هنروتجربه: مستندهای  «تیتراژ در سینمای ایران» و «آرشیو متروک» به کارگردانی مهرشاد کارخانی این روزها در گروه هنروتجربه روی پرده هستند. روزنامه اعتماد به این بهانه در صفحه هنروادبیات امروز(شنبه پنجم بهمن) یادداشتی را در معرفی این آثار منتشر کرده‌است.

«دو فیلم مستند «تیتراژ در سینمای ایران» و «آرشیو متروک» به کارگردانی مهرشاد کارخانی که محصول سال‌های ۹۲ -۸۸ است این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه نمایش داده می‌شود و با استقبال خوبی هم از جانب مخاطبان این گروه همراه بوده است. دو فیلم مستندی که هر کدام جداگانه به مبحث پژوهشی – سینمایی می‌پردازند و به نوعی گذشته سینمای ایران و جهان را کالبدشکافی می‌کنند، ولی به دلیل نزدیکی موضوعات دو فیلم مستند به هم، هر دو به صورت تلفیقی در یک سانس برای مخاطب نمایش داده می‌شود.

در فیلم «آرشیو متروک» مخاطبان با برشی از تاریخچه اکران و نمایش فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی در سینماهای ایران مواجه می‌شوند که به صورت شفاهی در اختیارشان قرار می‌گیرد. کارخانی در این فیلم مستند پای صحبت‌های مردی می‌نشیند که به طرز شگفت‌انگیزی سینما را دوست داشت و اساسا تمام زندگی‌اش در سینما خلاصه می‌شد. این شخص احمد جورقانیان است؛ کسی که بیش از ۴۰ سال فعالیت مستمر در سینما به جمع‌آوری نسخه اصل، فیلم‌های شاخص، پوستر و آنونس سینما مبادرت می‌ورزید و ۳۱ اردیبهشت سال ۹۲ دنیا را ترک کرد. بسیاری از تهیه‌کنندگان و نویسندگان سینمایی او را به عنوان بزرگ‌ترین آرشیودار فیلم در ایران می‌شناختند. اطلاعات او از فیلم‌های ایران و جهان آنقدر گسترده و قوی بود که بعضی از نویسندگان سینمایی برای تهیه مطالب خود سراغ آرشیو جورقانیان می‌رفتند. کسی که فقط برای سینما زندگی می‌کرد و همان‌طور که در بخش‌هایی از فیلم هم می‌گوید: «با سینما ازدواج کرده، فرزندانش آرشیو‌هایش بودند و دیگران را بی‌هیچ منتی در عشق خود سهیم می‌کرد.» در این فیلم دیالوگی از زبان «احمد جورقانیان» گفته می‌شود که «مادرم بهم گفت چند تا فیلم دیگه مونده بخری بعد ازدواج کنی؟ و من جوابی نداشتم».

در مستند دوم با نام « تیتراژ در سینمای ایران» که بلافاصله بعد از فیلم «آرشیو متروک» نمایش داده می‌شود، کارخانی به تجسس در تیتراژهای ماندگار فیلم‌های سینما می‌پردازد و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ تیتراژ‌هایی که به صورت مجزا از فیلم خود قابلیت بحث دارند و هم‌چنان بعد از گذشت ۴۰سال از ساخته شدن‌شان تاثیرگذارند و کهنه نمی‌شوند. در این مستند نام فیلم‌ها، قهرمان‌ها، ضدقهرمان‌ها همه در تیتراژها مرور شده و برای مخاطب نمایش داده می‌شود. کارخانی در این فیلم با سینماگران زیادی به بازتعریف تیتراژ می‌پردازد و نظر آنها را درباره نقش تیتراژ در معرفی فیلم‌ها جویا می‌شود. سینماگرانی در این فیلم به تحلیل اهمیت تیتراژ می‌پردازند که در قید حیات نیستند همچون ایرج کریمی یا اصغر بیچاره و عبدالله بوتیمار؛ ضمن اینکه اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، مسعود کیمیایی، پگاه آهنگرانی و… نام تیتراژ‌های مورد علاقه‌شان را می‌گویند.

هر دو فیلم مستند مهرشاد کارخانی به نوعی نشانی از گذشته باشکوهی است که سینمای ایران و جهان طی کرد و به نظر می‌رسد هر دو فیلم مستند برای علاقه‌مندان سینمای دهه ۴۰ و ۵۰ و حتی دانشجویان سینما جذاب و خاطره‌انگیز باشد».