هنروتجربه-سعید حضرتی: نشست نقد و بررسی بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» روز یکشنبه ۱۲ آبان در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست سعید هنرآموز تهیه‌کننده «پانصد مثقال طلا»، سوده ازقندی بازیگر «پرده توری»، میثم عباسی کارگردان «پرگار»، امیر داس‌دار نویسنده «ملاقات محرمانه خانم و آقا» حضور داشتند و مینو خانی منتقد و مجری این نشست بود.

مینو خانی:فیلم‌سازان جوان معمولا جسورتر هستند
مینو خانی در ابتدای این نشست درباره اهمیت فیلم کوتاه بیان کرد:«خوشبختانه هنروتجربه فضای مناسبی را برای اکران و نمایش فیلم‌های کوتاه فراهم کرده است که باید این فرصت را مغتنم شمرد. یکی از نکات مثبت علاوه بر اکران آثار برگزاری جلسات نقد وبررسی فیلم‌های کوتاه است. فیلم کوتاه عرصه آزمون و خطاست و دریچه‌ای برای ورود هنرمندان جوان و هنرآموزان به عرصه سینمای داستانی است».

او ادامه داد: «امیدوارم عرصه برای حضور کارگردان‌های جوان در سینمای بلند وجود داشته باشد. از هر منظر که به فیلم کوتاه نگاه کنیم بازهم این سینما اهمیت خاصی دارد. چرا که باعث می‌شود تا کارگردان‌های جوان تجربه حضور در کنار مخاطب و نقد و بررسی آثارشان را داشته باشند. صاحب‌نظران سینمایی معتقد هستند تا زمانی که یک اثر دیده نشود پروسه فیلم ناتمام است و تماشای آثار سینمایی حتی فیلم‌سازان را دچار چالش می‌کند».

این منتقد درباره اکران فیلم‎‌های هنروتجربه گفت: «من از مدافعان آثار سینمایی کمتر دیده شده هستم و به جرات می‌گویم بیشتر فیلم‌های هنروتجربه دیده می‌شوند و از سینمای جریان اصلی حرف‌های به روزتری برای گفتن دارند. معمولا فیلم‌سازان جوان که جسورتر هستند و درگیر قیدوبندها نیستند سراغ این جنس از سینما می‌روند و معمولا با بودجه‌های اندک این آثار را خلق می‌کنند. هنروتجربه امروز سینمایی دارای هویت است که امیدوارم در کنار اکران آثار یک جشنواره سینمایی برگزار کند».

او سینما را ابزار دیده شدن دانست و با اشاره به این‌که تجربه ساخت فیلم کوتاه در ایران قطع نمی‌شود، اشاره داشت: «بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» شامل پنج فیلم سینمایی است که اشتراکات مختلفی با یکدیگر دارند. هر پنج فیلم داستانی بوده و پایان باز دارند. از نظر درونمایه و مضمون داستانی به ارتباط زوج‌ها با یکدیگر می‌پردازد».

خانی با اشاره به فیلم کوتاه «پرده توری» عنوان کرد: «این فیلم در ساختار و پرداخت مدرن است. اما دلیل نام‌گذاری این فیلم با توجه به مضمون آن برای بیننده گنگ است. اشاره به پرده توری می‌تواند نقابی باشد که زوج‌ها با شفافیت به یکدیگر نگاه نکنند.این فیلم وضعیتی تردیدآمیز را نشان می‌دهد و با توچه به لحظات آن نمی‌توانیم بگوییم تصمیم آن‌ها چیست و برای زندگی مشترک‌شان چه تصمیمی می‌گیرند».

او درباره «پرگار» اشاره داشت: «عنوان این فیلم روشن کننده کلیت داستان و مضمون آن اثر است. این فیلم فاقد دیالوگ است و نشان‌دهنده روزمرگی انسان دوران ماست. این فیلم ۱۷ دقیقه‌ای که بدون دیالوگ پیش می‌رود از نظر فرم و نورپردازی تجربه تازه‌ای در فیلم کوتاه است».

میثم عباسی: ۱۱ بار فیلم‌نامه را بازنویسی کردم
در ادامه این نشست نوبت به میثم عباسی رسید. این کارگردان درباره دلیل ساخت «پرگار» بیان کرد: «ایده مرکزی فیلم از داستان پدر خودم گرفته شد. از سال ۹۳ که ایده این فیلم به ذهنم خطور کرد تا هنگام تولید ۱۱ بار فیلم‌نامه را بازنویسی کردم. این فیلم‌نامه را به سعیدپورصمیمی هم دادم اما ایشان فضای فیلم را دوست نداشتند. خوشحالم که این فیلم با نابازیگرها ساخته شد».

او درباره حسین قادری بازگر اصلی این فیلم اشاره داشت: «متاسفانه ۲۰ روز پیش ایشان فوت کردند و هیچ وقت فرصت نیافتند که فیلم را روی پرده ببینند. در روزهای پایانی عمر ایشان درخواست کردند که پوستر «پرگار» بر روی سنگ قبرشان حک شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. کار کردن با حسین قادری لذت‌بخش و راحت بود. چهره او در این فیلم شباهت زیادی به ذهنیات خود من داشت».

او درباره فضای فاقد دیالوگ این فیلم بیان کرد: «اصولا به اعتقاد من دیالوگ برای فیلم کوتاه مناسب نیست وابزار تصویری می‌تواند جایگزین مناسبی برای دیالوگ باشد. فضای این فیلم‌نامه و شرح حال درونی کاراکتر اصلی می‌طلبید که به سمت دیالوگ نرویم».

سعید هنرآموز: فیلم کاراکترها را داوری نمی‌کند
تهیه کننده فیلم «پانصدمقال طلا» درباره داستان این فیلم اشاره داشت:«داستان این فیلم درباره زوجی است که می‌خواهند فرزندی داشته باشند اما در ماه چهارم متوجه می‌شوند که فرزندشان مشکوک به سندرم دان است. در این شرایط زن و مرد داستان رفتار متقاوتی دارند. مرد داستان می‌خواهد بچه سقط شود اما زن می‌خواهد بچه را حفظ کند. این داستان درباره این دوراهی سخت است و نگاه افراد را در مواجهه با یک موضوع واحد نشان می‌دهد».

سعید هنرآموز این فیلم را اثری از سینمای اجتماعی دانست: «کاوه دانشمند در خارج از کشور تحصیل می‌کند اما درک خوبی از سینمای اجتماعی دارد. این فیلم موضوعی اجتماعی را نشان می‌دهد که ممکن است خیلی از خانواده‌های ایرانی درگیر آن باشند. فیلم پایان باز دارد و کاراکترها را داوری نمی‌کند».

این کارگردان و تهیه‌کننده در ادامه درباره اهمیت اکران فیلم کوتاه در سالن‌های سینمایی توضیح داد: «به طورکلی سینمای کوتاه هیچ وقت در ایران اکران مشخصی نداشته است که بخواهد به گیشه و فروش گوشه چشمی هم داشته باشد. هنروتجربه به اکران فیلم کوتاه شکل و شمایل منسجمی داد. فیلم ما بعد از یک سال‎‌ونیم تلاش در هنروتجربه اکران شد و زمانی که خبردار شدم که فیلم در «پنچگاه» به نمایش درمی‌آید، شگفت‌زده شدم. اعتقاد دارم اگر پروسه پخش و اکران هنروتجربه به طور شفاف اعلام شود همه دست اندرکاران سینما راغب می‌شوند در حوزه فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری کنند».

او افزود: «انجمن سینمای جوان از تولیدات تحت پوشش خود حمایت می‌کند. امیدوارم هنروتجربه هم حمایت از آثاری که پخش و اکران می‌کند را برعهده بگیرد».

امیر داس‌دار: هنروتجربه ساختار سینمایی‌تری دارد
فیلم‌نامه‌نویس «ملاقات محرمانه خانم و آقا» در ادامه این نشست نقد و بررسی عنوان کرد: «متاسفانه در سینمای کوتاه فضای انحصاری وجود داشته است که باید این فضا در اختیار افراد و فیلم‌سازان بیشتری قرار بگیرد. هنروتجربه ساختار سینمایی‌تری به نسبت انجمن سینمای جوان دارد. بهتر است که هنروتجربه درکنار اکران فیلم، جشنواره‌ای سینمایی داشته باشد و آثار خودش را ارزش داوری کند و جایگاه فیلم کوتاه را تحکیم کند».

او اضافه کرد: «حضور افرادی مانند شهرام مکری و هوشنگ گلمکانی در شورای سیاست‌گذاری هنروتجربه باعث شده که این گروه ساختار پویایی داشته باشد و ما در این سال‌ها شاهد اکران آثار ماندگاری از طرف این گروه سینمایی بوده‌ایم. خوشبختانه هنروتجربه دید مالی به آثار ندارد و باعث می‌شود آثاری که فروش کمتری دارند یا مخاطب عام اقبال کمتری به آن‌ها نشان می‌دهد، فرصت اکران پیدا کند».

این نویسنده در بخش دیگری از صحبت‌های در پاسخ به سوالی درباره مضمون فیلم کوتاه «ملاقات محرمانه خانم و آقا» و  تم خارج از عرف آن توضیح داد: «هرچقدر مضامین تکراری شوند ایرادی ندارد. قصد من و کارگردان فیلم این بود که روایت متفاوتی از موضوعی که بارها در سینما به آن اشاره شده است، ارائه دهیم. اما بعضی از افراد، داستان فیلم را دور از واقعیت دانستند. اصغر عبدالهی؛ فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما که در این اثر به عنوان مشاور فیلم‌نامه حضور داشت به ما یادآوری کرد درام بدهکار واقعیت نیست بلکه متناسب با واقعیت است. براین اساس منطقی در فیلم گنجاندیم که مخاطب آن را باور کند. خوشبختانه بازخورد تماشاگران به فیلم مثبت بود هرچند جشنواره‌ها به آن توجه زیادی نکردند».

سوده ازقندی: هنروتجربه مثل پادزهر عمل می‌کند
سوده ازقندی بازیگر «پرده توری» در پایان این نشست عنوان کرد: «من به نمایندگی از کارگردان این فیلم و عوامل آن در این نشست حضور دارم. به عنوان بازیگر از حضورم در این فیلم بسیار راضی هستم. سیما کاراکتری بود که من نقش او را ایفا کردم. او فردی سرد و بی‌روح بود و من با سختی توانستم خودم را به آن شخصیت نزدیک کنم».

این بازیگر در ادامه با اشاره به صحبت‌های منتقد جلسه درباره نام‌گذاری این فیلم گفت:«نام‌گذاری این فیلم به این دلیل بوده است که این شخصیت مدام زن دیگری را از پشت پنجره رصد می‌کند».

ازقندی در ادامه این فیلم را برآمده از دغدغه‌های انسانی کارگردان دانست و اضافه کرد: «زمانی که کارگردان فیلم‌نامه این اثر را به من داد از «پرده توری» به عنوان یک اثر مینی‌مال یاد کرد که می‌خواهد در یک فرم روایی مدرن ساخته شود و من از آن بسیار استقبال کردم. در طول سه‌سالی که از تولید این فیلم می‌گذرد در تمام پروسه‌های اکران و پخش فیلم در کنار کارگردان حضور داشتم. برداشت من از دیدگاه مخاطبان هنروتجربه این است که ذائقه مخاطبی که توسط تلویزیون و سینمای جریان اصلی به شدت نزول کرده بود، با تماشای این جنس از سینما ارتقا پیدا کرد. در این شرایط هنروتجربه مثل پادزهر عمل می‌کند».

برچسب‌ها: