هنروتجربه- فاطمه رستمی: حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر ،با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و در دوره‌هایی هم به مرحله حذف رسیده‌است و بعد از بازگشت آن به این رویداد سینمایی دارای سیمرغ بلورین هم شده‌است. اما نحوه نمایش این آثار در جشنواره فیلم فجر اغلب نتوانسته نظر مثبت فیلم‌سازان فیلم کوتاه را به خود جلب کند و در کنار آن آیین نامه‌ محدودیت زمانی آثار شرکت کننده در جشنواره هم محل گلایه این فیلم‌سازان است. امسال و در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر،فیلم‌های کوتاه بلیت فروشی و نمایش در سینماهای مردمی را تجربه کردند. این فیلم‌ها هم‌چنین در پردیس ملت سینمای رسانه هم در آخرین سانس  روی پرده رفتند.برای آگاهی از تاثیر این تغییرات در نمایش فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر، نظر سه کارگردان حاضر در این رویداد سینمایی را جویا شدیم.

مرجان خسروی:فیلم‌های کوتاه زیرسایه فیلم بلند قرار گرفتند
مرجان خسروی با فیلم کوتاه «مادر برفی» در این دوره از جشنواره فیلم فجر شرکت داشت، درمورد این حضور گفت: «برای فیلم‌سازان فیلم کوتاه حضور در جشنواره ها ارزشمند است و جشنواره فیلم فجر هم یکی از مهم رویدادهای فرهنگی و سینمایی کشورماست. خوشحالم که با اولین فیلم داستانی کوتاهم در فجر حضور دارم».

او درمورد زمان نمایش فیلم‌های کوتاه در جشنواره سی و هشتم فجر توضیح داد: «فکر می‌کنم زمان نمایش فیلم‌های کوتاه بهتر شده است هرچند آخرین ساعت است، اما گلایه این است که چرا نشست رسانه‌ای تخصصی برای فیلم‌های کوتاه و مستند برگزار نمی‌شود؟! فیلم‌های ما آخرین سانس است و وقتی تمام می‌شود دیرقت است و ما میز رسانه‌ای نداریم».

او ضمن تاکید تاثیر مثبت بلیت فروشی برای فیلم‌های کوتاه و مستند گفت: «واقعا این اتفاق مثبت بود و فکر می‌کنم با این اقدام مخاطب را به دیدن فیلم کوتاه تشویق می‌کنیم، اما به دلیل اینکه تریبون و رسانه‌ای در اختیار فیلم کوتاه نیست، ایده خوب جشنواره نیمه‌کاره ماند، به این دلیل که فجر بیشتر روی فیلم‌های بلند متمرکز است. فیلم‌های بلند هم کارگردان مطرح دارند، هم بازیگرانی چهره، پس رسانه‌ها بیشتر به سمت این فیلم‌ها می‌روند. در حالی که فیلم‌های کوتاه که کارگردانان به نسبت شناخته نشده‌تری دارند،نیاز بیشتری به معرفی در رسانه‌ها دارند».

او افزود: «رسانه‌های دغدغه کمتری نسبت به فیلم کوتاه دارند و مستندها و فیلم‌های کوتاه زیرسایه فیلم بلند قرار گرفته‌اند. البته به نظرم فجر باید به این نکته هم اشاره کنم، که در جشنواره فیلم فجر امسال،به زنان فیلم‌ساز فیلم کوتاه نگاه ویژه‌تری شده و از بین ده فیلم کوتاه حاضر درجشنواره دو فیلم کوتاه از زنان فیلم‌ساز هستند. هم‌چنین  فیلم‌های بومی هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. امیدوارم سال بعد فیلم‌ها راحت‌تر به جشنواره بیایند. و این قاعده و شرط که فیلم‌های جشن خانه سینما و فیلم کوتاه تهران فقط می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند،برداشته شود تا آثار متنوع و بیشتری به فجر برسند و دست داورها هم در انتخاب بازتر باشد».

علی پاک‌نیا:تبلیغات به خوبی انجام نمی‌شود
فیلم کوتاه «پاندای قرمز» به کارگردانی علی پاک‌نیا دیگر اثر حاضر در جشنواره فجر بود. پاک‌نیا درمورد حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «آرزوی هر فیلم‌ساز کوتاهی است که در جشنواره شرکت کند. این جشنواره مهم‌ترین جشنواره سینمایی داخل کشور است و اعتماد به نفس خوبی به فیلم‌سازها می‌دهد».

او درمورد ساعت اکران فیلم‌ها در پردیس ملت که برای اهالی رسانه درنظر گرفته شده است، توضیح داد: «مخاطب فیلم‌های کوتاه کمتر از فیلم‌های بلند است و به همین دلیل اگر فیلم‌های کوتاه را در وسط روز نمایش می‌دادند امکان تماشای آثار برای افراد بیشتری میسر می‌شد».

این کارگردان درمورد بلیت فروشی فیلم‌های کوتاه توضیح داد: «بلیت فروشی اتفاق خیلی خوبی بود، اما تبلیغات به خوبی انجام نمی‌شود. خوب بود اگر فضای مجازی یا بولتن و… بخش‌هایی را به صورت اختصاصی به فیلم های کوتاه اختصاص می‌دادند».

سونیا حداد:ای کاش نشست رسانه‌ای هم داشتیم
سونیا حداد که با فیلم کوتاه «امتحان»در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد،پیرامون جشنواره فیلم فجر و حضور خودش گفت:«برای اولین در جشنواره فیلم فجر حضور دارم. این اتفاق خیلی برایم جذاب بود که در محیط جشنواره سینمایی ایرانی شرکت کنم. پیش از این بیشتر جشنواره‌های سینمایی خارجی را تجربه کرده‌ام و حالا حضور در این جشنواره جذابیت زیادی دارد و اتفاق خیلی خوبی بود».

سونیا حداد در ادامه به نظر فیلم‌سازان کوتاه از حضور در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد:«ما همراه با برخی دوستان فیلم‌ساز درباره حضور در جشنواره فیلم فجر صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم  که یا فیلم کوتاه را باید به طور کل از جشنواره فیلم فجر حذف کنند یا اگر هست درست و حسابی باشد و ارزش آن حفظ شود. به نظرم مدیوم فیلم کوتاه جدی گرفته نمی‌شود و بدترین ساعت اکران و بدترین شرایط را به این آثار  اختصاص دادند.برای مثال در سینمای رسانه ساعت ۲۲:۳۰  و بعد از اتمام یک مستند تازه فیلم کوتاه‌ نمایش داده می‌شود. در این بازه زمانی همه خسته‌ هستند و در حال بازگشت به خانه. تازه ای کاش لااقل همان ساعتی که گفته بودند کارها را نمایش می‌دادند! برای فیلم من که اصلا فراموش کردند و با یک ربع تاخیر فیلمم نمایش داده شد و همه از سالن خارج شده بودند و برای سینمای خالی فیلم اکران شد! و من برای دیگر اکران‌های اثرم نرفتم هرچند اعتراض هم کردیم و مسئولان عذرخواهی کردند. اگر قرار است فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود، ترجیح این است که بسته‌ای از فیلم‌های کوتاه انتخاب و پشت سر هم برای مخاطب نمایش داده شود».

او در مورد بلیت فروشی برای فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره بیان کرد: «این اقدام مثبت بود، اما ای کاش ما نشست رسانه‌ای هم داشتیم. افرادی که در این فیلم درکنارم کار کردند، فیلم‌سازان حرفه‌ای هستند و دوست داشتم آ‌ن‌ها هم دیده شوند».