هنروتجربه:نشست خبری فیلم سینمایی «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف در محل نشست های پردیس سینمایی ملت موسوم به سینمای  رسانه با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.

نشست خبری فیلم «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف با حضور عوامل فیلم مرتضی فرشباف (کارگردان، نویسنده)، سعید سعدی (تهیه کننده)، میرسعیدمولویان (بازیگر)، امین شریفی(صداگذار)، مهدی سعدی(تدوین)، مرتضی فربد(طراح صحنه) با اجرای منصور ضابطیان و با حضور خدایار قاقانی(منتقد)  یکشنبه شب سیزدهم بهمن ماه  در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

خدایار قاقانی منتقد این فیلم در ابتدای نشست در ارتباط با فیلم گفت: «در مورد «تومان» حرف زدن سخت است. باید درموردش نوشت نه در این زمان کم حرف زد. مخاطب‌های فیلم دو گروه علاقه‌مند و غیر علاقه‌مند می‌شوند.این فیلم زبان سینمایی را بسط می‌دهد تا با ابعاد فنی جدی‌تر آن را ببینیم».

این منتقد عنوان کرد: «فیلم‌برداری درجه یکی در این فیلم دیدیم و سکانس شرط بندی بازی صربستان خیلی پیچیده و سخت بود که فیلم‌بردار کار شاهکاری در این بخش انجام داده بود.در کنار فیلم‌برداری خوب،نقش داوود خیلی خوب ایفا شده بود و بازیگر اجازه می‌داد که احساس نزدیکی با او‌داشته باشیم».

او با توضیح اینکه به واسطه فراگیر بودن فوتبال و علاقه‌مندی به آن همه آدم‌های فیلم با دغدغه‌‌های این حوزه نزدیک هستند، گفت: «ما در این فیلم می‌توانیم مفهوم جدیدی ببینیم.ایرادتی در فیلم نیز وجود دارد و کارگردان قطعا باید برای نمایش عمومی تغییراتی را اعمال کند».

در ادامه نشست فرشباف در خصوص موضوع فیلم توضیح داد: «دلیل انتخاب اقلیم ترکمن‌صحرا این بود که من زاده آن منطقه هستم و با فرهنگ آن آشنایی دارم.این منطقه چندین سال است که با موضوع شرط بندی درگیر است .در حقیقت دنبال این بودم که فضای تازه‌ای برای ساخت فیلم در سینمای ایران انتخاب کنم».

کارگردان «سوگ» با بیان اینکه ریتم در این فیلم را بافت قصه تعریف می‌کند، افزود: «اتفاقات آنی این فیلم تاثیری روی حرکت دوربین و بخش‌های محتلف فیلم داشت».

در ادامه سعید سعدی درباره دغدغه‌های تهیه کنندگی «تومان» گفت: «نوآوری وجسارت این فیلم، من را برای ساخت آن جذب کرد.برای اینکه مخاطب را از دست ندهیم قطعا پس از بازخورد، تغییرات لازم را اعمال خواهیم کرد».

فرشباف درپاسخ به سوالی درباره نحوه همکاری با مهدی سعدی تدوین‌گر در ساخت این فیلم توضیح داد: «او در تمام مدت کنار تیم بود و همه مدلی را با او تدوین و چیدمان کردیم. بالاخره در این اکران بخش‌بندی درست را ارائه دادیم تا پس از اکران جشنواره بازخورد‌ها را دریافت کنیم.در حال حاضر احساس می‌کنم اگر زمان فیلم کوتاه‌تر شود حس زیبایی شناختی فیلم تماشاگر را بیشتر درگیر می‌کند».

در ادامه این نشست میرسعیدمولویان نیز در مورد دلیل پذیرش این نقش و بازی در فیلم گفت:« زمانی که فیلمنامه را تحویل گرفتم ، تغییر این شخصیت در فصل‌های مختلف فیلم، نظرم را جذب کرد.البته همکاری سایر بازیگران و کمک آن‌ها هم به شکل‌گیری درست این نقش کمک کرد».

فرشباف درباره تغییر فصول در فیلم گفت: «با تغییر فصل دنیای فیلم و اتفاقاتی که برای کاراکتر می‌افتد همه بخش‌های فیلم با یکدیگر درگیر هستند.»

این نشست با طرح سوالی پیرامون چند پارگی فیلم ادامه یافت.فرشباف در این ارتباط عنوان کرد:«در این فیلم مقطع چند روزه از یک فصل را می‌بینیم و مجددا قطع می‌شود. چون داستان مرتبط با قمار است، این ساختار چالش ها و بالا پایین های زندگی قمارباز را نشان می‌دهد».

کارگردان مستند «درخت سفید» ادامه داد: «در فیلمنامه به دنبال جاه‌طلبی بودیم و سکانس بازی ایران و مراکش برای این بود که مخاطب تمرکز خود را بر روی رابطه داوود و یونس بگذارد و از فضای توجه به بازی فاصله گیرد».فرشباف در ارتباط با سرمایه‌گذاری فیلم بیان کرد: «سرمایه‌گذاری این فیلم کاملا خصوصی است و هیچ ارگان دولتی مشارکت نداشته است».او هم چنین تاکید داشت: «در ساخت این فیلم به دنبال نشان دادن تنها زیبایی منطقه ترکمن صحرا نبودیم. درباره روایت فیلم هم باید بگویم همه چیز در گرو بازی بازیگران است».

فرشباف درباره دشواری‌های  طراحی لباس فیلم اشاره داشت:«طراحی لباس و نگه داشتن راکوردها در برخی صحنه‌های اسب سواری این فیلم به گفته طراح از سخت‌ترین نوع طراحی‌ها بوده است».

در انتهای نشست مهدی سعدی نیز در ارتباط با تدوین فیلم عنوان کرد: «در تدوین فیلم بایدبه بافت جغرافیای فیلم احترام بگذاریم و این نسخه برای ارائه در جشنواره کاملا مناسب بود. این را هم باید بگویم که در زندگی حرفه‌ای‌ام این فیلم یکی از بهترین کارهاییاست که انجام داده‌ام».