هنروتجربه:کارگردان‌های «پرگار» و «ملاقات محرمانه آقا و خانم» که آثارشان در بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» اکران شده است، در نشست نقد و بررسی فیلم‌هایشان در پردیس هویزه مشهد درباره  شرایط ساخت آثارشان صحبت کردند.

نشست نقد و بررسی بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» با حضور میثم عباسی کارگردان «پرگار» و سجاد حسینی کارگردان «ملاقات محرمانه خانم و آقا» در پردیس سینمای هویزه مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست میثم عباسی درباره ساخت «پرگار» گفت:«ایده مرکزی فیلم از داستان پدر خودم گرفته شد. از سال ۹۳ که ایده این فیلم به ذهنم خطور کرد تا هنگام تولید ۱۱ بار فیلم‌نامه را بازنویسی کردم. این فیلم‌نامه را به سعید پورصمیمی هم دادم اما ایشان فضای فیلم را دوست نداشتند. خوشحالم که این فیلم با نابازیگرها ساخته شد».

او درباره حسین قادری، بازیگر اصلی این فیلم اشاره داشت:«متاسفانه ایشان فوت کردند و هیچوقت فرصت نیافتند که فیلم را روی پرده ببینند. در روزهای پایانی عمر ایشان درخواست کردند که پوستر «پرگار» روی سنگ قبرشان حک شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. کار کردن با حسین قادری لذت‌بخش و راحت بود و به‌نظرم برای کارگردان در تجربه‌های اول کار کردن با نابازیگر بسیار بهتر است».

در ادامه حبیب قاآنی، مجری و منتقد برنامه انتخاب ایده بدون دیالوگ بودن فیلم را برای داستانی درباره سالمندان و مشکلات روزمره‌شان انتخاب درستی جهت نزدیک شدن مخاطب به فضای فیلم عنوان کرد. عباسی نیز در این‌باره گفت:«۱۷ دقیقه بدون دیالوگ و در فضای بسته کار کردن، چالش جذابی برای خودم در اولین ساخته‌ام بود و برایم حتی از قبل قابل پیش‌بینی بود که بخشی از مخاطبین از این ریتم کند و فضا خسته شوند».

عباسی در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد:«فضای این فیلم‌نامه و شرح حال درونی کاراکتر اصلی می‌طلبید که به سمت دیالوگ نرویم و اصولا به اعتقاد من دیالوگ برای فیلم کوتاه مناسب نیست و ابزار تصویری می‌تواند جایگزین مناسبی برای دیالوگ باشد البته بدون شک دیالوگ ابزار بدی نیست به شرط آنکه به جا و درست انتخاب و کار گذاشته شده باشد نه اینکه برای پرکردن خلا در صحنه از دیالوگ استفاده کرد. البته از ابتدا این جریان برای فیلم وجود نداشت و ما در فیلم‌نامه دیالوگ داشتیم اما در طول کار و بازنویسی‌های متعدد به این رسیدیم که نیازی به داشتن دیالوگ نداریم».

عباسی درباره علاقه‌مندی خود به ساخت فیلم بلند گفت:«بیش از آن که به ساخت فیلم بلند فکر کنم، دوست دارم وارد حیطه فیلم‌سازی مستند شوم. بنابراین برای ساخت فیلم داستانی هم ترجیح می‌دهم فیلم کوتاه داستانی بسازم. اما مستندسازی هم مورد علاقه‌ام است و اولویت من بعد از فیلم کوتاه، فیلم مستند است».

او در پاسخ به این سوال که چقدر در طول ساخت فیلم به جشنواره‌ها فکر کرده است، گفت:«فیلم‌سازان فیلم کوتاه در بیشتر موارد در پس‌زمینه فکر تولید کارشان به جشنواره داخلی و خارجی فکر می‌کنند و من هم واقعا به جشنواره فکر کردم ولی سعی کردم فیلم اول خودم را راضی کند».

سیدسجاد حسینی نیز در این جلسه درباره ایده «ملاقات محرمانه خانم و آقا» گفت:«یک ایده‌ داشتم درباره اینکه پسری، یک دختر خیابانی را به خانه‌ای می‌برد اما قرار نیست ارتباطی برقرار شود. برای هر فیلم‌نامه‌نویسی که این ایده را توضیح می‌دادم، می‌گفت قرار است ادامه داستان چگونه باشد؟ پس این روایت و قصه را جایگزین کردم که یک زن خیابانی را نشان دهم که می‌خواهد چند ساعت زندگی کند اما درعین حال نمی‌خواستم به کلیشه کشیده شود مثلا متحول شود چون معتقدم آدم‌ها نمی‌توانند یک روزه متحول شوند. بنابراین دختر در یک موقعیت پیش‌بینی نشده، قرار دادم که نقش یک زن خانه‌دار را بازی می‌کند و نشان می‌دهد او در اعماق وجودش دوست دارد یک زندگی عادی داشته باشد».

او در پایان درباره دیگر جزئیات این فیلم عنوان کرد:«دو سال پیش این فیلم را ساختم و دغدغه‌ام این بود که بازیگران به خصوص بازیگر نقش «گلناز» درست انتخاب شوند برای همین سعی کردم از عوامل حرفه‌ای استفاده کنم. فیلم‌برداری هم شش روز طول کشید».