هنروتجربه:بهرام ارک که به همراه برادرش سابقه ساخت فیلمی با پروانه ساخت ویدئویی را داشته است، عنوان کرد که نمایش و رقابت فیلم‌ها براساس پروانه ساخت در جشنواره فیلم فجر باید مستثنی شود.

نحوه حضور فیلم‌ها با پروانه ساخت ویدئویی در جشنواره فیلم فجر و تعدادی از جشنواره‌های داخلی، امسال نیز بحث‌هایی را به دنبال داشت و باعث شد تعدادی از کارگردان‌هایی که در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده‌اند، به واسطه اینکه قبلا فیلم‌های‌شان با پروانه ساخت ویدئویی تولید یا نمایش داده شده است، با واکنش‌هایی روبه‌رو شوند. هرچند که طبق آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر یا دیگر رویدادهای داخلی همچون جشن خانه سینما، فیلم‌هایی امکان شرکت در این برنامه‌ها را دارند که پروانه ساخت سینمایی داشته باشند و به همین دلیل آثار دارای پروانه ساخت ویدئویی از توان رقابت یا حضور در چنین مراسم‌هایی بازمی‌مانند.

برادران ارک نیز که امسال با فیلم «پوست» در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور دارند، پیش از این فیلم کوتاه «حیوان» را در سینماهای هنروتجربه نمایش داده‌اند و قبل از آن هم فیلم «سویوق» (سرما) را به زبان ترکی با پروانه ویدئویی ساخته‌اند؛ فیلمی که در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان همدان توانست جوایزی هم‌چون پروانه سیمین بهترین بازیگر زن برای نسرین مرادی، پروانه زرین جایزه ویژه داوران و پروانه زرین بهترین کارگردانی را برای بهرام و بهمن ارک به همراه بیاورد.

یک‌بار این جمله را شنیدم که گفته شده بود اگر مارتین اسکورسیزی هم بخواهد در جشنواره فیلم فجر شرکت کند، باید در بخش فیلم‌های اول حضور داشته باشد چون تا به حال پروانه سینمایی در این کشور نگرفته است

آن‌طور که بهرام ارک می‌گوید آن‌ها با «سویوق» نمی‌توانستند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند، چراکه پروانه ساخت ویدئویی داشته است اما به گفته ارک این جریان با کسب جایزه بهترین کارگردانی می‌توانست روند دیگری را طی کند. او در توضیح بیشتر این موضوع به سایت هنروتجربه گفت:«قبلا وقتی فیلم‌تان در جشنواره نوجوانان جایزه بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی را به‌دست می‌آورد، مستقیم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کردید. برهمین اساس من و بهمن، فیلم «سویوق» را به جشنواره فیلم نوجوانان در همدان ارائه کردیم که جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد و امیدوار بودیم که بتوانیم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنیم اما آن سال، این قانون برداشته شد و فیلم ما به دلیل این‌که پروانه ویدئویی داشت، نتوانست در جشنواره فجر حضور پیدا کند».

او با بیان این‌که فیلم‌سازان بارها به دلیل چنین قوانینی دچار مشکلات شده‌اند، افزود:«یک‌بار این جمله را شنیدم که گفته شده بود اگر مارتین اسکورسیزی هم بخواهد در جشنواره فیلم فجر شرکت کند، باید در بخش فیلم‌های اول حضور داشته باشد چون تا به حال پروانه سینمایی در این کشور نگرفته است».

بهرام ارک در ادامه درباره دلیل این‌که با وجود حرف‌ها و حدیث‌هایی که هرساله همزمان با جشنواره فیلم فجر بر سر پروانه ویدئویی مطرح می‌شود اما تا به حال تغییری ایجاد نشده است، عنوان کرد:«به‌نظرم این قانون به صنف تهیه‌کنندگان برمی‌گردد یا شاید صنفی که اکران‌ها دستشان است، به این مسئله دامن می‌زنند چون وقتی به فیلمی پروانه ساخت داده ‌شود، باید شرایط اکران فیلم هم برایش مهیا شود. البته من هم دقیقا دلیل نشات گرفتن این بحث و تغییر ندادن این قانون را به درستی نمی‌دانم اما به‌نظرم باید جشنواره فیلم فجر را از مسئله پروانه ساخت مستثنی کرد چون گرفتن پروانه ساخت برای فیلم اول خیلی سخت است و حتما باید یک تهیه‌کننده رسمی وجود داشته باشد که پیداکردن چنین تهیه کننده‌ای سخت است».

فیلم‌های «ائو» یا «کوپال» چگونه دیده شدند؟ این فیلم‌ها در هنروتجربه نمایش داده شدند چون پروانه سینمایی نداشتند اما اگر هنروتجربه شکل نمی‌گرفت چه اتفاقی برای این فیلم‌ها می‌افتاد؟ احتمالا حتی آن‌ها وارد جشنواره هم نمی‌شدند

او باردیگر براینکه این قاعده باید از جشنواره خارج شود چراکه استعدادهای زیادی از بین می‌روند و امکان دیده شدن‌شان کم می‌شود، تاکید کرد.

ارک سپس به دو فیلم «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی و «ائو/خانه» به کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد اشاره کرد که با پروانه ساخت ویدئویی در جشنواره سی و پنجم حضور پیدا کردند و به عنوان نماینده هنروتجربه در بخش مسابقه نیز حضور داشتند:«فیلم‌های «ائو» یا «کوپال» چگونه دیده شدند؟ این فیلم‌ها در هنروتجربه نمایش داده شدند چون پروانه سینمایی نداشتند اما اگر هنروتجربه شکل نمی‌گرفت چه اتفاقی برای این فیلم‌ها می‌افتاد؟ احتمالا حتی آنها وارد جشنواره هم نمی‌شدند. درحالی که به واسطه هنروتجربه آقای کاظم ملایی و یوسفی‌نژاد فیلم‌های‌شان را نمایش دادند و الان به دنبال کارهای بعدی‌شان هستند. حتی اگر از این مسئله هم بگذریم، باید به این نکته هم توجه کنیم که درحال حاضر، هنروتجربه نمی‌تواند در جشنواره، فیلمی معرفی کند و حتی این بخش را هم از هنروتجربه سلب کرده‌اند. اگر دقت کنیم قوانین به سمت گذشته رفته است».

یکی از کارگردان‌های «پوست» در جمع بندی صحبت‌هایش گفت:«به‌نظرم هرکسی که فیلم خوبی ساخته است باید بتواند به جشنواره راه پیدا کند، حالا برای بحث نمایش فیلم می‌توانند بگویند هرکسی پروانه ساخت داشته است، می‌تواند فیلم را اکران کند. به‌هرحال جشنواره فیلم فجر باید موضوع پروانه ساخت را مستثنی کند. هر ساله چنین بحثی مطرح می‌شود اما باز هم ادامه پیدا می‌کند».

 

برچسب‌ها: