هنروتجربه- سحرآزاد: امیررضا جلالیان عنوان کرد که «آدم‌پران» از آن جهت برایش جذاب است که  شخصیت فیلم خودش می‌داند چه کار می‌کند اما بقیه درباره کار او برداشت دیگری دارند.

غریبه‌هایی در سودای مهاجرت و احتمالا دسترسی به یکی زندگی بهتر به مردی که «آدم‌پران» است پول داده‌اند تا آن‌ها را از مرز رد کند اما نمی‌دانند او سرنوشت دیگری را برای‌شان رقم زده است. فیلم کوتاه «آدم پران» یکی از آثار ارائه شده در بسته «یلدای کوتاه» است. این فیلم به همراه «بایرن مونیخ» که در همین بسته ارائه شده است، به موضوع مهاجرت می‌پردازد. امیررضا جلالیان، کارگردان این فیلم می‌گوید پرداختن به شخصیتی که خود می‌داند چه می‌کند، بدون آن‌که دیگران درباره نقش او درست بدانند، برایش جذاب بوده و به همین دلیل به سراغ ساخت این فیلم رفته است:«شخصیت اصلی «آدم‌پران» از یک پیرمرد که در یک فضای جنگلی محلی زندگی می‌کند، گرفته شده. ابتدا اتمسفر و شخصیت اصلی به ذهنم رسیدند به این معنی که آدمی خودش می‌داند، چه کار می‌کند اما دیگران نمی‌دانند. او در ظاهرا فردی است که دیگران را به صورت قاچاق از مرز رد می‌کند اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد. انتخاب شخصیتی که خود می‌داند چه کار می‌کند اما دیگران با کار او آشنا نیستند ایده جذابی برایم بود».

به گفته جلالیان لفط «آدم‌پران» به کسانی گفته می‌شود که در مرز ایران و ترکیه برای عبور انسان‌ها از مرز کار می‌کنند.

او هم‌چنین درباره حضور محمد ساربان به عنوان شخصیت اصلی این فیلم به سایت هنروتجربه گفت:«می‌خواستم یک شخصیت مسن در این فیلم بازی کند. در خیلی از فیلم‌ها یک فرد ۴۰-۵۰ ساله را با گریم مسن می‌کنند اما به‌نظرم رسید این شخصیت باید حدود ۷۰ ساله باشد و این موضوع در نوع راه رفتن، رفتارو چین و چروک صورتش مشخص باشد چراکه او با کسی برخورد می‌کند که فکر می‌کند ممکن است دخترش باشد. به همین خاطر سن او با آن دختر باید فاصله لازم را داشته باشد. برای بازی در این نقش چند گزینه داشتیم که به‌نظرم از همه بهتر آقای ساربان آمد».

شخصیت اصلی «آدم‌پران» از یک پیرمرد که در یک فضای جنگلی محلی زندگی می‌کند، گرفته شده. ابتدا اتمسفر و شخصیت اصلی به ذهنم رسیدند به این معنی که آدمی خودش می‌داند، چه کار می‌کند اما دیگران نمی‌دانند

این کارگردان درباره همکاری با ساربان افرود:«او قبلا خیلی فیلم کوتاه کار نکرده بودند و فکر می‌کرد ممکن است فضای آماتوری بر آن وجود داشته باشد؛ همان تلقی که ۱۰-۱۵ سال قبل درباره فیلم کوتاه وجود داشت اما وقتی وارد کار شد، استقبال کرد و همکاری‌مان خیلی خوب پیش رفت».

جلالیان همچنین درباره همکاری با مسعود امینی‌تیرانی به عنوان فیلم‌بردار «آدم‌پران» اظهار کرد«:قبلا مراوده‌ای با ایشان نداشتم و فقط نامش را شنیده بودم. برای این فیلم، تصمیم گرفته بودم از یک فیلم‌بردار حرفه‌ای استفاده کنم. البته خیلی از فیلم‌بردارهای حرفه‌ای هم شناختی زیادی نسبت به فیلم کوتاه یا بودجه‌های آن ندارند برای همین در برخی از مواقع ممکن است به دردسر بیافتید اما آقای تیرانی، ضمن بالابودن کیفیت کارش با فضای فیلم کوتاه هم آشناست».

  

او عنوان کرد که وقتی برای فیلم قبلی‌اش «خروس‌ها» در یکی از جشنواره‌ها حضور داشت و از امینی تیرانی جایزه گرفت، به او گفت که دوست دارد با یکدیگر همکاری کنند و تیرانی هم از این پیشنهاد استقبال کرد. جلالیان درباره شخصیت تیرانی گفت:«او از نظر شخصیتی و هنری یک فرد دوست‌داشتنی و درجه یک است».

جلالیان سپس به بسته «یلدای کوتاه» اشاره کرد:«به‌نظرم چیدمان فیلم‌های کوتاه باید درست انجام شود. پنج فیلم در این بسته ارائه شده که همه آن‌ها داستانی و کمی صقیل و سنگین هستند و خیلی جای تنفس برای مخاطب نگذاشته است، درحالی که در بسته‌های قبلی یک انیمیشن یا یک فیلم فانتزی وجود داشت. از آنجاکه این فیلم‌ها برای مخاطب عام یا اکران عمومی درنظر گرفته می‌شود،فکر می‌کنم ترکیب «یلدای کوتاه» خیلی درست نبود. ضمن این‌که فیلم‌سازهایی که در این بسته قرار دارند، خودشان این بسته را ترکیب نکردند بلکه ما را در کنار هم قرار دادند. وقتی به ما اعلام شد که قرار است آثارمان در کنار هم نمایش داده شود، با هم قرار گذاشتیم تا فیلم‌های‌مان را نگاه کنیم اما ترکیب این فیلم‌ها برای خودمان هم کمی خسته‌کننده بود و به نظرمان ‌رسید با توجه به زمان ۹۰ دقیقه‌ای برای ابن بسته و فیلم‌های تلخ و سنگین، بسته خسته کننده شود و احتمال دادیم شاید برای مخاطب هم سنگین باشد».

به نظرم به‌غیر از گروه‌هایی که خودشان بسته‌ای را ارائه می‌کنند، درباره فیلم‌های کوتاه دیگری که قرار است در قالب یک بسته ارائه شوند باید در چیدمان آن‌ها دقت بیشتری شود

او سپس چنین پیشنهاد کرد:«به نظرم به‌غیر از گروه‌هایی که خودشان بسته‌ای را ارائه می‌کنند، درباره فیلم‌های دیگری که قرار است در قالب یک بسته ارائه شوند،باید در چیدمان آن‌ها دقت بیشتری شود چون به فروش آسیب زیادی می‌زند مثلا در بسته‌های قبلی فیلم «#ساعت چهار» به دلیل اینکه فانتزی است خیلی در فروش آن بسته تاثیر گذاشت یا فیلم‌های انیمیشن در بسته‌های پیشین، باعث شدند ترکیب بسته‌ها بهتر شود».

کارگردان «آدم پران» درباره فعالیت‌های جدیدش هم توضیح داد:«یک فیلم‌نامه بلند تجربی به اسم «فرمالیته» دارم که به دنبال سرمایه‌گذار برای آن هستم البته در تلاش هستم در سازوکار سینمای مستقل و با بودجه‌های محدودتر کار کنم چون علاقه‌ای به این‌که وارد سینمای بدنه و جریان اصلی شوم، ندارم. علاوه‌بر آن، یک فیلم کوتاه به نام «سنگ پشت» دارم که صحبت‌های اولیه آن شده و شاید برای اوایل سال بعد، آن را کلید بزنم. همه فیلم‌هایم در فضاهای خارجی می‌گذرد و «سنگ پشت» هم در یک سنگستان می‌گذرد. «سنگ پشت» درباره پدر و پسری است که در یک روستای سنگی زندگی می‌کنند. به طور کلی از سلطه طبیعت و افرادی که در این طبیعت گیر کرده‌اند، خیلی خوشم می‌آید».

عکس:یاسمن ظهورطلب