هنروتجربه-سعید حضرتی: «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در بخش نگاه نو جشنواره امسال پذیرفته شده و مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، حسن پورشیرازی و باران کوثری نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند.سه فیلم قبلی امینی، «والدراما»، «هندی و هرمز» و «ابراهیم» پروانه ویدئویی داشتند و به همین دلیل «کشتارگاه» که دارای پروانه ساخت سینمایی است، به عنوان اولین فیلم امینی در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. هیات انتخاب، امسال ده فیلم فیلم اولی را انتخاب کردند.ده فیلم بخش نگاه نو در حالی معرفی شدند که حضور بازیگران شناخته‌ شده و حرفه‌ای سینما در بسیاری از آن‌ها قابل توجه است. در میان ده اثر منتخب برای حضور در بخش نگاه نو سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجرهفت اثر با مضمون اجتماعی ساخته شده اند، این آمار نشان می‌دهد که فیلم‌سازان جوان سینما به شدت درگیر مسائل و دغدغه‌های اجتماعی جامعه هستند.با عباس امینی که فیلمش در سبک اجتماعی جای می‌گیرد، گفت‌وگویی داشته‌ایم.

عباس امینی در مورد داستان فیلم گفت:«همان‌طور که در خلاصه فیلم آمده است، داستان فیلم درباره پسری است به نام امیر که به خاطر شرایط خاص پدرش مجبور به جنایت هولناکی می‌شود».

دوربین‌های فیلم‌برداری همگی تبدیل به دوربین‌های دیجیتالی شده‌اند و پروانه ساخت سینمایی و ویدئویی دیگر معنا و مفهوم سابق را ندارد و در واقع هر دو پروانه‌ها به نوعی یکی هستند اما قوانین آن تغییر نکرده‌اند

کارگردان «هندی و هرمز» در پاسخ به این‌که چرا برای فیلم‌های قبلی‌اش پروانه ویدیویی گرفته، گفت:«من در آن فیلم‌ها بازیگر مطرح و چهره‌ای نداشتم که در اکران موثر باشد و از آنجا که نمی‌خواستم در صف اکران بمانم و سریع هم فیلم بسازم، سراغ گرفتن پروانه ویدئویی رفتم».

او با اشاره به اینکه «کشتارگاه» چهارمین فیلم من است ولی بر طبق قوانین وزارت ارشاد اولین فیلمی است که برای آن پروانه سینمایی گرفته‌ام، گفت: « با توجه به کیفیت فیلم و گروه بازیگران دوست داشتم فیلم در بخش سودای سیمرغ داوری شود.در همه جای دنیا این فیلم، فیلم چهارم من محسوب می‌شود ولی در ایران در بخش مسابقه در کنار فیلم اولی‌ها هستم و اصرار بیهوده‌ای که هست و باعث می‌شود فیلم قربانی شود و در بخش مسابقه اصلی داوری نشود و در حقیقت قربانی قانون اشتباهی ‌شود».

امینی ادامه داد:« باید در نظر داشته باشیم که مکانیزم سینما نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است چرا که چند سال قبل، کارگردان‌های فیلم اول برای ساخت یک فیلم سینمایی به مجوز فیلم ۳۵ میلی‌متری نیاز داشتند اما در این سال‌ها با پیشرفت تکنولوژی و غالب شدن سیستم دیجیتال، عملا با مناسبات جدیدی روبرو هستیم و درواقع دوربین‌های فیلم‌برداری همگی تبدیل به دوربین‌های دیجیتالی شده‌اند و پروانه ساخت سینمایی و ویدئویی دیگر معنا و مفهوم سابق را ندارد و در واقع هر دو پروانه‌ها به نوعی یکی هستند اما قوانین آن تغییر نکرده‌اند».

کارگردان «والدراما» درباره تجربه با بازیگران چهره و شناخته شده اشاره داشت:«در فیلم «ابراهیم» افشین هاشمی بازی می‌کرد ولی در این فیلم برای اولین بار با بازیگران چهره بیشتری همکاری داشته‌ام.کار با گروه بازیگران «کشتارگاه» تجربه لذت‌بخشی بود.باران کوثری بازیگر حرفه‌ای و درجه اولی است و یکی از حسن‌های بازیگری او این است که در هر نقشی که به او پیشنهاد داده می‌شود خودش را تطبیق می‌دهد و در قالب نقش فرو می‌رود.مانی حقیقی هم به خاطر تجربه کارگردانی؛سر صحنه درک بهتری از کار دارد و با کارگردان ارتباط خوبی برقرار می‌کند. در این فیلم امیرحسین فتحی اولین تجربه نقش اصلی را داشت و به نظرم درخشان ظاهر شده است وبه نظرم امید اول فیلم‌های آینده است و مطمئنا آینده درخشانی دارد».

امینی در پایان در پایان ابراز امیدواری کرد:« فکر می کنم برای هر فیلم‌سازی لذت بخش ترین لحظه زمانی است که می‌‌بیند تماشاگران در سالن به تماشای فیلم او نشسته‌اند.امیدوارم تماشاگران فیلم را دوست داشته باشند چون تجربه تماشاگران ایرانی را نداشته‌ام و منتقدین و صاحب‌نظران درباره فیلم قابل اعتنایی صحبت کنند».

عکس:یاسمن ظهورطلب

برچسب‌ها: