هنروتجربه-فاطمه رستمی:سعید کشاورز معتقد است متاسفانه جابه‌جایی ساعت اکران فیلم‌های کوتاه و مستند در سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر هم اتفاق خوبی برای این آثار به همراه نداشت.

سعید کشاورز که با فیلم کوتاه «دم اژدها» در جشنواره سی‌و هشتم فیلم فجر شرکت داشت،درمورد حضور فیلم‌های کوتاه در سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «شرکت در جشنواره برای همه فیلم‌سازان بخصوص آن‌هایی که در اوایل کار فیلم‌سازی هستند یا قصد ساخت فیلم بلند دارند، بسیار با اهمیت است. فیلم‌ساز می‌تواند با شرکت در جشنواره انگیزه‌مند شود و از سوی دیگر رقابت با سایر سینماگران هم جذابیت خاصی دارد. مهم‌تر این‌که جشنواره فیلم فجر ویترینی است که ما می‌توانیم اثرمان را در آن به نمایش بگذاریم و فیلم‌سازان جدی و حرفه‌ای کار ما را ببینند. مسیر برای فیلم‌ساز با حضور در فجر کمی ساده‌تر می‌شود و می‌تواند به ادامه کارش امیدوارتر و جدی‌تر فکر کند».

متاسفانه در کشور ما بخش‌های آسیب پذیر همیشه آسیب پذیر می‌مانند به این دلیل که به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود و فیلم کوتاه هم از این قاعده مستثنی نیست. امیدوارم دو باکس پنج فیلمی در بهترین ساعت برای فیلم‌های کوتاه در سال آینده درنظر گرفته شود

او در ادامه در مورد ساعت اکران فیلم‌های کوتاه بیان کرد: «فیلم‌سازهای کوتاه در  سال‌های قبل از این‌که فیلم‌شان در اولین سانس سینمای رسانه یعنی ۱۳:۳۰ اکران می‌شد، گله داشتند. امسال اما فیلم‌های کوتاه و مستند را به آخرین سانس نمایش فیلم یعنی ۲۲:۳۰ منتقل کردند، اما متاسفانه این جابه‌جایی ساعت هم اتفاق خوبی برای فیلم‌های کوتاه و مستند به همراه نداشت. به نظر می‌رسد ایده خوب یعنی تغییر ساعت نمایش فیلم را به شکل بدی اجرا کردند. تغییر ساعت نمایش فیلم‌های کوتاه ایده خوبی بود، اما این‌که آن را به سانس آخر انتقال دادند، جالب نبود. همه در سانس آخر به اندازه کافی خسته هستند و چون فیلم کوتاه و مستند را هم خیلی جدی تلقی نمی‌کنند و انگیزه‌ای برای تماشای فیلم‌ها نیست، بنابراین تغییر ساخت پخش نه تنها از ساعت اکران سال‌های قبل بهتر نیست که مراتب بدتر است. ما در سال‌های قبل که فیلم سانس اول بود حداقل حضور بهتری از مخاطب را حس می‌کردیم. دوستی می‌گفت فیلم‌های کوتاه انگار زینت‌المجلس شده است و اصلا نگاه جدی به آن ندارند، هرچند در این دوره اتفاقات خوبی هم افتاده است، مثلا بلیت فروشی و اکران مردمی ایده درستی بود. می‌دانیم فیلم کوتاه ایران به گواه جوایز و اتفاقاتی برایش در دنیا می‌افتد، پرافتخارترین بخش سینما است، اما مهجورترین گونه سینمایی ما هم همین سینماست. فیلم‌های کوتاه ما به خوبی در سایت سینما تیکت معرفی نشده و اطلاع رسانی خاصی صورت نگرفته مخاطب هم وقتی چیزی نمی‌بیند، نمی تواند تصمیم‌گیری کند که چه کاری را تماشا کند».

او در ادامه به اشکالات دیگری هم اشاره داشت:« «ترتیب پخش فیلم‌ها در جدول هم اشکالاتی داشت. روزهای اول فیلم‌های کوتاه بعد از مستند پخش می‌شد و ما گزارش دادیم که مخاطب نمی‌داند بعد از مستند فیلم کوتاهی هم نمایش داده می‌شود و به همین دلیل از سالن خارج می‌شدند البته مشکل رفع ولی مجدد تکرار شد. عده زیادی برای تماشای فیلم کوتاه می‌آیند و نمی‌خواهند قبل از آن مستند ببینند. فیلم من همراه با مستندی است که بسیار ارزشمند است، اما طبیعت آن مستند مبتنی بر مصاحبه است و مخاطبان محدودی دارد و شاید خسته‌کننده باشد مگر برای کسانی که ارزش چنین مستندهایی را می‌دانند. مخاطبی که برای تماشای فیلم کوتاه من آمده بود، مجبور می‌شد بنشیند مستند را تماشا کند تا به فیلم کوتاه برسد. این اشتباه است. به نظر باید سانس ویژه ای را برای فیلم کوتاه اختصاص بدهیم مثل خیلی از جشنواره‌های معتبر در دنیا. پیشنهادم این است که در سال‌های آینده ده فیلم کوتاه را در یک باکس قرار دهیم و با یک زمان خوب و ساعت نمایش درست با تبلیغات حرفه‌ای به مخاطبانش احترام بگذاریم و از این کار فروگذاری نکنیم».

کشاورز  هم‌چنین عنوان کرد:« «فیلم کوتاه به هرحال آسیب‌پذیر است و تهیه کننده‌های زیادی دنبال این نوع سینما نیستند بنابراین منطقی این است که به این بخش که بازار چندانی ندارد و آسیب‌پذیر است کمک بیشتری کنیم. متاسفانه در کشور ما بخش‌های آسیب پذیر همیشه آسیب پذیر می‌مانند به این دلیل که به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود و فیلم کوتاه هم از این قاعده مستثنی نیست. امیدوارم دو باکس پنج فیلمی در بهترین ساعت برای فیلم‌های کوتاه در سال آینده درنظر گرفته شود. به گواه کسانی که فیلم‌های کوتاه امسال را دیده‌اند، این آثار نسبت به فیلم‌های بلند دیدنی‌تر هستند. بهترین فیلم‌های این دوره از جشنواره هم فیلم کارگردانان فیلم اولی است که سال قبل با فیلم کوتاه در جشنواره حضور داشتند».

میز رسانه برای فیلم کوتاه لازم است و همین فیلم‌سازان فیلم کوتاه احتمالا در آینده وارد سینمای بلند و داستانی می‌شوند،از طرف دیگر ما باید طوری رفتار کنیم تا آن‌هایی که قصد ورود به سینمای بلند را ندارند، اغنای روحی شوند و نوع برخورد با آن‌ها نباید کم از دیگر بخش‌ها داشته باشد

او درپایان تاکید کرد: «باید از ابراهیم داروغه زاده تشکر کرد که برای فیلم‌های کوتاه بلیت فروشی گذاشت و این از هوشمندی او است. اما اگر قرار است بخش فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد؛ مثل همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا که فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن در جشنواره‌های‌شان دارند، باید تبلیغات درست انجام شود و میز رسانه برپا شود. امسال اتفاق خوب این بود که سینمای مردمی داشتیم و در برنامه‌های تلویزیونی جشنواره  هم در مورد فیلم کوتاه جدی حرف زدند. میز رسانه برای فیلم کوتاه لازم است و همین فیلم‌سازان فیلم کوتاه احتمالا در آینده وارد سینمای بلند و داستانی می‌شوند،از طرف دیگر ما باید طوری رفتار کنیم تا آن‌هایی که قصد ورود به سینمای بلند را ندارند، اغنای روحی شوند و نوع برخورد با آن‌ها نباید کم از دیگر بخش‌ها داشته باشد».

برچسب‌ها: