هنر و تجربه مریم شاه‌پوری:فیلم  «رستاخیز» به کارگردانی کریستوف هورنارت محصول ۲۰۱۷ بلژیک از ششم دی ماه در سینماهای گروه هنروتجربه اکران می شود.هم اکنون دو فیلم خارجی «گندم» (سمیح کاپلان‌اوغلو، ۲۰۱۷؛ ترکیه) و «سفر» (محمد الدراجی، ۲۰۱۷؛ عراق) در سینماهای «هنر و تجربه» در حال نمایش هستند.به بهانه اکران «رستاخیز»  نگاهی اجمالی به فعالیت‌های کارگردان، داستان فیلم و نظر منتقدان می‌اندازیم:

۱- درباره کارگردان؛ فتح جهان با یک فیلم کوتاه بدون بودجه!

کریستوف هورنارت بلژیکی (متولد ۱۹۸۰) که ده سال است فیلم‌سازی را آغاز کرده و «رستاخیز» نخستین فیلم بلندش به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۹ با نخستین فیلم کوتاهش با نام «قابیل» به بخش مسابقه رسمی پنجاه‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین راه یافت و نامزد دریافت جایزه خرس طلایی هم شد. البته او تدوین فیلم کوتاه «زباله هسته‌ای» (میروسلاو اسلابوش‌پیتسکی) را هم انجام داد که برنده جایزه پلنگ طلایی از شصت‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی لوکارنو شد. دومین فیلم کوتاه هورنارت با عنوان «سقوط» (۲۰۱۳)، یک فیلم بدون بودجه هفده‌دقیقه‌ای است که در یک روز فیلم‌برداری شد ولی در بیش از چهل جشنواره روی پرده رفت و جوایز متعددی را نصیب کارگردان جوان و خلاق خود کرد. «امپراتوری» سومین فیلم کوتاه هورنارت در بخش مسابقه سی‌ونهمین جشنواره جهانی مونترال و پنجاه‌ونهمین جشنواره فیلم لندن BFI به نمایش درآمد.

۲- درباره فیلم: داستانی ژرف‌اندیشانه درباره کشتن و ازدست‌دادن!

«رستاخیز» نخستین فیلم بلند کریستوف هورنارت است که آن را پس از ساختن سه فیلم کوتاه در یک بازه زمانی شش‌ساله ساخت. برخی از منتقدان به برداشت‌های طولانی و بهره نبردن از موسیقی متن به عنوان ویژگی‌ها (یا به‌نوعی مؤلفه‌های) فیلم‌های این کارگردان جوان اشاره کرده‌اند که البته مورد دوم، ظاهراً از میان برداشته شده چون نام آهنگ‌سازی در عنوان‌بندی «رستاخیز» دیده می‌شود. به هر حال، هورنارت با فیلم بلندش ابتدا به جشنواره شب‌های سیاه تالین ۲۰۱۷ رفت و در رشته بهترین فیلم اول نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و جایزه ویژه هیأت داوران شد. «رستاخیز» در جشنواره‌های بین‌المللی دیگری هم به نمایش درآمد که جشنواره روتردام ۲۰۱۸ مهم‌ترین آن‌هاست. جالب این‌که کریستوف هورنارت، فیلم‌نامه «رستاخیز» را سال‌ها قبل از شروع فعالیت‌های فیلم‌سازی‌اش در ۲۰۰۳ نوشت.

ولادان پتکوویچ در «سین‌یوروپا» این درام ۱۲۰ دقیقه‌ای را «داستانی ژرف‌اندیشانه درباره کشتن و ازدست‌دادن» توصیف کرده که شاید یک داستان مذهبی نباشد ولی به چنین برداشت‌هایی راه می‌دهد. جالب این‌که فیلم با دو شخصیت، یک رویدادگاه و دیالوگ‌هایی اندک به این مهم دست یافته است. پتکوویچ پس از اشاره به شباهت میزانسنی فیلم به بعضی از آثار برونو دومان نقد کوتاهش را این طور به پایان رسانده است: «به‌راستی «رستاخیز» فیلمی است که فرصت‌های زیادی را به تماشاگر می‌دهد تا با خود و شاید برای نفع خودش بیندیشد.»

۳- خلاصه داستان: دور از دنیای دیوانه دیوانه دیوانه!

پیرمردی که خودش را دنیای متمدن جدا کرده و دور از همه زندگی می‌کند، با یک مهمان ناخوانده روبه‌رو می‌شود.

  • برگرفته از منابع مختلف