هنروتجربه-سعید حضرتی: عباس رزیجی که با مستند پرتره «قصری با دیوارهای قرمز» درباره داوود روستایی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، معرفی این فیلم‌ساز تجربه‌گرا را انگیزه ساخت این مستند عنوان کرد.

عباس رزیجی با مستند پرتره‌ای درباره داود روستایی از مستند سازان نسل اول سینمای ایران در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد. «قصری با دیوارهای قرمز» درباره داوود روستایی مستندساز نسل اولی سینمای ایران، که آثارش فرصت اکران پیدا نکرده‌اند.

عباس رزیجی که در مستند «قصری با دیوارهای قرمز» به جز کارگردانی، تهیه‌کنندگی و پژوهش‌گری این فیلم را هم بر عهده داشته است، درباره جزئیات بیشتر این مستند به سایت هنروتجربه گفت: «مستند «قصری با دیوارهای قرمز» درباره داوود روستایی است. داوود روستایی به نظرم یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و تجربه‌گراترین فیلم‌ساز نسل اول سینمای ایران است و در کنار همه این‌ها اولین انیمیشن‌ساز کامپیوتری سینمای ایران است. در این مستند تنها به بخشی از کارهای داوود روستایی پرداخته شده است. اگر می‌خواستم به تمامی جوانب کاری او بپردازم یا یرای تماشاگران باور پذیر نبود و یا فکر می‌کردند می‌خواهم از او اسطوره بسازم. خیلی‌ها با دیدن این مستند پرتره از داوود روستایی شگفت زده می‌شوند و باور نمی‌کنند که فیلم‌سازی به این مهمی را نمی‌شناسند و در تاریخ اسمی از او برده نشده است».

او ادامه داد: « من تا پیش از این درگیر فیلم داستانی بودم اما با این فیلم به سمت سینمای مستند آمدم. مستندساز نیستم ولی بعد از این‌که داوود روستایی را شناختم و دیدم تا چه اندازه فیلم‌ساز مهمی است و متاسفانه خیلی‌ها او را نمی‌شناسند، وظیفه خودم دانستم که این مستند را بسازم».

رزیجی درباره حضور فیلم در جشنواره سینما حقیقت اشاره داشت: «جشنواره سینما حقیقت کیفیت بالایی دارد و خوشبختانه هر ساله مسیر رو به رشدی را طی می‌کند. پذیرفتن این فیلم در جشنواره سینما حقیقت جسارت می‌خواست که خوشحالم پذیرفته و به نمایش در آمد».

 اگر می‌خواستم به تمامی جوانب کاری او بپردازم یا یرای تماشاگران باور پذیر نبود و یا فکر می‌کردند می‌خواهم از او اسطوره بسازم. خیلی‌ها با دیدن این مستند پرتره از داوود روستایی شگفت زده می‌شوند و باور نمی‌کنند که فیلم‌سازی به این مهمی را نمی‌شناسند

این فیلم‌ساز ضمن اشاره به این مطلب که مستند «قصری با دیوارهای قرمز»  اولین فیلم مستند او به حساب می آید، عنوان داشت: «در این فیلم آرشیوهایی از داوود روستایی وجود دارد که توسط خودشان در اختیار ما قرار گرفت و خوشبختانه شانس دیدن آن برای مخاطب هم وجود دارد.»

او درباره پژوهش و شروع فیلم‌برداری فیلم عنوان کرد: «معتقدم «قصری با دیوارهای قرمز» به جهت سوژه، فیلم بزرگ و ماندگاری در تاریخ سینمای مستند می‌شود. فیلم سوژه‌ای بسیار مهم و تاثیرگذار دارد و ایمان دارم فیلمی است که سال به سال بر ارزش آن افزوده خواهد شد .شکل پژوهش در این مستند متفاوت بود. من یک سال با داوود روستایی زندگی کردم و از نزدیک با نظرات و سلایق او آشنا شدم و بعد از آن فیلم‌برداری را شروع کردم. روستایی فیلم بلند داستانی مرا دیده و پسندیده بود و شانس آن را داشتم که این فیلم ساخته شود».

او ضمن اشاره به نامزد نشدن فیلم «قصری با دیوارهای قرمز» افزود:«فیلم قبلی من ۸۵ جشنواره در دنیا رفته بود و آنقدر سیاست‌های مختلف جشنواره‌ها را دیده‌ام که امروز به این نتیجه رسیده‌ام که باید به سلایق و سیاست‌گذاری و آزادی رای داوران هر جشنواره‌ای احترام گذاشت».

این مستندساز درباره تغییرات جشنواره سینماحقیقت گفت: «سینماحقیقت، اولین جشنواره سینمایی ایرانی مورد علاقه من است و البته از دیدن فیلم‌های مستند حرفه‌ای لذت بسیاری بردم. اولین سالی هم هست که بلیت فروشی می‌شود و به نظرم بلیتی شدن جشنواره هم با این که باعث ریزش مخاطبان شده است اما به هر حال باید این اتفاق می‌افتاد و امیدواریم در سال‌های آینده ایرادات مختصر آن هم مرتفع شود».

رزیجی در پایان درباره اکران فیلم عنوان کرد:«در حال حاضر مشغول مذاکره با پخش‌کننده هستیم و اکران‌های جهانی را به زودی شروع می‌کنیم و بعد از آن با احترام فیلم را به گروه هنروتجربه تقدیم می‌کنیم که اکران بکنند. این فیلم برای اکران در گروه هنروتجربه بسیار مناسب است. این مستند مخاطب خاص خودش را دارد و مخاطب خاص را فقط می‌توان در سبد هنروتجربه پیدا کرد. هنروتجربه امکان خوبی برای فیلم‎‌سازان مستند و تجربی فراهم کرده است».

سمیرا غلام‌زاده تدوین‌گر فیلم «قصری با دیوارهای قرمز» درباره تدوین این مستند اشاره داشت: «در تدوین فیلم تلاش شده با ترکیب بخشی ازآثار این کارگردان و نشان دادن چگونگی زندگی فعلی او، به صورت غیرمستقیم بادغدغه‌ها و شخصیت او  آشنا شده و به ارتباط عمیقی با او رسیده و همراهیش کنیم».

غلام‌زاده ضمن اشاره به کیفیت بالای مستندهای سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت افزود: «به نظر می‌رسد نحوه چیدمان فیلم‌ها وسانس‌های اختصاص یافته به هرفیلم، براساس سوابق کارگردان‌ها بوده وهمین موضوع باعث شده آثار کارگردانان شناخته شده بیشتر دیده وقضاوت شود و آثار کارگردان‌های کمتر شناخته شده، حتی اگر فیلم‌های خوبی باشند به سختی بیننده خودرا پیدا کنند ومهجور بمانند».