هنروتجربه:ژرژ هاشم‌زاده در  نشست نقد و بررسی «در سکوت» در پردیس سینمایی هویزه مشهد با اظهار خوشحالی از اکران فیلمش در هنروتجربه به شرایط ساخت، اکران و ویژگی مخاطبان امروزی سینما اشاره کرد.

نشست نقد و بررسی فیلم«در سکوت» با حضور ژرژ هاشم‌زاده، کارگردان «درسکوت» شنبه بیست و پنجم آبان در پردیس سینما هویزه مشهد برگزار شد.در ابتدای این نشست ژرژ هاشم‌زاده که سابقه کارگردانی فیلم کوتاه و دستیار کارگردانی در سینما را دارد، درباره تجربه ساخت اولین فیلم بلندش گفت:«از بیست‌ و پنج سال پیش به این‌ طرف فیلم کوتاه می‌ساختم و هر سال باید یک فیلم کوتاه بسازم. از پنج یا ده سال قبل دلم می‌خواست فیلم اولم را بسازم ولی شرایط جور نمی‌شد. برای این‌که به‌واسطه سال‌ها کار در سینما به عنوان دستیار و برنامه‌ریز و هم‌چنین ساختن فیلم‌های کوتاه و تله‌فیلم‌ها مرا در سینما می‌شناختند و اصلا امرار معاشم در این سینما از این طریق بود، به همین جهت عوض کردن این مسیر کاری در شاخه دیگر سینما برایم کمی با سختی همراه بود تا این‌که از سه سال قبل تصمیم گرفتم ساخت فیلم‌نامه «در سکوت» را شروع کنم».

او با بیان این‌که ابتدا فیلم‌نامه دیگری به وزارت ارشاد ارائه داده بود که تصویب نشد، افزود:«آن‌ها محترمانه به من گفتند آن فیلم را نسازم و فیلم دیگری جایگزین کنم. همیشه دوست داشتم فیلم بلند کار کنم و برای تولید این فیلم از لحظه‌ای که تصمیم گرفتم تا پایان کار، پنج سال زمان برد تا «در سکوت» آماده شد».

هاشم‌زاده با اشاره به این‌که پروسه تولید فیلم در ایران طولانی وپیچیده است، عنوان کرد:«فیلم «در سکوت» را سال ۹۴ تمام کردم، سال ۹۵ برای اکران آماده شد و بدون هیچ اصلاحیه‌ای از ارشاد پروانه نمایش گرفت اما به دلایلی فیلم اکران نشد تا دو سال قبل که فارابی مالکیت صددرصد فیلم را گرفت و امسال در هنروتجربه اکران شد».

او سپس به اکران در هنروتجربه اشاره کرد:«اتفاقا در طول ساخت فیلم برخی بازیگران و عوامل به این موضوع اشاره می‌کردند که اگر فیلم در گروه هنروتجربه هم اکران شد ناراحت نشوم. آن زمان متوجه این موضوع نمی‌شدم تا این‌که شرایط اکران را دیدم و خوشحالم که امروز فیلمی ساختم که در گروه هنروتجربه اکران شده و خیلی راضی هستم چون مخاطبان این گروه خاص و حرفه‌ای‌تر به دیدن فیلم می‌آیند».

کارگردان فیلم «در سکوت» درباره شرایط امروز سینما نیز اظهار کرد:«متاسفانه واقعیت این است که در طول هفتاد الی هشتاد سال گذشته ما نتوانستیم برای سینما، مخاطب خوبی تربیت کنیم و سینمای بی‌کیفیت و نازل امروز باعث شده از همین موقعیت و جایگاه هم پایین‌تر برویم . امروز مخاطبینی که دغدغه صرف گیشه را ندارند،کم هستند اما باز هم از این‌که فیلمم در گروه هنروتجربه بعد از سه سال اکران شد،خوشحالم.در این سینما، مخاطب تا پایان تیتراژ در سالن می‌نشیند و با روشن شدن چراغ سالن را ترک نمی‌کند».

او درخصوص حضور بازیگران مطرح سینما در اولین ساخته‌اش گفت:«سال‌های طولانی در سمت دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در پروژه‌هایی با این بازیگران مثل فاطمه معتمدآریا و آقای سعید پورصمیمی کار کرده‌ام. شاید دوستی و نزدیکی با آن‌ها کمک کرد برای این‌که در فیلمم بازی کنند. زیاد کلنجار نروم و آن‌ها به من لطف کردند و کار را پذیرفتند. یکی از دلایل دیگر، فیلم‌نامه است که احتمالا برایشان جذابیت داشته و در آن بازی کردند. گروهی که در این فیلم کنار من بودند خیلی کمک کردند».

هاشم‌زاده در خصوص صحبت‌های حبیب قاآنی، مجری و منتقد این نشست در خصوص استفاده از برخی چهره‌ها در برخی نقش‌ها که پرداخت درست و کاملی نداشتند و برخی ایرادها در فیلم‌نامه عنوان کرد:«این ایراد را درباره استفاده برخی چهره‌ها در نقش‌هایی که پرداخت کاملی نداشتند، قبول دارم و امروز که فیلم را نگاه می‌کنم متوجه این اشتباه شده‌ام و آن را به عنوان یک تجربه در کارهای بعدی‌ام استفاده می‌کنم».

هاشم‌زاده درباره ایده فیلم توضیح داد:«ایده فیلم از مطلب کوتاهی که چند سال پیش در روزنامه خواندم گرفته شد. در این مطلب آمده بود زنی که مورد تجاوز قرار می‌گیرد،  بعد از چند سال به دنبال فرزندش آمده است. طرح اولیه فیلم را در قالب چند صفحه به آقای مهدی شیرزاد دادم که فیلم‌نامه‌نویس حرفه‌ای هستند و هر ایرادی در فیلم‌نامه و یا شخصیت‌هاست تقصیر من در زمان اجرا بوده است».

او با اشاره به علاقمندی‌اش به ساخت فیلم با محوریت آسیب‌های اجتماعی گفت:«همیشه بزه برایم موضوع جذابی بوده است، اینکه چه عواملی باعث ایجاد بزه می‌شوند و بزه روی جامعه چه اثراتی دارد. حتی فیلم بعدی‌ام در مورد بزهکاری نوجوانان است. در طول تحقیقم در مورد موضوع تجاوز با روان‌شناسان زیادی صحبت کردم و موفق شدم با سه نفر از بیماران آن‌ها صحبت کنم. در فیلم هم سعی کردم به تاثیرات و عوارض این آسیب در طول زندگی فرد بپردازم».