هنروتجربه:کارگردان «مسافر فوکوشیما» و«سوزنگرد» در آیین دیدار این دو مستند اظهارامیدواری کرد که مردم فیلم‌ها را ببینند، از آن خوش‌شان بیاید و از این طریق پیام آثارش به گوش مردم برسد.

آیین دیدار مستندهای «مسافر فوکوشیما» و «سوزنگرد» به کارگردانی معصومه نورمحمدی امشب شنبه هفتم دی با حضور عوامل این فیلم و اهالی فرهنگ و هنر در موزه سینما برگزار شد.

پیش از نمایش این دو مستند معصومه نورمحمدی ضمن تشکر از عوامل فیلم‌ها افزود:«دو تشکر ویژه نیز باید انجام دهم برای این‌که توانستم این دو فیلم را بسازم. اول از افشین والی‌نژاد که برای ساخت فیلم «فوکوشیما» همراهم بود و یک تشکر خاص و ویژه هم باید از احمد شبیری انجام دهم که اگر این شخص نبود اصلا نمی‌توانستم به ژاپن بروم یا دو فیلم در آنجا بسازم. واقعا قدردان احمد شبیری هستم و امیدوارم قدردانی‌ام به گوش او برسد».

او با اظهارامیدواری از این‌که مردم این فیلم‌ها را ببینند و خوش‌شان بیاید تا از طریق این دو فیلم پیام‌هایش به گوش مردم برسد، عنوان کرد:«هرکدام از این فیلم‌ها به دلیل خاصی ساخته شده‌است. «سوزنگرد» قصه یک فرش دوره صفوی است و قصه «مسافر فوکوشیما» درباره سونامی ۲۰۱۱ ژاپن و انفجار نیروگاه برق فوکوشیماست. در هر دو آن‌ها آنچه برایم مهم است، مسئله فرهنگ و هنر ایران و مردم ایران است».

او در توضیح بیشتر درباره این دو مستند گفت:«در «سوزنگرد» به یک فرش می‌پردازیم که درباره فرهنگ و هنر است و از نظر من و تمام فرش‌پژوهان، فرش یک موجود زنده است. «مسافر فوکوشیما» هم قصه یک خبرنگار ایرانی است که در حوزه بحران فعالیت می‌کند و از سال ۲۰۱۱ تمام زندگی‌اش را گذاشته است تا فاجعه فوکوشیما را به گوش جهانیان برساند».

در ادامه حمید کارگر، رئیس سابق مرکز ملی فرش نیز درباره «مستند فوکوشیما» گفت:«افشین والی‌نژاد، بحران‌های متعددی را در کشورهای مختلف تجربه کرده است. همین دیروز در ایمیلی (پست الکترونیک) که از سوی او دریافت کردم، خاطراتش را از زلزله بم مرور کرده بود. او زحمات زیادی کشیده است اما در یک اتفاق خاص که دستمایه مستند خانم نورمحمدی شده، به طور مشخص نماینده خوشنام و پراتفاقی از ایران ما در ژاپن شد و این تلاش‌ها برای ما پوشیده بود همچنان‌که شاید خیلی‌ها در ایران تلاش‌هایش را نشناسد. کسی که همت کرد تا این تلاش‌ها را روی پرده نقره‌ای بیاورد، خانم نورمحمدی است».

به گفته او حلقه وصل هر دو فیلم احمد شبیری است که یکی از فعالان فرش ایران در ژاپن نیز هست.

کارگر سپس در متنی که آن را قرائت کرد به بهانه مستند «سوزنگرد» به فرش ایرانی پرداخت که در بخشی از آن گفت:«بسیاری از اقوام، عشایر و روستاهای فرشباف ایرانی، بختیاری، شاهسون‌ها، افشارها، ارمنی‌ها و..اگر امروز به زیست بوم‌شان برویم همه در برابر هجوم بی‌امان جهانی‌شدن در ازای زمان اندک‌اندک از شیوه زندگی پیشینیان فاصله گرفته‌اند اما شگفت‌انگیز است که به واسطه فرش‌های‌شان که در جهان پخش شده نام‌شان زنده مانده است. نه فقط فرش‌ها خود در مقام راوی حال و احوال بافنده‌شان هستند، بلکه گاه روایت‌گر آیین‌ها و آدابی هستند که در داخل کشور نمونه‌اش را در آیین قالی‌شویان مشهد اردهال می‌بینیم و در ورای مرزها نمونه‌اش را در آیین کهن «کیون ماتسوری» در شهر کیوتو به نظاره می‌نشینیم و مستند «سوزنگرد» به همت بانو معصومه نورمحمدی در جست‌وجوی آن است».