هنروتجربه- سحر آزاد:کریستین برویر، مدیرعامل کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنری همزمان با روز سینماهای خانه هنر اروپا در اواخر مهرماه به ایران آمد و کارگاه‌هایی را نیز به همراه سینماگران ایرانی در تهران و دیگر شهرستان‌ها برگزار کرد. در حاشیه برگزاری کارگاه «فیلم‌سازی فیلم هنری از تولید تا اکران» در خانه هنرمندان، فرصتی چند دقیقه‌ای فراهم شد تا درباره اکران و چگونگی حمایت از فیلم‌های هنری در این کنفدراسیون از او بپرسیم که آناهیتا فضائلی نیز در ترجمه صحبت‌های برویر در این گفت‌وگو ما را همراهی کرد.روز سینماهای خانه هنر اروپا ۲۱ مهر با همکاری موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت آلمان برگزار شد.

به عنوان دبیر کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنری، چالش اصلی نمایش این فیلم‌ها را چه می‌دانید؟
کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنری در بیشتر از ۴۰ کشور دنیا و تقریبا در تمام کشورهای اروپایی نماینده دارد و به همین خاطر بازار بزرگی محسوب می‌شود. چالش اصلی ما دیده شدن است، چون سینمای هالیوود بازار سینمای جهان را به دست گرفته و تلاش ما این است در میان مخاطبان گسترده‌ای که با آن روبه‌رو هستیم و شامل طیف زیادی از جمله کودکان، افراد سالمند، بانوان و..می‌شود، مخاطبان بیشتری پیدا کنیم  تا فیلم را به فروش برسانیم، کاری کنیم که فیلم‌های ما فقط در جشنواره‌ها حضور پیدا نکنند و در سینماها نیز نمایش داده شوند. همان‌طور که گفتم چالش اصلی در این است که با توجه به تنوع و گستردگی فرهنگی مخاطبان با پیشینه‌های مختلف، چگونه فیلم‌های مناسبی برای افراد هر فرهنگ، خانواده‌ها، کودکان .. پیدا کنیم به عنوان مثال ما در اروپای غربی فیلم‌های بسیاری داریم که در ابتدا باید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنیم اما مساله این است که هریک از فیلم‌ها ممکن است برای یک گروه، مناسب باشد مثلا برای دانشجویان، کودکان یا افراد سالمند یعنی یک فیلمی که برای دانشجویان مناسب است ممکن است برای گروه‌های دیگر جذاب نباشد، بنابراین تلاش می‌کنیم یک برنامه متنوع آماده کنیم. نمونه دیگری که می‌توانم مثال بزنم این است که یکی از برنامه‌های پیش روی‌مان نمایش فیلمی از کشور کره در آلمان است و این درحالی است که به صورت معمول مردم آلمان اطلاعات زیادی درباره سینمای کره ندارند اما من حدس می‌زنم که این برنامه موفقت بزرگی به‌دست آورد چون بازاریابی و تبلیغات زیادی برای آن انجام داده‌ایم. ضمن این‌که وقتی فیلم‌های ایرانی مانند «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» در آلمان نمایش داده شدند، بسیار موفق بودند. سینمای هنری عمیق‌تر از انواع دیگر سینماست و به همین دلیل چالش برای پیداکردن مخاطبان بیشتر، کار را برای‌مان سخت می‌کند اما خوشبینانه می‌توانیم امیدوار باشیم که افراد بیشتری روزبه‌روز به این سینما جذب شوند.

تلاش ما این است در میان مخاطبان گسترده‌ای که با آن روبه‌رو هستیم و شامل طیف زیادی از جمله کودکان، افراد سالمند، بانوان و..می‌شود، مخاطبان بیشتری پیدا کنیم  تا فیلم را به فروش برسانیم، کاری کنیم که فیلم‌های ما فقط در جشنواره‌ها حضور پیدا نکنند و در سینماها نیز نمایش داده شوند

آماری از مخاطبان هم می‌توانید ارائه دهید؟
این موضوع به کشور نمایش‌دهنده فیلم بستگی دارد مثلا در فرانسه بازار ما بیشتر از ۶۰ درصد مخاطب دارد و در آلمان حدود ۱۷ درصد یا در کشورهای اروپای غربی، اسکاندیناوی، اسپانیا، ایتالیا و بلژیک از ۵۰ درصد هم بیشتر بوده است. البته در کشورهای کوچک یا در کشورهای آسیایی این میزان کمتر است. سال گذشته تقریبا حدود ۲۰ میلیون ورود برای هر فیلم داشته‌ایم.

برای جذب سرمایه معمولا چه کاری انجام می‌دهید؟
در اروپا راه‌های حمایتی زیادی برای جذب سرمایه وجود دارد مثلا بعضی از تولیدکنندگان از سرمایه شخصی خود در فیلم‌ها استفاده می‌کنند. بااین‌حال بخش اصلی سرمایه ما از حمایت مردم به‌دست می‌آید به عنوان نمونه قیمت بلیت‌های فیلم‌های هنری گران‌تر است و سرمایه‌ها معمولا از طریق حمایت‌های مردمی به‌دست می‌آید.

برنامه‌ای برای نمایش فیلم‌های هنروتجربه و آثار ایرانی در کشورهای عضو کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنری دارید؟
ایرانیان فیلم‌سازان بسیار بزرگی دارند مثل عباس کیارستمی، اصغر فرهادی که استقبال زیادی از آثارشان در سینماهای خارج از ایران شده است. حتما این برنامه را داریم که آثار فیلم‌سازان ایرانی را در نمایندگی‌های این کنفدراسیون نمایش دهیم.