هنروتجربه:هادی آفریده معتقد است،«مستند «بهارستان خانه ملت» فیلمی است که با آرشیو بسیارغنی تلاش می کند یک قصه دراماتیک را از وقایع شکل‌گیری مجلس از دوره مشروطیت به تصویر بکشد.

«بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد،مستندی است که به تاریخ جغرافیای سیاسی منطقه بهارستان، باغ بهارستان، باغ نگارستان ، باغ نظمیه،  عمارت مسعودیه ، مسجد و ساختمان سپهسالار ، ساختمان ملیجک و بخش اصلی وقایع میدان بهارستان می‎پردازد.این مستند این روزها در هنروتجربه در حال اکران است.خبر آنلاین به این بهانه درباره این مستند گفت‌وگوی کوتاهی با بابک بهداد کارگردان این مستند و آرش اسحاقی و هادی آفریده انجام داده‌است.

بابک بهداد کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» توضیح داد:«این فیلم یک فیلم تاریخی درباره جغرافیای تاریخی محوطه بهارستان شامل مدرسه سپهسالار، باغ بهارستان، میدان بهارستان و … است و تاریخ ۱۵۰ ساله ایران را مرور می‌کند. حوادثی که در این فیلم به آن پرداخته شده جزء حوادث مهم تاریخی ایران است مانند انقلاب مشروطه، به توپ بستن مجلس، کودتای ۲۸ مرداد، نهضت ملی شدن صنعت نفت، ۳۰ تیر و اتفاقاتی که در مجلس افتاده است. امیدوارم این فیلم مخاطبان زیادی را جذب کند».

آرش اسحاقی مستندساز از نگاهی دیگر به «بهارستان خانه ملت» توجه دارد. او با بیان اینکه «بهارستان خانه ملت» اثر شایسته‌ای در حوزه پژوهش است، گفت:«نکته مهمی که در فیلم‌های پژوهشی باید به آن تاکید کرد اینکه کارگردان با پژوهش به یک سخن جدیدی برسد و مستند «بهارستان خانه ملت» چنین ویژگی را دارد».

اسحاقی در ادامه گفت:«کلیدواژه فیلم این است که برای نخستین‌بار صدای ملت شنیده و در این فیلم روی این موضوع تاکید می‌شود. «بهارستان خانه ملت» در حقیقت بازتاب جایگاه ملت در حوزه سیاست و تاریخ است که از دوره مشروطه آغاز می‌شود. به نظرم کارگردان بسیار در جمع‌آوری آرشیو و عکس‌هایی که بعضی از آن‌ها برای نخستین بار دیده می شوند بسیار زحمت کشیده و یک خلاقیت که شخصیت‌سازی می‌کند با  تمرکز صدای خارج از قاب که شخصیت‌ها شاید گمنام باشند اما طراحی درستی در انتخاب گفتارها صورت گرفته است».

هادی آفریده مستندساز دیگری است که درباره «بهارستان خانه ملت» گفت:«مستند «بهارستان خانه ملت» جزء مستندهای گردآوری شاخص سینمای ایران است. فیلمی که با آرشیو بسیار غنی و وسیع تلاش می کند یک قصه دراماتیک را از وقایع شکل‌گیری مجلس از دوره مشروطیت به تصویر بکشد. فیلم هنرمندانه‌ای است زیرا درام را از دل تصاویر آرشیوی و دستخط‌‌ها و یادگاری‌های تاریخی درمی آورد و تلاش می‌کند تا با خلاقیت این کار را انجام دهد. «بهارستان خانه ملت» جزء معدود مستندهایی است که از جنبه آرشیو به خوبی استفاده کرده است یعنی آرشیو جنبه تزئینی ندارد بلکه جنبه کاربردی دارد و این امر به غنا و ارزش فیلم افزوده است».