هنر و تجربه: نشست خبری فیلم «آن‌شب» بدون حضور شهاب حسینی برگزار شد.

نشست خبری فیلم «آن شب»به کارگردانی کوروش آهاری با حضور کارگردان، میلاد جرموز( نویسنده)، محمد درمنش(تهیه کننده )،صبا واحدی( جانشین طراح صحنه)، شهاب شهرزاد(منتقد) و با اجرای محمدرضا مقدسیان بدون حضور شهاب حسینی و سایر بازیگران فیلم امروز چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کوروش آهاری در ابتدا درمورد تفاوت‌های فیلم‌سازی در ایران و آمریکا گفت: «از فیلمسازی در ایران اطلاعات کمی دارم و چیز زیادی نمی‌دانم، امابخش ساده فیلمسازی در آمریکا آن است که نیاز به مجوز ساخت و نمایش نداریم، اما قوانین دیگری هست مثلا بازیگران کودک تنها چند ساعت محدود اجازه حضور در صحنه و کار دارند».

در ادامه شهاب شهرزاد منتقد حاضر در جلسه نیز درباره فیلم «آن شب»گفت: «از دیدگاه ژانر‌شناسی ما یک فیلم متفاوت دیدیم. این فیلم در ژانر وحشت است و به سایکودرام نزدیک می‌شود، اما شخصیت‌ها ایرانی هستند و ما به آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم . برخلاف برخی تجربه‌های ساخت فیلم در خارج از کشور این فیلم به دنبال فخرفروشی در پردازش تصویر یک کشور خارجی نیست و نمی‌خواهد از موقعیت مکانی خود یعنی آمریکا برای جذابیت استفاده کند.  “آن شب” نوعی ادای دین به “درخشش”ساخته کوبریک هم هست».

محمد درمنش هم به بحث مالکیت فیلم و تولید مشترک سینمایی،اشاره کرد : «به نظرم اگر در سینمای ما شرایط تولید اثر با حضور تیم‌های گسترده و چند سرمایه‌گذار وجود داشته باشد آثار به پختگی بیشتری می‌رسند و سینمای ما پیشرفت خواهد کرد.این فیلم با هدف جذب مخاطب جهانی ساخته شد و ما تلاش کردیم به ترکیب خوبی از عوامل فیلم برسیم که بتوانیم دیدگاه‌هایمان را بهم نزدیک کنیم».
درمنش درباره دلیل انتخاب آمریکا به عنوان لوکیشن، گفت: «هر فیلمی می‌تواند در هر لوکیشن و با یک استراتژی مشخص ساخته شود، اما یکی از دلایل مهم ساخت “آن شب” در آمریکا این بود که دوستان ایرانی ساکن آمریکا و بازیگران بتوانند در اقصی نقاط جهان فیلم بسازند و البته محور اصلی یک اثر باشند».
او هم‌چنین درباره همکاری خود با آهاری هم توضیح داد: «همکاری کارگردان با من خوب بود . استراتژی ما این است که بچه‌های ایرانی خوبی که در آمریکا هستند مانند بازیگران بتوانند در خارج فیلم بسازند. برخی از بازیگران ما در آمریکا نقش ششم و هفتم بازی می‌کنند که خیلی بد است، اما در این فیلم بازیگران در نقش‌های اصلی کار می‌کنند».درمنش در پاسخ به چرایی غیبت شهاب حسینی در نشست فیلم گفت: «شهاب حسینی مشغول فیلمبرداری یک فیلم در خارج از کشور است؛ اما در اکران مردمی روز نوزدهم بهمن ماه در سینما فرهنگ حضور خواهد داشت».

آهاری در ادامه در پاسخ به همین سوال توضیح داد: «این داستان می‌توانست در هر جایی باشد، اما در سینمای آمریکا به هنرمندان ایرانی بها داده نمی‌شود . ما می‌خواستیم از این فرصت استفاده کنیم تا هنرمند ایرانی ساکن در آمریکا را پررنگ‌تر کنیم. می‌خواستیم زندگی ایرانی‌ها را در خارج از کشور را با مشکلاتشان نشان دهیم. ما در “آن شب” یک فیلم آمریکایی با حال و هوای ایرانی می‌بینیم که می‌تواند شکل بین‌المللی داشته باشد. نسل جدید ایرانی‌های آمریکا دوست دارند به مردم خودشان ادای احترام کنند و البته ما می‌خواستیم چهره مردم ایران را در آمریکا نشان بدهیم که زندگی خیلی لوکسی ندارند».او درباره اقتباسی بودن فیلم یا ارجاع دادن به فیلم هایی در ژانرهای مشابه گفت: «قطعا الهام‌هایی از برخی فیلم‌ها گرفته‌ام، اما برنامه‌ریزی شده نبوده است».

کارگردان «آن شب» ادامه داد: «ژانر این فیلم را در آمریکا ژانر روانشناختی می‌نامند و ژانر ترسناک نیست. ما برای اینکه فیلم شکل هالیوودی پیدا کند نیاز به یک سری ترفند داشتیم. این یک داستان جهانی است تا بیننده آمریکایی هم با آن ارتباط برقرار کرد. امیدواریم در ایران هم مورد استقبال قرار بگیرد».

جرموز درباره اقتباسی بودن و بحث جهان‌های موازی فیلمنامه که خبرنگاران از او سوال پرسیده بودند، فیلم گفت: «من هیچ پیش‌زمینه‌ای برای نوشتن فیلمنامه‌ای با این موضوع نداشتم، اما به هرحال رسوبات کتاب‌هایی که خوانده‌ایم و فیلم‌هایی که دیده‌ایم در نوشتن ما تاثیر می‌گذارد.درباره جهان‌های موازی نیز باید بگویم که به این نکته نرسیدم که در این فیلم موضوع جهان‌های موازی وجود داشته باشد اما نکته جالبی است».

آهاری درباره آهنگساز فیلم گفت: «نیما فخرآرا آهنگساز “آن شب” از نسل هنرمندان جدید و ساکن آمریکا است و ما هدفمان این بود از سازهای  ایرانی در خدمت ژانر استفاده کنیم و امیدواریم که درست کار کرده‌باشیم».درمنش هم در ادامه توضیحانی پیرامون موسیقی فیلم داد : «فیلم خوب فیلمی است که موسیقی آن بیرون نزند مثل فیلمبردای خوب که نباید به چشم بیاید و در “آن شب” این قاعده رعایت شد. ما نمونه‌های متعدد موسیقی را بررسی کردیم که عموماً هم خوب بود، اما برخی از آنها نکات فنی مورد نظر کارگردان را فهم نکردند و بنابراین قطعات خاصی که با کارگردان سینک شدند توانستند انتخاب و اجرا شوند. این قاعده کلی در تمام سینما است که عوامل فنی باید با کارگردان همراه شوند».

درمنش درباره سرمایه‌گذاران فیلم  و رسیدن به هماهنگی برای همکاری در تولید این فیلم گفت: «در آمریکا صنعت سینما مهم است و سرمایه‌گذاران اصلا ایدئولوژیک نیستند و زمانی که یک سرمایه‌گذار پای فیلمی می‌آید باید از بازگشت سود و سرمایه مطمئن باشد».

صبا واحدی (جانشین طراح صحنه) هم توضیح داد که تیم بزرگی برای طراحی صحنه فیلم کار کردند:«فیلم در سه لوکیشن خانه، استودیوم و هتل فیلمبرداری شد. تمام نمادها مثل روباه، جغد و تصویرهایی که در راهروهای هتل دیدیم دلیل داشتند و نشانه دوری این آدم‌ها از یکدیگر بود. همچنین طرح تتویی که در فیلم می‌بینید را از کتابی بومیان امریکا انتخاب کردم که یک تقویم سنگی بود. این تتو نماد این بود که این افراد در تمام روزها و شب‌های تاریخ گیر کرده‌اند و شیطان روزگار خودشان هستند».

در آخر کوروش آهاری درباره کپی بودن برخی از صحنه‌های فیلم هم گفت: «من فکر می‌کنم باید نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تری داشت و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در فیلم افتاده باشد».