هنروتجربه- فاطمه رستمی: محمدرضا لطفی امسال با فیلم «تعارض»  در بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.لطفی در این فیلم هم چون تجربه قبلی خودش «روایت ناپدید شدن مریم» فرم و محتوای خاصی را انتخاب کرده و در واقع یکی از ویژگی‌های فیلم «ریست» تفاوت ساختاری آن است. البته انتخاب فیلم «تعارض» که پیش از این «ریست» نام داشت، برای بخش نگاه نو با توجه به این‌که لطفی پیش از این کارگردانی یک فیلم بلند را در کارنامه داشت، واکنش‌هایی را به دنبال داشت.گفت‌وگو با محمدرضا لطفی از همین نکته آغاز شد.

محمدرضا لطفی درمورد حضور در بخش «نگاه نو» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «با توجه به آیین‌نامه جشنواره درمورد پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی قرار براین شد که فیلم «ریست» به عنوان اولین تجربه سینمایی من با پروانه ساخت سینمایی در بخش «نگاه نو» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود. همه جشنواره‌های دنیا بخشی با عنوان فیلم اولی، استعداد تازه، افق نو و… دارند و معمولا این بخش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره‌های سینمایی است و اتفاقا گاهی آثار خوبی هم از دل آن بیرون آمده است و فجر هم از این قاعده مستثنی نیست».

لطفی درمورد تاثیرات آیین‌نامه صدور پروانه نمایش به فیلم‌ها و تقسیم بندی آن به پروانه ویدئویی و سینمایی با توجه به شرایط امروز گفت: «فکر می‌کنم این مشکل خیلی به مدت زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر ربط ندارد و ما به طورکلی همیشه با مسئله صدور پروانه‌های نمایش مشکلاتی داشته‌ایم و این مشکل طبیعتا دامن جشنواره فیلم فجر را هم می‌گیرد».

او در ادامه تاکید داشت: «امروز معنای ساخت فیلم ویدئویی از دست رفته است. فیلم‌های کوتاه و معمولی‌ترین آثار هم ویدئویی تصویربرداری نمی‌شود و فیلم‌های سینمایی دیگر نگاتیوی نیستند و همه فیلم‌ها دیجیتال شده است و فکر می‌کنم این کیفیت فیلم است که تعیین می‌کند چه مسیری را باید طی کند و چطور اکران شود. متولیان فرهنگی و سینمای کشور هنوز به نتیجه‌ای برای تغییر شرایط صدور پروانه نرسیده‌اند، اما واضح است که باید شرایط و ضوابط بازنگری شود».

از زمانی که هنروتجربه تشکیل شد و فیلم‌هایی که پروانه ویدئویی داشتند را هم در سینماها به نمایش گذاشت، باعث شد که متولیان فرهنگی خیلی جدی‌تر به اشکالات صدور پروانه‌های ساخت و نمایش فیلم‌ها فکر کنند که البته هنوز کاری انجام نشده است!

او درمورد تاثیر اکران فیلم‌های دارای پروانه ساخت ویدئویی در گروه هنروتجربه توضیح داد: «از زمانی که هنروتجربه تشکیل شد و فیلم‌هایی که پروانه ویدئویی داشتند را هم در سینماها به نمایش گذاشت، باعث شد که متولیان فرهنگی خیلی جدی‌تر به اشکالات صدور پروانه‌های ساخت و نمایش فیلم ها فکر کنند که البته هنوز کاری انجام نشده است! در جشن خانه سینما، کانون کارگردانان، فیلمخانه در وزارت ارشاد و… مشکل انواع پروانه‌های ساخت و نمایش فیلم‌ها وجود دارد،فقط در زمان جشنواره فیلم فجر کمی این مسئله به خاطر تمرکز بیشتر رسانه‌ها بر سینما، پررنگ‌تر می‌شود».

شنیده ها و اخبار حاکی از این است که فیلم «ریست» از نظر فرم و محتوا اثر متفاوتی است. محمدرضا لطفی درمورد جایگاه این نوع آثار در سینمای امروز ایران گفت:«شاید فیلم من همسو با جریان رایج سینمای امروز و سایر فیلم‌ها نباشد، اما نمی‌توانم از کیفیت این تفاوت بگویم و بهتر است مخاطبان فیلم بعدها درمورد آن نظر بدهند. فیلم «ریست» از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت می‌شود و کاملا سیاه و سفید است و تنها اثری است که در جشنواه فیلم فجر به صورت سیاه و سفید تولید شده‌است. در «ریست» بازی با زمان داریم و روایت بکری را مشاهده خواهیدکرد و همین ویژگی‌ها شاید باعث تفاوت‌های این فیلم با سایر آثار شود».

شاید فیلم من هم‌سو با جریان رایج سینمای امروز و سایر فیلم‌ها نباشد، اما نمی‌توانم از کیفیت این تفاوت بگویم و بهتر است مخاطبان فیلم بعدها درمورد آن نظر بدهند

این کارگردان پیرامون ریسک ساخت فیلم‌های متفاوت در سینمای ایران هم عنوان کرد:« معتقدم ساختن فیلم‌های خاص خطرپذیری می‌خواهد؛ این آثار یا واقعا موفق می‌شوند یا شکست جدی می‌خورند! اصولا به این نوع ریسک کردن‌ها علاقه دارم. هم در فیلم اولم که ساختار متفاوتی داشت هم در این فیلم مسیری که می‌خواستم را طی کردم و به نظر خودم موفق بوده‌ام و راضی هستم فقط باید ببینیم مخاطبان هم این کار را دوست دارند یا نه البته این بحث متفاوتی است و فعلا باید منتظر بود که در آینده چه پیش می‌آید».

لطفی در ادامه این بحث با اشاره به این‌که  هنروتجربه برای اکران فیلم‌های متفاوت بستر مناسبی را ایجاد کرده‌است،گفت: «هنروتجربه بستر خیلی مناسبی برای همین مدل فیلم‌ها ایجاد کرده‌است و فکر می‌کنم در هنروتجربه مخاطبان حقیقی می‌توانند خودشان را پیدا کنند. فقط امیدوارم هنروتجربه با تبلیغات و توانمندی بیشتر اوج بیشتری بگیرد و کیفیت آن هرروز بالاتر برود. در جریان همکاری با هنروتجربه برای اکران فیلم «روایت ناپدید شدن مریم»، خاطره خیلی خوبی داشتم و حتی اکثر سانس‌های نمایش فیلم به صورت کامل به فروش رفت و ای کاش بازهم چنین اتفاق بیافتد. وزارت ارشاد و حتی شهرداری با سالن‌هایی که در اختیار دارند، باید همکاری کنند تا فیلم‌هایی که متفاوت از سینمای بدنه هستند به خوبی اکران شوند و در نهایت به رشد و بالندگی برسند».

 

برچسب‌ها: