هنروتجربه-سعید حضرتی: نشست نقد و بررسی «۸۸ دقیقه کوتاه»چهارشنبه ۲۷ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست محمدمهدی باقری کارگردان «پوست خرس»، روناک جعفری کارگردان «بدل»، حامد اصلانی کارگردان «s»، پرستو کاردگر کارگردان «ایکی» حضور داشتند و سحر عصرآزاد منتقد و مجری این نشست بود.

سحر عصرآزاد در ابتدای این نشست ضمن ابراز خوشحالی از تماشاگران زیادی که به دیدن فیلم آمده‌اند، درباره بسته فیلم‌های «۸۸ دقیقه کوتاه» بیان کرد: «در این بسته سه فیلم و دو انیمیشن به نمایش درآمدند که در کل فیلم‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و امیدوارم از تماشای فیلم‌ها لذت برده باشید. امروز نشست را به شیوه متفاوت و با سوال‌ و جواب از کارگردان‌ها پیش می‌بریم و در ادامه به سوال‌های حضار هم پاسخ داده می‌شود».

روناک جعفری:قصدم این بود دغدغه‌های خودم را بیان کنم
روناک جعفری کارگردان فیلم «بدل» در پاسخ به سوال عصرآزاد درباره شکل‌گیری ایده فیلم، توضیح داد:« ایده اصلی از نظریه روان‌شناسانه اینورژن که درباره وارونگی روانی است گرفته شده و در مورد بدل شدن و جابه‌جایی آدم‌ها است و داستان فیلم هم درباره خانم بدلکاری است که دوست دارد،سوپراستار شود و در دنیایش جای رویاها و واقعیت‌ها عوض ‌می‌شود. تمام سعی‌ام این بود که این ایده را در قالب سینما و تصویر بازگو کنم».

جعفری درباره نکته مطرح شده از جانب عصرآزاد مبنی بر محوریت حضور زنان در فیلم، گفت: «می‌خواستم اولین فیلم حرفه‌ای من درباره زنان باشد. فیلم کوتاه «بدل» می‌توانست گرایشی به سمت فمینیسم داشته باشد ولی سعی کردم این اتفاق نیافتد و در عین حال دختر داستان با جهان‌بینی خاص خودش در ذهن مخاطب بماند. خودم حافظه عاطفه زنانه دارم و قصدم این بود دغدغه‌های خودم را بیان کنم. نمی‌خواهم فقط درباره زنان قصه بگویم به همین دلیل در فیلم بعدی‌ام سه کاراکتر اصلی مرد هستند».

جعفری در ادامه درباره مواجهه تماشاگران با فیلم عنوان کرد: «همیشه از تماشاگران فیلمم می‌خواهم چندین بار فیلم را ببینند زیرا این فیلم پر از جزئیات است و از جنس فیلم‌های متداول رئال نیست.همه کدگذاری‌های فیلم‌نامه برای بحث وارونگی براساس مباحث روان‌شناسی و جامعه شناسی و عوض شدن جای آدم‌ها بوده‌است. ذهنیات و علایقم سورئال و فانتزی گونه است و در کل به سینمای رئال علاقه‌ای ندارم چون فکر می‌کنم هر روز در حال تجربه کردن آن هستیم.هر فیلم‌ساز صاحب اندیشه‌ای نگاه خودش را دنبال می‌کند».

حامد اصلانی:شیوه فیلم‌برداری به روایت فیلم کمک کرده‌است
در ادامه نشست حامد اصلانی در پاسخ به این نکته که فیلم «s» کودک‌محور و فیلم تماما از نگاه کودک روایت می‌شود، گفت: «نقطه آغاز این فرم تصویر در فیلم و دکوپاژ آن، ریشه در مسائل مالی داشت. به دلیل بودجه و آزادی عمل کمی که داشتیم تصمیم گرفتم قاب‌ها را از دید کودک که نقش محوری در فیلم‌نامه و فیلم داشت، بگیرم و معتقدم این شیوه فیلم‌برداری به فیلم کمک هم کرده است».

او افزود: «زمانی که قصه را می‌نوشتم ذهنم را باز گذاشتم و صادقانه هرچه به ذهنم می‌آمد را پیاده می‌کردم. مباحث روان‌شناختی و فرویدی(عقده ادیپ) مطرح شده در فیلم در ناخودآگاهم بود و بعد از ساخت فیلم دیدم المان‌هایی از آن در فیلم وجود دارد. مثلا روز دوم فیلم‌برداری حس کردم پلانی در فیلم جایش خالی است و از تهیه‌کننده خواستم خرگوشی بیاورد تا بخشی از احساسات کودک فیلم که پنهان می‌کند را در این حیوان نشان دهم».

محمدمهدی باقری:سه ماه صرف۹ بار بازنویسی شد
در بخش دیگری از نشست، محمدمهدی باقری کارگردان فیلم «پوست خرس» در پاسخ به سوال عصرآزاد که با توجه به این موضوع که فیلم‌نامه مشمول بازنویسی‌های زیادی شده، ایده اصلی از کجا به ذهن‌تان رسید و وسواس برای بازنویسی به چه دلیل بود، گفت: «فیلم‌نامه نه بار بازنویسی شد و در این بازنویسی اتفاقات مثبت و منفی ایجاد شد مثلا یکسری از نکاتی را که در مرحله بازنویسی به فیلم‌نامه اضافه کردم الان دوست ندارم و یکسری از نکات دیگر به‌نظرم کار را جذاب‌تر کرده است. با توجه به تجربه‎ای که کسب کرده‌ام اگر برگردم به عقب این ایرادات را رفع می‌کنم. حدود سه ماه صرف همین نه بار بازنویسی شد و بعد از آن به مرحله انتخاب بازیگر رفتیم که حدود پنج ماه طول کشید. در پیش‌تولید، انتخاب بازیگر و تمرین نیز وقت زیادی صرف کردیم. ازآنجاکه می‌خواستیم برای این ماجرا اتودهای خوبی بزنیم، چندین‌بار با فیلم‌بردار به لوکیشن که سمت تالش بود، رفتیم و اصلاح رنگ کردیم».

او ادامه داد: «هزینه تولید فیلم که دو سال پیش ساخته شد ۳۸ میلیون تومان بود و تمام عوامل فیلم کمک کردند تا این فیلم ساخته شود. مهدی اعتمادسعید بازیگر اصلی فیلم را در فیلمی که قبل از این تدوین کرده بودم دیدم و فکر کردم بازیگر بسیار توانایی است و بعد از آن بازی در «پوست خرس» را قبول کرد.با اعتمادسعید تعامل زیادی داشتیم و کار را جدی گرفت و در جشنواره بین‌المللی فجر هم نامزد شده بود».

پرستو کاردگر:تصور نمی کردم «ایکی» این‌قدر دیده شود
در ادامه نشست پرستو کاردگر در پاسخ به سوالی در ارتباط با  معنی عنوان فیلم«ایکی»  و ایده داستانی آن توضیح داد: «ایکی  یک صفت به معنای موجودی زشت و دوست نداشتنی و نامانوس است. فکر می‌کنم برای بیشتر آدم‌ها این‌گونه باشد که اولین کار جدی‌شان خیلی شبیه خودشان می‌شود. این داستان هم در واقع یک‌جور بیوگرافی بود که پیش از ورود به دنیای انیمیشن در ذهنم شکل گرفت و تنها بخشی که تفاوت کرد، پایان داستان بود وگرنه خط اصلی داستان همین بود که نشان دهم یک بچه با دیگران متفاوت است. ضمن این‌که فکر کردم مکعب روبیک خیلی واضح است و حتی در تصویر هم می‌توان نشان داد تفاوت چقدر است و از ابتدا می‌دانستم فیلم دیالوگ ندارد. در پایان، این بچه متوجه می‌شود معلمش هم مانند خودش است و فقط ظاهرش را رنگ کرده تا بقیه متوجه او نشوند. در واقع این تنهایی شامل حال خیلی‌ها می‌شود اما آن‌ها ترجیح می‌دهند، همرنگ جماعت باشند تا تنهایی‌شان معلوم نشود».

پرستو کاردگر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: «به تازگی فیلم‌نامه کار جدیدم را به پایان رساندم البته زمانی که صرف نگارش کردم طولانی شد چرا که بعد از ساخت فیلم اولم نسبت به محتوای آن وسواس داشتم. این اثر از نظر ظاهر و گرافیک بی‌شباهت به کار قبلی نیست چون می‌خواستم امضایم حفظ شود اما محتوایی مستقل داشته باشد. خودم هم تصورش را نمی کردم «ایکی» این‌قدر دیده شود و جایزه بگیرد و از همه مهم‌تر تماشاگران آن را دوست داشته باشند اما همین اتفاق مرا مجاب کرد تا در کار بعدی با وسواس بیشتری جلو بروم. ضمن اینکه به خاطر تغییر شرایط اقتصادی دیگر امکان حضور در فستیوال های خارجی راحت نیست و تمام تلاشم بر این است کلنل را زودتر کلید بزنم تا بین کارهایم فاصله نیافتد»