هنروتجربه:کوروش عطایی، یکی از کارگردان‌های «در جستجوی فریده» عنوان کرد که این مستند، قصه‌ای انسانی است که برای هرکس از هر جای دنیا می‌تواند قابل فهم و هیجان انگیز باشد.

آزاده موسوی و کوروش عطایی، کارگردانان مستند«درجستجوی فریده» با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو کردند.  موسوی درباره آشنایی با شخصیت فریده گفت:«ماجرای فریده سوژه بسیار جالبی بود که خیلی اتفاقی به آن برخورد کردیم. ماجرا از این قرار بود که فریده وقتی نوزاد بوده، در حرم اما رضا(ع) رها می‌شود و بعد از مدتی به شیرخوارگاهی در تهران منتقل می‌شود. فریده در شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی قبول می‌شود و در ادامه این زوج هلندی او را با خود به کشور هلند می‌برند. فریده که از ماجرای زندگی خود با خبر می‌شود، وقتی ۱۸ ساله است تصمیم می‌گیرد برای یافتن پدر و مادر واقعی خود به ایران بیاید ولی این تصمیم به دلیل ترس او از ایران تا ۴۰ سالگی به تعویق می‌افتد».

کارگردان مستند «در جستجوی فریده» در ادامه با اشاره به محور اصلی مستند گفت:«وقتی فریده به ایران می‌آید اتفاقات بسیار جذابی برای او رخ می‌دهد مثلا چند خانواده‌ای که هنوز مشخص نشده بود کدام یک خانواده واقعی فریده هستند همگی با آغوش باز فریده را پذیرفتند هرچند می‌دانستند تنها یکی از آنها خانواده اصلی فریده است».

او درباره حضور زنان در عرصه سینمای ایران و جهان نیز گفت:«خوشبختانه نگاه به فیلم‌سازی زن در ایران بسیار تغییر کرده و امروز فیلم‌های بسیار مهم سال‌های اخیر سینمای ایران توسط کارگردانان زن ساخته شده است».

موسوی سپس به نکته‌ای در تولید فیلم خود اشاره کرد:«در عین حال که این فیلم اولین مستند ایرانی معرفی شده به اسکار است اولین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز هست که با کمک‌های مردمی و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر ساخته شد».

کوروش عطایی دیگر کارگردان این مستند نیز درباره جذابیت مستند «در جستجوی فریده» برای مخاطبان خارجی گفت:«قصه این مستند، قصه‌ای انسانی است که برای هرکس از هر جای دنیا می‌تواند قابل فهم و هیجان انگیز باشد.»

او با تاکید بر اینکه داستان فریده قصه‌ای جهان شمول دارد و به هیچ وجه تقابل دو فرهنگ در آن دیده نمی‌شود، افزود:«فریده با پیدا کردن خانواده خود به امنیت می‌رسد و امنیت نیز مساله‌ای است که هر کسی در هر جای دنیا با آن درگیر است».

کارگردان مستند «در جستجوی فریده» در مورد اینکه چرا پایان فریده خوش نبود و آزمایش «دی‌ای‌ان» (DNA) هر سه خانواده مدعی فریده با خود فریده همخوانی نداشت و او دست خالی به هلند بازگشت، توضیح داد:«مساله اصلی پیدا کردن خانواده نبود بلکه پیدا کردن بخشی از هویت فریده بود که در ایران جا مانده بود و فریده در اصل در جستجوی خودش بود».

عطایی درباره دیگر اثری که ساخته‌اند، گفت:«خیلی جالب توجه است که من و خانم موسوی شش سال پیش در سال ۲۰۱۳ روی فیلمی به نام «از ایران، یک جدایی» که درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» است کار کردیم و این فیلم سه سال بعد اسکار گرفت و اکنون سه سال بعد از آن، مستند ما به اسکار معرفی شد».

این مستندساز درباره انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ نیز عنوان کرد:«انتخاب فیلم در هر کشوری توسط کمیته‌ای که اعضای آن افراد مشخصی هستند انجام می‌شود که امسال این کمیته مستند «در جستجوی فریده» را انتخاب کرد و ما هم از این بابت بسیار خوشحالیم».