هنروتجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: «داستان ازدواج» یکی از احساسی‌ترین فیلم‌های امسال یا حتی سالیان اخیر است که تا امروز هر جا که به نمایش درآمده، حسابی تحسین شده است.

نوا بامباک یکی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان مستقل سینمای ایالات متحده است و درام‌-کمدی‌های تلخی چون «ماهی مرکب و وال» (۲۰۰۵؛ نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه اریژینال)، «فرانسیس ها» (۲۰۱۲) و «داستان‌های مایروویتز» (۲۰۱۷؛ که در بخش مسابقه جشنواره کن روی پرده رفت) را در کارنامه دارد. او در نشست خبری فیلمش در جشنواره نیویورک چنین توضیح داد که «می‌خواستم فیلم‌نامه‌ای درباره یک قصه عشق بنویسم و فیلمش را بسازم؛ البته می‌خواستم این کار را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهم.»

حالا جالب است که «داستان ازدواج» درباره فروپاشی یک پیوند زناشویی است؛ اما تفاوت این پروژه برای بامباک در همین موضوع خلاصه نمی‌شود و او که پیش از این با فیلم‌نامه‌نویسان دیگری هم کار کرده بود (از جمله همکاری‌هایش با وس اندرسن و گرتا گرویگ)، این بار از بازیگرانش در مرحله نگارش فیلم‌نامه کمک گرفت: «پیش از این‌که فیلم‌نامه را بنویسم به سراغ آدام (درایور)، اسکارلت (جوهانسن) و لورا (درن) رفتم و گفت‌وگوهای ما وارد داستان فیلم شدند؛ و البته که از ابتدا آن‌ها را در نظر داشتم و دیالوگ‌ها را بر این اساس می‌نوشتم. اگر چنین مسیری را در پیش نمی‌گرفتم، احتمالاً فیلم‌نامه متفاوتی نوشته می‌شد.»

بدون یک فیلم‌نامه کامل ممکن است برخی کارگردانان نگران به‌کارگیری بازیگران باشند و بعضی از بازیگران هم شاید دچار تردید شوند که با این شرایط در فیلمی بازی کنند؛ موضوعی که البته درباره اسکارلت جوهانسن صدق نمی‌کند: «اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که شاید این پیش‌نویس است اما داستان نیکول بود که داشت برای شخصیت لورا بازگو می‌کرد.» اشاره جوهانسن به مونولوگ طولانی است که شخصیتش قصه کامل عشق خود را با وکیل طلاقش در میان می‌گذارد… و احتمالاً همین صمیمیت و درگیری کامل بازیگران در سبکی کاساوتیس‌گونه بوده که چنین نتیجه‌ای را در پی آورده است.

فصل میانی فیلم تقابلی تمام‌عیار است میان جوهانسن و درایور که شخصیت‌های‌شان می‌کوشند به جزییات نبرد طلاق خارج از کنترل‌شان بپردازند که به تازه شدن زخم‌های کهنه منجر می‌شود و یادآوری نفرت‌های قدیمی. بامباک وقتی درباره این صحنه توضیح می‌دهد، مشخص می‌شود که ساخت این فصل به‌مراتب ناراحت‌کننده‌تر از دیدن آن بوده: «یک صحنه یازده صفحه‌ای بود که بارها و بارها تا پایان اجرا شد. واقعاً فرسایشی بود و برای بازیگران به‌مراتب دشوارتر؛‌ البته رضایت‌بخش‌ترین فرایند و صحنه‌ای بود که تا امروز ساختش را تجربه کرده‌ام و این موضوع کاملاً به بازیگرانم برمی‌گردد.»

البته درایور اضافه می‌کند که سایر روزهای بازی در این فیلم هم کار ساده‌ای نداشتند: «در فیلم‌ها گاهی وقت‌ها با صحنه‌ها و فصل‌هایی روبه‌رو می‌شویم که از نظر احساسی یا فیزیکی سخت و فرسایشی هستند اما در این فیلم احساس می‌کردم هر روز با چنین صحنه‌ای مواجه می‌شوم؛ که البته گواه یک فیلم‌نامه خوب بود…»

«داستان ازدواج» از ششم دسامبر (پانزده آذر) در سینماها روی پرده می‌رود تا به درخشش خود در فصل جوایز ادامه دهد.

  • پلی‌لیست