هنروتجربه: ژان کلود کریر هنرمند فرانسوی در کارگاه آموزشی بیان و زبان در سینما ضمن ابراز خوشحالی از فعالیت سالن‌های سینما در ایران نکاتی را به فیلم‌سازان جوان توصیه کرد.

کارگاه آموزشی بیان و زبان در سینما با حضور ژان کلود کریر شامگاه شنبه ۱۸ آبان در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

ژان کلود کریر در این نشست، با اشاره به وضعیت امروز سینما در جهان گفت:«امروز همه از گسترش سریال سازی صحبت می‌کنند و می‌گویند آیا قرار است سریال جای سینما را بگیرد یا خیر؟ اما نباید فراموش کنیم که سینما ابتدا با سریال آغاز شده است و اولین آثاری که در سالن‌های سینما به نمایش درآمدند فیلم‌های قسمتی و دنباله‌دار بودند».

او با اشاره به این‌که تاریخ سینما و تصویرسازی حتی به ماقبل تاریخ برمی‌گردد، ادامه داد: «آنچه باعث شد تا سینما به‌وجود آید جست‌وجو و پیگیری تصاویر و ایجاد حس حرکت بود. از غارهای ماقبل تاریخ نقاشی و تصویرگری وجود داشت اما در قرن ۱۸ نقاشان به این فکر افتادند که با پشت هم قراردادن تصاویر و تقطیع آن‌ها حس حرکت را ایجاد کنند و در قرن ۱۹ این مساله به عنوان هنر شناخته شد و این اتفاق خواستگاه و منشا سینما شد.در اوایل دهه ۲۰ این مساله مطرح شد که سینما باید از لحاظ حرکتی و تکنیک وجهه هنری هم داشته باشد. در این زمان دیگر کاملا ثابت شده بود که میزان حرکت تصویر درست در سینما ۲۴ فریم در ثانیه است و ۲۴ تصویر در ثانیه سرعت مقرر برای حرکت سینما شد و بعدها سینماگران با کم و زیاد کردن این تعداد فریم به حرکت تصویر شتاب دادند و یا آن‌را کند کردند».

این فیلم‌نامه‌نویس در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آینده سینما نیز گفت:« آینده سینما واقعیتی است که از آن اطلاعی نداریم. امروز شبکه‌های توزیع جدیدی به‌وجود آمده است که شما می‌توانید آخرین فیلم‌های روز را بر روی تلویزیون‌های بزرگ خود در منزل تماشا کنید مانند کاری که نتفیلیکس می‌کند. پس این سوال پیش می‌آید که چرا وقتی من هرشب می‌توانم فیلم‌های روز دنیا را در تلویزیون ببینم باید به سینما بروم. امروز در جهان شاهدیم که در پنج سال گذشته پنج هزار سالن سینما در چین ایجاد شده‌است اما از آن طرف در ایتالیا هرسال تعدادی از سالن‌های سینما تخریب و یا فروخته می‌شوند از همین رو بسیار خوشحال کننده است که کشورهایی همچون ایران، فرانسه و آمریکا سالن‌های سینمایی خوبی دارند که هم‌چنان فعال هستند»

کریر سپس با تاکید بر این نکته که باید به واقعیت پیرامون خود توجه کنیم،توضیح داد:«اگر فقط به سمت تخیل برویم گمراه می‌شویم اما تخیل یک عضله مهم در مغز است و ما باید دائم آن را پرورش دهیم و وظیفه ماست که آن‌را رها نکنیم».

او در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه دیالوگ و تصویر گفت:«هیچ قانونی وجود ندارد که یک فیلم باید کم یا پردیالوگ باشد بلکه ارتباط مستقیمی‌ با داستان و شخصیت‌های فیلم دارد و دیالوگ باید همیشه در خدمت فیلم باشد نه اینکه فیلم اسیر دیالوگ شده باشد».

در ادامه این نشست کریر خاطراتی را هم از دوستی و همکاری با لوئیس بونوئل عنوان کرد: «ما ۲۰ سال با هم کار کردیم و بارها برای نوشتن یک فیلم‌نامه چند ماه خودمان را قرنطینه می‌کردیم و حق داشتیم ایده‌های هم‌دیگر را رد کنیم. ما در زمان ایده پردازی و نگارش فیلم‌نامه به مخاطب فکر می‌کردیم و حتی در خیال خود مخاطبانی داشتیم که با آن‌ها مشورت می‌کردیم. بونوئل ۳۱ سال از من بزرگ‌تر بود و امروز دختر من به بازماندگان و نوادگان او تدریس می‌کند. توصیه من این است که در هر حرفه‌ای با هر فیلم‌سازی در هر سطحی همکاری کردید درکار به هیچ عنوان تعارف نداشته باشید و کوتاه نیایید. رابطه من با او این‌گونه نبود که چون او لوئیس بونوئل بود و شناخته شده، پس من باید هرچه او می‌گوید انجام دهم و تایید کنم».

کریر با یادی از عباس کیارستمی‌افزود:« هر فیلمی‌از هر فیلم‌سازی که می‌بینیم اگر به آن فیلم توجه نکنیم آن فیلم‌ساز شکست خورده است و هیچ تفاوتی در این امر بین فیلم‎سازان نیست».

اوهم‌چنین در پاسخ به سوالی پیرامون اهمیت تدوین توضیح داد: «در همه قراردادها همیشه این نکته وجود داشته که باید بر سر تدوین حاضر باشم زیرا معتقدم تدوین بد می‌تواند یک فیلم را کاملا نابود کند. گاهی در هنگام تدوین دیالوگ‌ها را نیز تغییر دادم».

این فیلم‌نامه‌نویس در پاسخ به این سوال که امروز جشنواره‌های مختلف فقط به فیلم‌هایی با موضوع خاص توجه دارند و آیا ما به عنوان فیلم‌ساز باید در زمان ساخت یک فیلم این امر را مدنظر قرار دهیم یا خیر؟ گفت:« وقتی ما یک فیلم می‌سازیم مهم باید این باشد که آن اثر بهترین کیفیت را داشته باشد و اصلا نباید به جشنواره‌ها فکر کنیم زیرا گاهی امروز مسائلی اصل است که شاید دو دهه بعد هیچ اهمیتی نداشته باشد. همان‌طور که در دهه‌های گذشته مسائل بسیاری مهم بود که شاید امروز کمتر توجه می‌شود».

کریر در پایان این نشست که با استقبال بسیار خوب سینماگران، منتقدان، علاقه‌مندان سینما و دانشجویان هنر همراه بود،از برگزارکنندگان این کارگاه به ویژه مدیرموزه سینما تشکر کرد.

منبع:روابط عمومی‌موزه سینما

برچسب‌ها: