هنروتجربه-سحر آزاد:کتایون جهانگیری که با مستند «همه چیز درباره آرزو» با موضوع حیات وحش در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، از واکنش مخاطبان جشنواره و نحوه ساخت این اثر گفت.

کتایون جهانگیری با مستندی محیط زیستی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد. «همه چیز درباره آرزو» همانطور که از نامش پیداست، درباره آرزو، پلنگ رودسری است که برای درمان به تهران منتقل شد. فیلم‌برداری این کار از بهمن سال ۹۵ شروع و تا دی ماه ۹۶ ادامه داشت اما فیلم ارسال شده به جشنواره مربوط به فیلم‌برداری تا اواخر آذر است و آنطور که جهانگیری می‌گوید دو نسخه از آن تهیه شده است که نسخه ارسال شده به جشنواره مصاحبه محور نیست.

این مستند البته بخشی از یک مجموعه هفت قسمتی درباره محیط زیست و حیات وحش است که هر قسمت به یکی از حیوانات مانند شغال، عقاب و..اختصاص دارد اما آرزو یا همان پلنگ رودسری با قسمت‌های دیگر از نظر زمان، نوع پرداخت و ساختار متقاوت است. فیلم‌برداری این مجموعه به پایان رسیده و درحال حاضر تدوین قسمت‌های ششم و هفتم باقی مانده است.

جهانگیری که در مستند «همه چیز درباره آرزو» به جز کارگردانی، تهیه‌کنندگی و پژوهش‌گری، یکی از نویسندگان گفتار متن هم بوده  وفیلم‌برداری بخش‌هایی از این مستند را هم برعهده داشته‌است، درباره جزئیات بیشتر این مستند به سایت هنروتجربه گفت:«انجام دادن این‌همه کار خیلی سخت بود، درواقع این کار مستند تک نفره‌ محسوب می‌شود شاید به این دلیل که از دل یک مجموعه بیرون آمد و شروع کار با همین پلنگ و به صورت کاملا اتفاقی پیش آمد».

مهم‌ترین چالش، بودجه است. بودجه ساخت یک مستند حیات وحش با مستندهای دیگر متفاوت است چون زمان‌بر است و زمان آن مشخص نیست. برای انجام یک مصاحبه می‌توانید با آن فرد از قبل هماهنگ کنید اما درباره حیوانات نمی‌توانید چنین هماهنگی‌های منظمی را انجام دهید

او درباره دلیل این‌که مجبور شده است بخشی از فیلم‌برداری را خودش انجام بدهد، عنوان کرد:«حساسیت خیلی بالا بود و به من گفته شد تنها خودم می‌توانم حضور داشته باشم به همین دلیل حتی وقتی جلساتی که تشکیل می‌شد، خودم مجبور بودم فیلم‌برداری کنم و فقط در دو بخش از فیلم‌بردار استفاده کردیم که برای مصاحبه‌ها بود. البته در مستند آرزو که برای جشنواره سینماحقیقت است، خیلی از مصاحبه‌ها استفاده نکردیم و مصاحبه‌ها برای مستندی استفاده شد که بحث تخصصی و فنی مطرح بود».

این کارگردان با بیان این‌که دو نسخه از آرزو تهیه شده است، افزود:«از ابتدا قصد داشتم همین نسخه«همه چیز درباره آرزو» را که در جشنواره نمایش می‌دهیم، بسازم اما چون در مجموعه‌ای که درحال ساخت بود، بحث دامپزشکی به صورت تخصصی وجود داشت، مصاحبه‌هایی نیز برای نسخه دیگر انجام دادیم. در کل می‌خواستم به داستان آرزو بپردازم چون هم جذاب بود هم اینکه در حیطه حیات وحش، آرزو بحث مهمی به حساب می‌آید. آرزو یک درس خوب به حوزه دامپزشکی و محیط زیست ما داد؛ اینکه به راحتی از جان یک حیوان نگذریم؛ خطر درمان را بپذیریم و دامپزشکان مسوولانه‌تر با زندگی یک حیوان برخورد کنند».

او درباره میزان آشنایی خود با محیط زیست و حیات وحش گفت:«سال‌هاست فعال محیط زیست هستم و حیوانات را عاشقانه دوست دارم. به دنبال نگارش طرح این مجموعه بودم که به شبکه مستند ارائه دهم. درعین حال عضو کانالی مربوط به محیط‌بانان نیز هستم و هرچند وقت یکبار خبرهای مربوط به این حوزه را نگاه می‌کنم که با خبر مربوط به این پلنگ روبرو شدم و وقتی تماس گرفتم متوجه شدم پلنگ از گیلان به تهران منتقل شده است. صبح روز بعد که به سازمان محیط زیست رفتم، جلسه‌ای درباره وضعیت آرزو برگزار شده و از آرزو سیتی اسکن گرفته شده بود. در آن جلسه بحث درباره این بود که حیوان را خلاص کنند یا نه که همان موقع پیشنهاد فیلم‌برداری برای ساخت این مستند را مطرح کردم».

پیش از این مستند «قطار مسیر ۶۰» با موضوع موسیقی از این کارگردان در سینماهای هنروتجربه اکران شده و این‌بار جهانگیری به سراغ مستندی در زمینه محیط زیست رفته‌است. او با بیان این‌که ساختن مستندی در زمینه حیات وحش کاملا با موسیقی متفاوت است، ادامه داد:«وقتی کسی به حیطه محیط زیست مخصوصا حیات وحش می‌آید، باید با این موضوع آشنا باشد. مهم‌ترین نکته این است ک شما نفر دوم هستید یعنی نباید برای آن حیوان استرس و مشکلی ایجاد کنید درعین حال باید مواظب باشید برای خودتان و گروه‌تان خطری ایجاد نشود. ضمن این‌که باید صبور باشید».

او درباره چالش‌های ساخت مجموعه‌های محیط زیستی نیز عنوان کرد:«مهم‌ترین چالش، بودجه است. بودجه ساخت یک مستند حیات وحش با مستندهای دیگر متفاوت است چون زمان‌بر است و زمان آن مشخص نیست. برای انجام یک مصاحبه می‌توانید با آن فرد از قبل هماهنگ کنید اما درباره حیوانات نمی‌توانید چنین هماهنگی‌های منظمی را انجام دهید».

«همه چیز درباره آرزو» جز سه فیلم برتر روز اول و دوم جشنواره سینماحقیقت امسال بوده است. جهانگیری درباره نمایش فیلمش در روز اول گفت:«در روز اول، فیلم من نزدیک ساعت ۲۳ پخش شد و فکر نمی‌کردم کسی به دیدن آن بنشیند آن‌هم این‌وقت شب در زمستانف بااین‌حال تماشاگران برای دیدن فیلم آمدند اما به‌نظر می‌رسد در این دوره از جشنواره یسنما حقیقت به شدت با ریزش قشر مهم و جوان  یعنی دانشجویان مواجه هستیم. ظاهرا جشنواره به فکر این قشر نبوده است. دانشجویان در همه جای دنیا برای چنین برنامه‌هایی می‌توانند از خدمات رایگان یا تخفیف برخوردار شوند. البته این استدلال هم وجود دارد که خلوت شدن به جشنواره نظم داده است اما نظم، آن شور و حال را کمرنگ کرده، حداقل در روز اول احساس می‌شد که این‌طور است».

جهانگیری در پایان درباره بازخوردهای مخاطبان پس از تماشای فیلمش عنوان کرد:«فکر می‌کنم کمی مخاطبان احساساتی شدند و اشکشان درآمد. آنچه شنیدم این بود که حس و حال فیلم را دوست داشتند».