هنروتجربه- فاطمه رستمی: سید مهدی موسوی برزکی با فیلم «عزیز» در بخش فیلم‌کوتاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «عزیز» پیش از این در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران جوایز متعددی از جمله تندیس هنروتجربه را از آن خود کرد.

موسوی برزکی درباره حضور درجشنواره فیلم فجر گفت: «بعد از تجربه شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران تصمیم گرفتیم در فجر هم حضور داشته باشیم. در واقع فیلم «عزیز» از طرف خانه سینما و انجمن سینمای جوان به جشنواره معرفی شد و هیأت انتخاب هم «عزیز» را برای نمایش در بخش مسابقه فیلم کوتاه فجر در نظر گرفتند».

او درمورد موفقیت‌های قبلی فیلم «عزیز» و تاثیرش برحضور این فیلم در جشنواره فجر تاکید کرد: «جشنواره فیلم فجر در واقع تریبون سینمای ایران است و شاید ماحصل یک سال سینمای کشور را بتوانیم در این جشنواره ببینیم. واقعا حضور در جشنواره فجر به عنوان جشنواره ملی برای یک فیلم‌ساز اتفاق خوبی است. خیلی از آثاری که در جشنواره‌های مختلف حضور دارند در فجر هم شرکت می‌کنند و این فرصت وجود دارد تا دیده شوند و به واسطه در اختیار بودن سینماهای مردمی، اقشار گوناگونی می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند. از طرف دیگر و به جز بحث رقابت، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها هم کمک می‌کند تا فیلم‌سازها بیشتر خودشان را محک بزنند و حتی راه‌شان را راحت‌تر پیدا و درک کنند که در دنیای سینما و آینده کاری دقیقا چه می‌خواهند».

اگر جشنواره فیلم فجر در آیین نامه‌هایش بازبینی کند باعث می‌شود که فیلم‌سازهای فیلم کوتاه بیشتری فرصت حضور داشته باشند و برخی از افراد مجبور به تغییر زمان فیلم‌شان نشوند

کارگردان فیلم «عزیز» در مورد بلیت فروشی برای فیلم‌های کوتاه در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: «من خیلی با این ایده موافقم به این دلیل که با این کار مخاطب همان‌طور که برای بخش‌های مختلف بلیت می‌خرد و خیلی جدی به تماشای فیلم‌ها می‌نشیند، درمورد فیلم‌های کوتاه هم همین کار را می‌کند پس ما ارزش‌گذاری کرده‌ایم و تماشاگر هم متوجه این ارزش می‌شود».

او افزود: «لازم است که فیلم‌های مستند و کوتاه هم مثل سایر آثار جدی گرفته شوند و مخاطب هم با این نوع آثار به درستی آشنا شود و فیلم‌ساز امیدوار می‌شود که فیلم او در کنار سایر بخش‌ها حرفه‌ای و جدی دیده می‌شود. حذف فیلم کوتاه از جشنواره فجر و ورود دوباره آن از دوره سی و پنجم به بعد باعث شد فیلم کوتاه نتواند به راحتی بین مخاطبانش جا بیافتد. اگر روند را به درستی ادامه دهیم، نگاه تماشاگران و سینما دوستان به فیلم کوتاه عوض می‌شود. گروه هنروتجربه جدا از جشنواره یکی از فضاهای بسیار مثبتی است که در این زمینه تلاش بسیاری کرده و فیلم‌های کوتاه را نمایش می‌دهد که مایه امیدواری است».

موسوی برزکی درمورد آیین نامه جشنواره فیلم فجر و شرایطی که برای فیلم‌های کوتاه از نظر زمانی در نظر گرفته و محدودیتی که این آیین نامه برای شرکت کنندگان ایجاد کرده است، گفت: «جشنواره فیلم فجر آثاری با مدت زمان ۱۵ دقیقه رابه عنوان فیلم کوتاه می‌پذیرد در حالی که این قانون درخانه سینما و انجمن سینمای جوان ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده است و می‌توانند در جشن مستقل فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کنند. همین جشنواره‌ها فیلم‌سازانی را که جایزه گرفته‌اند به فجر معرفی می‌کنند درحالی که تعداد زیادی از این فیلم‌ها بیش از ۱۵ دقیقه هستند و طبیعتا برای ورود به جشنواره فجر مجبور می‌شوند زمان‌شان را کوتاه کنند. فیلم‌سازان با وجود این آیین‌نامه و به خاطر علاقه‌ای که به جشنواره فیلم فجر دارند به اجبار نسخه‌ای از اثرشان را جشنواره می‌فرستند که به هرحال با دست بردن در زمان آن احتمالا آسیب دیده است. اگر جشنواره فیلم فجر هم مثل سایر جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه عمل کند و قوانینش به آن‌ها نزدیک شود، به طور قطع فیلم‌سازهای بیشتری فرصت حضور در فجر را پیدا می‌کنند و لازم نیست نسخه دیگری از فیلم آماده کرده و به جشنواره فجر ارائه دهند و طبیعتا هیات انتخاب فجر هم بار دیگر این اثر را که از جشنواره دیگری معرفی شده است، بررسی می‌کنند و در صورتی که مناسب بود، شرایط رقابت تازه‌ای برای فیلم فراهم می‌شود. ممکن است برخی فیلم‌ها بعد از جشنواره فیلم کوتاه تهران آماده شوند و با این آیین‌نامه و معرفی آثار از سایر جشنواره‌ها به فجر، در حقیقت خیلی از آثاری که تازگی تولید شده‌اند، امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را پیدا نمی‌کنند. گاهی دوستان به فیلم‌سازانی که برای حضور در فجر در زمان فیلم‌شان دست می‌برند می‌گویند که فیلمت را مثله کردی و برای حضور روی فرش قرمز جشنواره فجر و دیده شدن حاضری هرکاری کنی! این نگاه اذیت کننده است و فکر می‌کنم فیلم‌ساز خودش بهتر از هرکسی می‌داند که با کوتاه کردن فیلم به کلیت اثر آسیب می‌رسد یا خیر؟ اگر فیلم آسیب نبیند اشکالی ندارد و فیلم‌ها به دلایل گوناگون کوتاه می‌شوند تا بتوانند در جشنواره‌های معتبر دیده شوند. اگر فجر در آیین نامه‌هایش بازبینی کند باعث می‌شود که فیلم‌سازهای فیلم کوتاه بیشتری فرصت حضور داشته باشند و برخی از افراد مجبور به تغییر زمان فیلم‌شان نشوند».

لازم است که فیلم‌های مستند و کوتاه هم مثل سایر آثار جدی گرفته شوند و مخاطب هم با این نوع آثار به درستی آشنا شود و فیلم‌ساز امیدوار می‌شود که فیلم او در کنار سایر بخش‌ها حرفه‌ای و جدی دیده می‌شود

این کارگردان در ادامه این بحث، در مورد حذف و اضافه شدن بخش فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر توضیح داد:«فیلم کوتاه و مستند قطعا جزیی از سینما است و خیلی از آن‌هایی که امروز فیلم بلند می‌سازند روزگاری از فیلم کوتاه کارشان را شروع کردند و خیلی از موفقیت‌های جهانی سینمای ایران به واسطه همین فیلم‌های کوتاه حاصل شده است. کسانی که فیلم کوتاه می‌سازند هم تجربه‌گراتر هستند هم هزینه‌های کمتری صرف تولید فیلم‌شان می‌شود و امکان تجربه ژانرهای مختلف در این نوع آثار وجود دارد. اگر جشنواره فیلم فجر، بخش فیلم کوتاه را از خودش حذف کند یا آن را جدی نگیرد، در واقع به بخشی از سینما بی‌توجهی کرده و درواقع فراموش کرده است که سینمای فیلم کوتاه با فیلم بلند از لحاظ تکنیکی، هزینه‌ها و محتوا متفاوت است و باید جایی مثل جشنواره فجر این بستر را فراهم کند که همه نوع  آثار دیده شود. انگیزه سینماگران فیلم کوتاه با دیده شدن در فجر بیشتر می‌شود و جشنواره کمک می‌کند آن‌ها قدرتمندتر در آینده در سینمای بلند حضور داشته باشند».