نشست از سید سجاد حسینی درباره فیلم جدیدش «یَهو»سوال شد، اوگفت:«فیلم بعدی ام که زمانش حدود نیم ساعت است در مورد روحانی است که میخواهد از همسرش طلاق بگیرد. در این فیلم پلانهای زیادی گرفتم و خیلی ریزه کاری نشان دادم. الان آن را برای جشنواره فیلم کوتاه تهران فرستاده ایم. این فیلم در جشنواره تسنیم نیز جایزه گرفت. فعلا هم قرارداد بستیم با پخش کننده خارجی و بعد هم احتمالا برای اکران در هنروتجربه اقدام میکنیم».
او همچنین از آمادگی برای ساخت فیلم جدیدش خبر داد:«فیلم جدیدم «زن عوضی» نام دارد که براساس تعلیق جلو نرفتیم و یک شوک گذاشتیم در قصه که در مورد دختری به نام بهار است که بعد از سالها نشانی از پدر گمشده اش پیدا میکند و با آذر نامادری اش روبرو میشود. خانواده انواع و اقسام تهمت ها را به پدرش میزنند و او در جستوجو است. نقش آذر را خانم رویا تیموریان قرار است بازی کند و منتظر پایان کار ایشان در یک سریال هستیم. فیلم کوتاه است اما شاید بتوان فیلمی بلند با این موضوع ساخت که درصدد انجام این کار هستیم».