هنروتجربه- سعیدحضرتی: «دشمنان»، اولین فیلم سینمایی علی درخشنده به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و نویسندگی بردیا یادگاری که پاییز امسال ساخته شده،جزء ده فیلم اولی راه یافته به بخش نگاه نو سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر است.درخشنده پیش از این به عنوان دستیار کارگردان،برنامه‌ریز،مدیر برنامه‌ریزی و.. فعالیت داشته و فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به‌همین سادگی»  «صبور باش» و … را در کارنامه خود دارد.با علی درخشنده درباره «دشمنان» و حضور آن در جشنواره گفت‌وگو کردیم.

علی درخشنده درباره ایده و ساخت «دشمنان» توضیح داد:«داستان فیلم «دشمنان» چندین سال دغدغه ذهنی‌ام بود و حدود پنج سال پیش که دستیار کارگردانی فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» بودم با فیلم‌نامه‌نویسی به نام بردیا یادگاری آشنا شدم و همین آشنایی و گفت‌وگو باعث شروع نوشتن فیلم‌نامه فیلم «دشمنان» و ساخت آن شد».

او افزود:«بودجه فیلم «دشمنان» شخصی است و بدون حمایت هیچ نهاد و ارگانی فیلم ساخته شده و این فیلم در جهت سینمای مستقل ساخته شده است».

هر فیلم‌سازی دوست دارد فیلمی که می‌سازد دیده شود و انتظار من هم فقط دیده شدن فیلم است.در همه جای دنیا در جشنواره‌ها بحث سلیقه و شانس و مناسبات خاص آن جشنواره‌ها مطرح است و باید این نکته را در نظر داشت که این عوامل متغیر هستند

علی درخشنده درباره حضور «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر بیان کرد:«جشنواره فجر تنها رویداد مهم در عرصه سینما در ایران است.یکی از جذابیت‌های جشنواره تماشاگرانی است که در طول ده روز جشنواره به دیدن فیلم‌ها می‌آیند و نگاه مخاطبان خاص و عام اثر می‌تواند به پیشرفت و تکامل کار هنرمند کمک کند.من هم دوست دارم فیلمم در کشور خودم و در میان تماشاگران ایرانی دیده و راجع به آن صحبت شود».

او ادامه داد:«جشنواره فجر برای کارگردان‌های شناخته شده به نوعی ویترین محسوب می‌شود اما برای فیلم‌هایی از جنس «دشمنان» طی ده شب دیده شدن توسط مخاطبان،اتفاق خاصی است که شاید شانسی برای فیلم و دیده شدن آن ایجاد کنند. در حقیقت می خواهم ببینم بازخورد فیلمی که سال‌ها دغدغه ذهنی‌ام بوده در میان مردم چگونه است».

این کارگردان با بیان این که:« تمام سعی‌ام بر این بود تا فیلمی تمیز و قابل فهم برای تمام اقشار باشد»،یادآور شد:«با توجه به اینکه در زمان پروانه ساخت فیلم «دشمنان» دچار مشکلاتی شدیم،انتظار نداشتم که در جشنواره فجر امسال، فیلم پذیرفته شود.هر فیلم‌سازی دوست دارد فیلمی که می‌سازد دیده شود و انتظار من هم فقط دیده شدن فیلم است.در همه جای دنیا در جشنواره‌ها بحث سلیقه و شانس و مناسبات خاص آن جشنواره‌ها مطرح است و باید این نکته را در نظر داشت که این عوامل متغیر هستند.با این‌همه معتقدم هر تلاشی که برای تولید اثری انجام شود منجر به دیده شدن آن اثر می‌شود».

او در ادامه در پاسخ به این سؤال که انتخاب بازیگر نقش اصلی بر چه اساسی صورت گرفته است، گفت:«در طول سال‌های طولانی که در حوزه سینما و در عرصه‌های گوناگون آن فعالیت داشته‌ام، ارتباط تنگاتنگی با بازیگران شناخته شده و ناشناخته‌تر و بازیگران تئاتر و…داشته‌ام. با رؤیا افشار قبل از این فیلم سابقه همکاری داشته‌ام،او بازیگر باتجربه سینما ، تئاتر و تلویزیون است. یکی از خصوصیات مهم ایشان درک بالا و درستی است که از فیلم‌نامه و خواسته‌های کارگردان دارند و این نکته بسیار مهمی برای یک بازیگر است.با توجه به توانایی بالای رویا افشار و با توجه به شرایط سنی نقشی که در نظر داشتیم از ایشان دعوت کردیم و پذیرفتند».

پروانه ویدئویی مختص به سال‌های قبل است و در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی آثار تلویزیونی و سینمایی به صورت دیجیتال ساخته می‌شود، عملا بحث پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی منتفی است

درخشنده در خاتمه با اشاره به این‌که «تمامی صحنه‌های داخلی و خارجی فیلم «دشمنان» در شهرک اکباتان فیلم‌برداری شده است،گفت:«در فیلم «دشمنان» تمام سعی‌مان را کردیم که قصه بگوئیم.داستان فیلم درباره تنهایی آدم‌هاست و موضوع تنهایی در همه جای دنیا موضوعی روزمره و همه فهمی دارد.یادم می آید دوستی می‌گفت این فیلم می‌توانست در هر کجای دنیا ساخته شود و من این نکته را در فیلمم مثبت می‌دانم.همیشه دوست داشتم فیلمی لامکان و لازمان بسازم و هم مخاطب خاص و هم عام را شامل شود».

این کارگردان هم‌چنین درباره بحث پروانه سینمایی و ویدیویی که امسال تعدادی از فیلم‌های بخش نگاه نو را هم تحت تاثیر قرار داد، عنوان کرد:«طبیعتا در شرایطی که هر روز بر شمار فیلم‌های سینمایی افزوده می‌شود،باید در زمینه صدور پروانه ساخت تجدید نظر کرد.در وهله اول پروانه ساخت معضل و اشتباهی است که باید این بخش را با خود تهیه‌کننده واگذار کرد.وقتی فقط پروانه نمایش وجود داشته باشد تکلیف تهیه‌کننده و کارگردان روشن می‌شود.پروانه ویدئویی مختص به سال‌های قبل است و در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی آثار تلویزیونی و سینمایی به صورت دیجیتال ساخته می‌شود، عملا بحث پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی منتفی است.قوانین قبلی باید مثل تمام دنیا به روز شوند».

 

برچسب‌ها: