هنروتجربه:نشست خبری فیلم «پوست» با حضور عوامل و بازیگران در پردیس سینمایی ملت در شرایطی برگزار شد که بهرام و بهمن ارک شرط ادامه فیلم‌سازی به زبان ترکی را وابسته به بازخوردها و هم‌چنین موفقیت اقتصادی عنوان کردند.

نشست خبری فیلم «پوست» با حضور  بهمن ارک و بهرام ارک کارگردان‌های این فیلم و  محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده)، جواد قامتی، عاشیق ولی عبدی، فاطمه مسعودی‌فر (بازیگران)، بامداد افشار (موسیقی)، علیرضا علویان (صداگذار)، پوریا شیوانی(مدیر فیلم‌برداری بخش اول) ،علی آبپاک (مدیر فیلم‌برداری بخش دوم)، رسول علیزاده(طراح صحنه بخش دوم)، پوریا اخوان (طراح صحنه بخش اول) و سحر عصر آزاد (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی یکشنبه بیستم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهرام ارک با اشاره به نحوه نگارش فیلم‌نامه و ساخت فیلم «پوست» عنوان کرد: «دیدگاه ژورنالیستی و اجتماعی در ساخت فیلم «پوست» حاکم نبوده، بلکه با دیدگاه متفاوت و جدید به دنبال کسب تجربه‌های بصری بودیم و روایت‌های جدیدی از فیلم‌سازی ارایه شد».

او با بیان این‌که دنیای فعلی فیلم، مخاطب‌های متفاوتی پیدا کرده و بر این اساس نگاه و جلوه هنری نیز در جهان متفاوت شده است، افزود: «از این رو در ساخت فیلم «پوست» وجه جدیدی از نگرش‌های ساخت فیلم را انتخاب کردیم و به همین علت به افسانه‌های محلی رو آوردیم و فیلم‌نامه با تکیه بر ادبیات و افسانه‌های آذربایجان شکل گرفت و از ادبیات قهوه خانه‌ای و «عاشیقی» کمک گرفته شد».

در ادامه بهمن ارک در ارتباط با زیبا‌شناسی بصری فیلم توضیح داد: «با بهرام تصمیم گرفته بودیم فیلمی بسازیم که شبیه به مستند باشد. ما به دنبال بستن قاب‌‌های زیبا نبودیم و تلاش کردیم برای باورپذیری بیشتر افسانه، فضا را به مستند نزدیک‌تر کنیم. ما به قاب‌های شکیل اعتقادی نداریم و قصدمان در آوردن لحن است که امیدوارم موفق بوده باشیم».

سحر عصر آزاد منتقد حاضر در نشست در ابتدا «پوست» را فیلمی قصه‌گو توصیف کرد و افرود: «ما فیلم یا سریال ترسناک داشته‌ایم اما در آن‌ها با نوعی از وحشت‌آفرینی مواجه می‌شدیم که ترسش ایرانی نبود اما در «پوست» با  اشراف به فرهنگ ایرانی این اتفاق و ایجاد هیجان افتاده است.از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم. «پوست» از چند وجه در جشنواره امسال بسیار متمایز است. این دو فیلم‌ساز در اولین فیلم بلند سینمایی خود نگاه مخصوص به خود دارند. در گونه‌های سینمایی با فقر روبه‌رو هستیم که این فیلم در ژانر وحشت خوب ایفای نقش کرده است. این فیلم به شدت قصه‌گو است. ما برای ارتقای استاندارهای سینما نیازمند قصه‌گویی هستیم.افسانه در این فیلم به خوبی تبدیل به قصه شده است. در این فیلم به جلوه‌های بصری تازه‌ای رسیدیم که نوآورانه بوده است».

بهرام ارک در ادامه توضیح داد: «شاید فیلم ساختن به زبان ترکی یک امتیاز فرهنگی باشد ولی ساخت این‌گونه فیلم‌ها سخت است. ما منتظر بازخوردهای فیلم هستیم و این‌که این تجریه چگونه در زمینه اقتصادی جواب می‌دهد. تا ببینیم امکان ساختن چنین فیلم‌هایی به زبان ترکی وجود دارد که این راه را ادامه دهیم یا نه».

بامداد افشار هم در ارتباط با موسیقی فیلم گفت:«این موسیقی به چند بخش در متن و راوی قصه تقسیم می‌شد. از قبل کارگردان خواسته بود تا موسیقی به این سبک و تلفیق موسیقی شمنی و مغولی ساخته شود. شانس زیادی آوردیم که خواننده کار را که حنجره‌ای نزدیک به این فضا داشت پیدا کردیم. عرفان عاصفی‌نژاد برای ساخته شدن این موسیقی کمک زیادی کرد».

در ادامه این نشست جواد قامتی با اشاره به تجربه‌های بازیگری خود توضیح داد: « نمی‌خواهم بگویم بازیگر ستاره هستم اما در کارنامه بازیگری‌‌ام در  ۴۰نمایش بازی کرده‌ام. من در تبریز بازیگر چهره‌ای هستم. این اولین کار سینمایی من نیست و فیلم‌هایم مجوز پخش نگرفته‌اند و به همین دلیل تا کنون دیده نشده‌ام.امروز بادیدن بازی‌ام بسیار افتخارکردم که در کنار این تیم حضور داشتم».

در بخشی از این نشست سوالی در ارتباط با انتخاب بازیگران مطرح شد. بهرام ارک در پاسخ توضیح داد: «ابتدا به سراغ بازیگران چهره هم رفتیم. به هادی حجازی‌فر هم فکر کردیم و می‌خواستیم بازیگری پیدا کنیم که ترکی را بدون لهجه صحبت کند. در جمع‌بندی نهایی اما به همین ترکیب بازیگران حرفه‌ای تئاتری رسیدیم».

جواد قامتی بازیگر نقش اصلی  این فیلم در ادامه این بحث عنوان کرد:« نمی‌خواهم بگویم در مملکت خودم یک استاره هستم اما در منطقه زندگی خودم حداقل ۴۰ نقش روی صحنه بازی کرده‌ام. این اولین کار سینمایی من هم نیست و کارهای قبلی‌ام چون توفیق کسب مجوز نداشته دیده نشدم. خیلی سخت است که آدم کار خودش را ببیند اما امروز از تماشای کار خودم لذت بردم و به آن افتخار کردم».

جواد قامتی هم‌چنین با اشاره کنایه‌آمیز به سختی همکاری با برادران ارک ضمن تعریف خاطره‌ای از شنا در آب سرد منفی دو درجه برای این فیلم به طنز گفت: «به خدا اگر اسکار هم به من بدهند، دیگر با برادران ارک کار نمی‌کنم! (خنده جمع)

مسعودی‌فر  هم در ارتباط با نقش خود در «پوست» توضیح داد: «این اولین تجربه سینمایی من بود و خوشحالم که با این تیم اولین تجربه‌ام را آغاز کردم. لوکیشن‌های فیلم برای من درس‌های بزرگی داشت و برایم لذت‌بخش بود».

بهمن ارک در پاسخ به سوالی درباره دلیل علاقه‌مندی‌شان به ژانر وحشت و ادامه فیلم‌سازی در این ژانر گفت:« اعتقادی به این ندارم که ژانرهای سینمای جهان را باید در ایران تجربه کنیم. ما در سینمای ایران به فضاهای جدید نیاز داریم نه تکرار ژانرهای تجربه شده در سینمای جهان».

بهرام ارک درباره میزان مطالعه درباره مستند بودن دعانویسی‌های داخل فیلم گفت: «طبیعتا مطالعات زیادی داشتیم و تلاش کردیم به شناخت کاملی در این زمینه برسیم».

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم هم در پاسخ به سوالی پیرامون آشنایی و همکاری با کارگردان‌های این فیلم گفت:« بهمن و بهرام را از طریق فیلم کوتاه «حیوان» شناختم و از طریق اینستاگرام با آن‌ها ارتباط گرفتم و وقتی دعوت به همکاری کردم هنوز هیچ ایده و داستانی هم نداشتند. در چند نوبت مذاکره به فیلم‌نامه اولیه رسیدیم که به زبان فارسی هم بود چون شخصا اصلا زبان ترکی نمی‌دانم.  به لطف خدا توانستیم کار را به نتیجه برسانیم. این فیلم فیلم سختی بود. ۹۰ جلسه فیلم‌برداری در شرایط جوی سخت داشتیم. در روند تولید این فیلم چند گروه به ما کمک می‌کردند. برخی تا انتها ماندند و برخی نتوانستند و از میانه راه از ما جدا شدند. باید تشکر ویژه‌ای از همکاران و دوستان آذربایجان و تبریز داشته باشم. سینما محدود به تهران نیست و در گوشه‌گوشه ایران این استعدادها وجود دارد که به آن‌ها توجه نمی‌شود».

برچسب‌ها: