هنروتجربه: نشست نقد و بررسی بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» با حضور سعید هنرآموز تهیه‌کننده «پانصد مثقال طلا» و آرش محمودی کارگردان «پرده توری» در پردیس گلستان شیراز برگزار شد.

جلسه نقد و بررسی بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» عصر روز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه،با حضور سعید هنرآموز تهیه‌کننده فیلم «پانصد مثقال طلا» و آرش محمودی کارگردان فیلم «پرده توری» با اجرای علی آذری در پردیس سینمایی گلستان شیراز برگزار شد.

آذری در ابتدای این نشست صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد:«این بسته فیلم کوتاه هنروتجربه درباره روابط و هر فیلم آن درباره یک زوج بود. فیلم «پانصد مثقال طلا» در جشنواره کن و جشنواره‌های متعدد دیگری نمایش داده شده، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده و مورد توجه منتقدین بسیاری قرار گرفته است. درباره فیلم‌نامه و اینکه فیلم چه تغییراتی نسبت به فیلم‌نامه داشته، توضیح دهید».

سعید هنرآموز در مورد ساخت این فیلم گفت: «فیلم در سال ۹۳ ساخته شد. ایده و طرح اولیه داستان و بعدا فیلم‌نامه را خود شهرزاد دادگر، کارگردان فیلم نوشت. ما در این فیلم افتخار همکاری با بازیگران خوب تئاتر، الهام کردا و مرتضی اسماعیل کاشی را داشتیم. فیلم در بخش فیلم کوتاه جشنواره کن برای نمایش پذیرفته شد و در جشنواره‌های زیادی جایزه گرفت. فیلم نسبت به فیلم‌نامه تغییرات زیادی نداشته است. من و شهرزاد دادگر بعد از این کار، یک فیلم کوتاه دیگر را با نام «هایلایت» کار کردیم که فیلم موفقی است و هنوز اکران نشده‌است».

او درباره شیوه کار کارگردان «پانصد مثقال طلا» توضیح داد:«سبک خانم دادگر به این صورت است که در مرحله پیش‌تولید، کل فیلم را روی کاغذ می‌سازند و بعد وارد مرحله اجرا و فیلم‌برداری می‌شوند. کار به این شکل باعث می‌شود وقت گروه کمتر گرفته و در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود تا با کمترین بودجه و امکانات، بیشترین کیفیت به دست بیاید. این روش مستلزم این است که کارگردان از قبل به همه چیز از جمله کاراکترها، لوکیشن، جای دوربین و … تسلط کامل داشته باشد و کاملا منطبق با فیلم‌نامه جلو رود. کل این فیلم در مدت پنج روز فیلم‌برداری شد».

هنرآموز سپس به هنروتجربه اشاره کرد:«جا دارد که از هنروتجربه تشکر کنم که این فرصت را فراهم می‌کند تا فیلم‌های کوتاه در ژانرهای مختلف حتی انیمیشن، دیده شوند و مردم هم فرصت دیدن این فیلم ها را داشته باشند تا کم‌کم عموم مردم با این منطق آشنا شوند که فیلم کوتاه، نسخه کوتاه شده فیلم بلند نیست و مدیوم و جریان جدای خود را دارد. ارتباط محتوایی فیلم‌های این بسته، هوشمندی هنروتجربه را در انتخاب فیلم‌ها نشان می‌دهد».

آذری هم درباره این فیلم عنوان کرد:«یکی از نکات جذاب فیلم «پانصد مثقال طلا» انتخاب بازیگران فیلم است. حضور الهام کردا، مرتضی اسماعیل کاشی و حتی بازیگری مثل سیامک صفری در چنین نقش کوتاهی نشان‌دهنده حمایت بازیگران حرفه‌ای از فیلم کوتاه است. بازی‌ها پر از نکات ریز و کنش و واکنش بود».

هنرآموز در این‌باره توضیح داد:«علاوه‌بر این سه بازیگر، خانم بهاره ریاحی بازیگر حرفه‌ای تئاتر و خانم رابعه مدنی مادر سینمای ایران هم با ما همکاری داشتند. این که بازیگران حرفه‌ای و معروف، بدون دستمزد بالا و گاهی اوقات بدون دستمزد، در فیلم‌های کوتاه بازی می‌کنند، نشان‌دهنده حمایت و هوشمندی آنهاست. در واقع بازی در فیلم کوتاه برای بازیگران حرفه‌ای، بوته آزمایشی است که هم برایشان هیجان‌انگیز است و هم فرصتی است که خود را در این مدیوم ببینند. در سال‌های گذشته بازیگران مشهور همکاری زیادی با فیلم کوتاه نداشتند، اما اخیرا خیلی از آن‌ها جدا از بحث دستمزد، حاضرهستند در فیلم کوتاه بازی کنند چون فیلم کوتاه بیشتر از فروش، بعد هنری و جشنواره‌ای دارد. حضور این دسته از بازیگران در فیلم کوتاه باعث دلگرمی گروه ساخت فیلم و انتقال تجربه به بازیگران کم تجربه‌تر می‌شود».

آرش محمودی کارگردان فیلم «پرده توری» نیز در بخش دیگری از این نشست گفت:«ایده فیلم مربوط به سال‌ها قبل است. این دغدغه را داشتم که روابط زوج‌ها بدون هیچ دلیل قطعی، رو به سردی می‌رود و کل خانواده مفهوم فروپاشیده‌ای است. در جهان مدرن برای هیچ چیز دلیل خاص و منطقی وجود ندارد. ما با کسی روبه‌رو هستیم که قبلا مرتب حرف از جدایی زده و حالا که این جدایی دارد اتفاق می‌افتد به تنهایی فردای خود فکر می‌کند. کاراکتر سیما از پشت پرده، زنی را در خانه روبه‌رو می‌بیند که تنهاست و سیگار می‌کشد، انگار که فردای خود اوست. این مساله که آیا این زوج جدا می‌شوند یا نه مهم نیست، چون این رابطه دیگر ترمیم نمی‌شود».

او سپس به دیگر جزئیات این اثر اشاره کرد:«این فیلم با بودجه بسیار کمی ساخته شده و اگر بودجه بیشتری در اختیار داشتم، تجهیزات بهتری را برای فیلم‌برداری استفاده می‌کردم. بازیگران فیلم سوده ازقندی و مجتبی فلاحی هستند. خانم ازقندی بازیگر کاراکتر سیما، ذاتا شخصی پر جنب و جوش است و ما خیلی کار کردیم تا کاراکتر سیما در آمد. در فضاهای هنری، زوج‌های این چنینی بیشتر دیده می‌شود و سردی روابط بیشتر اتفاق می‌افتد و هنری بودن آن‌ها این مساله را توجیه‌پذیر می‌کند، البته به صورت کلی می‌توان گفت در زوج های مدرن سردی روابط بیشتر است».

آذری درباره «پرده توری» عنوان کرد:«وقتی رابطه طولانی می‌شود، آدم‌ها شروع می‌کنند به نقش بازی کردن. سکانس سر میز شام بازی در بازی اتفاق می‌افتد که می‌تواند نقدی باشد بر روابط بین زوج‌های هنری که شاید به واسطه نوع نگاهی که دارند، روابط‌شان زودتر به سردی گرایش پیدا کند».

محمودی در ادامه این صحبت‌ها افزود:«من این مساله را نقد نمی‌دانم و به نظرم سردی روابط در همه زوج‌های جامعه مدرن اتفاق می‌افتد. تمام میزانسن‌ها تخت و تئاتری است و سر میز شام سعی می‌کنند بازی کنند، اما بیشتر از چند دقیقه نمی‌توانند ادامه دهند و سریع لو می‌دهند. همه ما در روابط‌مان نقابی داریم که سعی می‌کنیم حفظش کنیم. من به عنوان کارگردان، فقط از شما مخاطبان چرایی این مساله را سوال می‌کنم و جامعه‌شناس نیستم که خودم جواب این سوال را بدانم. من در فیلم فقط این مشکل را بازتاب می‌دهم، اما راه حلی برایش ارائه نمی‌دهم. جامعه ما کاملا مدرن نیست، ما در حال گذار از سنت به مدرنیته هستیم. در فیلم مرد فالگوش می‌ایستد، پس در خلوت خودش سنتی است، اما ادای مردن بودن را در می‌آورد تا توسط بقیه از جمله همسرش پذیرفته شود».

در ادامه جلسه، هنرآموز در مورد فیلم «پانصد مثقال طلا» گفت:«نماهای کشدار در فیلم، می‌خواهند سردی رابطه مرد و زن را نشان دهند که حتی در انتخاب کفش هم تفاهم ندارند. وقتی جواب آزمایش را می‌گیرند، مرد حتی به خواسته و حس مادرانه زن اهمیت نمی‌دهد. این کشدار بودن‌ها تعمدی است و به هیچ عنوان گاف کارگردان نیست. گاهی اوقات دیالوگ اضافی به فیلم آسیب می‌زند و سکوت فیلم را به جایی که می خواهد می‌برد. مثل نمای آخر که زن و مرد دو طرف اتوبوس نشسته‌اند که نشان‌دهنده جدایی آنهاست».