هنروتجربه مریم شاه‌پوری: فیلم‌های مستقل تحسین‌شده‌ای مانند «داستان ازدواج» (نوا بامباک)، «جواهرهای صیقل‌نخورده» (برادران سفدی)، «فانوس دریایی»‌ (رابرت اگرز) و «وداع» (لولو وانگ) تا این‌جا حضور قدرتمندی در فصل جوایز داشته‌اند ولی آثار مستقل تحسین‌شده دیگر – و حتی مهم‌تری – هم هستند که شایستگی جدی‌گرفته‌شدن در مراسم اسکار را دارند. به این بهانه، زک شارف نویسنده سایت «ایندی‌وایر» در مقاله‌ای به برخی از این فیلم‌ها پرداخته و هر یک را کوتاه معرفی کرده است.

آخرین مرد سیاه در سن فرانسیسکو / The Last Black Man in San Francisco
تحسین‌های اولین فیلم بلند جو تالبوت در مقام کارگردان از همان اولین نمایشش در جشنواره ساندنس آغاز شد؛ و در جوایز گاتم نیز نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم‌اولی، فیلم‌نامه و بازیگر خوش‌آتیه به دست آمد. علاوه بر درخشش در جوایز فیلم مستقل اسپریت، بعضی از بهترین نقدهای سال بر این فیلم نوشته شده‌اند.

امواج / Waves
تری ادوارد شولتس با این فیلم حسابی در جشنواره تلیوراید درخشید و در جوایز گاتم هم نامزدی بهترین فیلم و بازیگر خوش‌آتیه (تیلر راسل) را به دست آورد که راسل جایزه را برنده شد و در جوایز فیلم مستقل اسپریت هم نامزد شده است. جالب این‌که تیلر راسل با وجود این موفقیت‌ها و تحسین عموم منتقدان، اصلا در کانون توجه نیست و به عنوان برنده غیرمنتظره هم روی آن حساب نمی‌شود! به هر حال در یک دنیای بی‌عیب‌ونقص، فیلم‌برداری و تدوین «امواج» هم شایسته قدردانی است.

بوی او / Her Smell
الیزابت ماس در این فیلم یکی از بهترین بازی‌های سینمایی سال را دارد و اگر قرار باشد حق به حق‌دار برسد باید در ادامه نامزدی‌هایش در جوایز گاتم و اسپریت در اسکار هم دیده شود. به هر حال این موضوع به قدری دور از انتظار بوده که الکس راس پری کارگردان، نامه‌ای سرگشاده به رأی‌دهندگان نوشته است! اریک کوهن منتقد پیشکسوت «ایندی‌وایر»، «بوی او» را به عنوان یکی از نوزده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ برگزیده است.

دایان / Diane
فیلم کنت جونز برنده اصلی جشنواره ترایبکا بود و علاوه بر تحسین و موفقیت در جشنواره‌های لوکارنو و پام اسپرینگز، در هر یک از جوایز گاتم و اسپریت هم نامزدی‌های مهمی را کسب کرد. امتیاز میانگین ۲۸ منتقد در «متاکریتیک» ۸۶ از صد شده است.

پرنده بلند پرواز / High Flying Bird
نتفلیکس امسال هم به لطف «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی و «داستان ازدواج» نوا بامباک، رقبای قدری در مراسم اسکار خواهد داشت، اما این درام ورزشی استیون سودربرگ هم شایسته توجه است. تا این‌جا جوایز گاتم آن قدر باهوش بوده که در دو رشته فیلم را نامزد کند؛ که البته نامزدی بهترین فیلم‌نامه در جوایز اسپریت هم تکرار شده است.

مید سامر/ Midsommar
فلورنس پیو برای نقش مکملش در «زنان کوچک» شانس زیادی برای درخشش در اسکار دارد ولی برای ایفای نقش اصلی دومین فیلم بلند آری استر هم باید او را ستایش کرد و قدرش را دانست چون بی‌شک یکی از بهترین‌های سال است.

بلبل / The Nightingale
جنیفر کنت کارگردان موفق و تحسین‌شده «بابادوک»، امسال پس از مدت‌ها بازگشتش را با این درام انتقامی خشونت‌بار رقم زد که بازیگر اصلی زن آن، اشلینگ فرنچوزی، به‌حق نامزدی جایزه بازیگر خوش‌آتیه را کسب کرد. اریک کوهن منتقد «ایندی‌وایر»، «بلبل» را یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۱۹ ارزیابی کرده است.

زندگی پنهان / A Hidden Life
بازگشت ترنس مالیک به اوج و فیلمی مانند «درخت زندگی» با این درام مذهبی رقم خورده است که امسال اولین نمایش جهانی‌اش را در بخش رقابتی جشنواره کن تجربه کرد. کمپانی «فاکس سرچ‌لایت» که حقوق پخش فیلم را در جریان برگزاری جشنواره کن با مبلغ هنگفت چهارده میلیون دلار کسب کرد، با توجه به بی‌ستاره‌بودن و زمان سه‌ساعته فیلم، کار دشواری برای جلب نظر رأی‌دهندگان آکادمی دارد.

لوس / Luce

ژولیوس اونا که سال گذشته برای ساخت «پارادوکس کلوورفیلد» حسابی نکوهش شد، امسال با این درام به جشنواره ساندنس رفت و حسابی تحسین شد؛ و البته در جوایز اسپریت هم در دو رشته بازیگری و بهترین کارگردانی نامزد شد.

رحم / Clemency
چینونی چوکو با این فیلم جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره ساندنس را برد و بی‌شک یکی از آن فیلم‌هایی است که می‌تواند در مراسم اسکار درخششی غیرمنتظره را تجربه کند. «رحم» در جوایز گاتم و اسپریت در رشته‌های بهترین فیلم بلند و بهترین بازیگر اصلی زن (آلفر وودارد) کسب نامزدی کرد.

حیات والا / High Life
بازی متفاوت رابرت پتینسن در فیلم غریب رابرت اگرز «فانوس دریایی» می‌تواند نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برایش به ارمغان بیاورد ولی برخی هم باور دارند که بازی او در اثر جدید کلر دنی، برای کسب این افتخار شایسته‌تر است؛ البته «حیات والا» هم برای رأی‌دهندگان آکادمی فیلم بسیار غریبی خواهد بود اما اریک کوهن و برخی از دیگر منتقدان، آن را به عنوان یکی از آثار سینمایی برتر سال برگزیده‌اند.

سوغات / The Souvenir
سینمادوستان پیگیر به‌خوبی می‌دانند که «سوغات» امسال در صدر فهرست ده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ مجله معتبر «سایت‌اندساند» قرار گرفت و با توجه به این‌که بخش اسکار بهترین کارگردان پیش از این مملو از گزینه‌های مرد بود، چه فیلمی بهتر از اثر جوانا هاگ برای کسب این افتخار. علاوه بر این، فیلم بازی‌های خوبی هم دارد.

میمون‌ها / Monos
فیلم آلخاندرو لاندس که در جشنواره ساندنس هم درخشید، نامزد رسمی کشور کلمبیا در بخش اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (همان بهترین فیلم خارجی‌زبان سابق) است ولی کارگردانی و فیلم‌برداری «میمون‌ها» هم شایسته قدردانی است.

کورشده با نور / Blinded by The Light
این کمدی-درام انگلیسی به کارگردانی گاریندر چادای هندی‌تبار، پس از درخشش در جشنواره ساندنس، در اکران محدودش از تبلیغات شفاهی سود برد و در گیشه هم با استقبال روبه‌رو شد. «کورشده با نور» که کارگردانی قابل توجهی دارد، بالاترین شانس اسکار را در رشته بهترین فیلم‌نامه اریژینال دارد؛ فیلمی که احتمالاً مسرت‌بخش‌ترین اثر سال است که کم‌تر کسی آن را تماشا کرده است!

پسر عسلی / Honey Boy
درام خودزندگی‌نامه‌ای شایا لباف به کارگردانی آلما هارِل در گیشه فیلم مستقل شروع مقتدرانه‌ای داشت و در حال حاضر، به اندازه کافی در رشته‌های بهترین فیلم‌نامه و بازیگر مرد مکمل برای لباف در کانون توجه اعضای آکادمی قرار گرفته است.

  • ایندی‌وایر
برچسب‌ها: