هنروتجربه-سعیدحضرتی:همایون امامی در جدیدترین مستند خود که «دهکده پر ملال» نام دارد، زندگی و آثار امین فقیری، نویسنده شیرازی را روایت کرده است.امین فقیری، نویسنده و پژوهش‌گر نام آشنای شیرازی است که نام او با داستان به ویژه ادبیات روستایی درآمیخته، داستان «دهکده پرملال» از نخستین داستان‌های او است که زندگی روستائیان را در زمانی روایت می‌کند که فقیری به عنوان سپاه دانش روزگار می‌گذرانده است.ساخت مستند «دهکده پرملال» از فروردین‌ماه ۱۳۹۲ آغاز شده و به گفته امامی اولین تجربه تولید فیلم به صورت تعاونی و کاملا شخصی است.امامی معتقد است که این شکل تولید فیلم، منجر به نگاه و روایتی آزادانه‌تر می‌شود.این مستند در هفدهمین جشنواره‌ فیلم تصویر که هر سال همزمان با جشن تصویر سال به دبیری سیف‌الله صمدیان برگزار می‌شود، به نمایش در می‌آید.

 همایون امامی درباره تولید مستند ۳۴ دقیقه‌ای «دهکده پر ملال»، گفت: «این مستند اولین تجربه تولید فیلم به شکل تعاونی و شخصی است.وقتی تنها تکیه به نهادهای دولتی مانند تلویزیون، مرکز گسترش سینمایی، حوزه هنری و…داشته باشیم، آزادی کامل در ساخت فیلم را از دست داده‌ایم و مجبوریم ملاحظاتی در کار و حتی حوزه زیبایی‌شناسی فیلم لحاظ کنیم.این اتفاق به مثله شدن اثر می‌انجامد و فیلم دچار لکنت روایی و تصویری می‌شود، حتی در مواردی که فیلم لزوما جهت‌گیری انتقادی و سیاسی ندارد».

امامی ادامه داد:«از سال‌ها پیش به فکر تولید تعاونی بوده‌ام و در نوشته‌هایم به آن پرداخته‌ام و خوشحالم که اولین تجربه تولید تعاونی را با مشارکت دوستان هم‌دل خودم به اتمام رسانده‌ام.فرید صداقت، سعید کشاورزی، رضا تیموری و آرش اسحاقی نهایت همکاری را برای ساخت این مستند داشتند. قرار بر این بود که دوستان دستمزدی نگیرند و در ساخت فیلم سهیم شوند و هزینه‌های جاری را خودمان متحمل شویم.این روش و نگاه را من ایده تعاونی می‌گویم».

همایون امامی با اشاره به علاقه‌اش به ادبیات داستانی، افزود :«امین فقیری جزو اولین افرادی محسوب می‌شود که دوران سربازی خود را به عنوان سپاه دانش در روستاها می‌گذراند. او در برابر واقعیتی قرار می‌گیرد که تکانش می‌دهد و آن اختلاف فرهنگی اجتماعی میان روستا و شهر است. تصورات او از روستا تغییر می‌کند و تصمیم می‌گیرد دراین‌باره بنویسد و این تفاوت فاحش را از طریق داستان با مردم شهرها در میان بگذارد که حاصل آن کتابی به نام «دهکده پرملال» است. این کتاب نخستین‌بار در اسفند سال ۱۳۴۷ منتشر شد و در آن زمان استقبال زیادی از آن شد و به چاپ‌های متعدد رسید».

این مستندساز با تاکید بر این که نگاه سینمایی در متون توصیفی آثار فقیری مشهود است، ادامه داد:«این فیلم در حوزه مستند شخصیت‌نگار و پرتره قرار می‌گیرد و فیلم‌برداری طی ده روز در فروردین ۱۳۹۲ در شیراز انجام شده و در آن از صدرا ذوالریاستین، منصور اوجی، ابوتراب خسروی، ابوالقاسم فقیری، عبدالرحمان مجاهد نقی و همسر امین فقیری خواسته‌ام درباره‌ او نظرهایشان را مطرح کنند».

کارگردان «چشم، هزار چشمه» عنوان کرد:«بعد از اتمام فیلم‌برداری متوجه شدم که در راش‌هایی که گرفته‌ایم نقایصی داریم و به دلیل مسائل مالی امکان برگشت به شیراز و فیلم‌برداری دوباره را نداشتیم.به همین جهت مجبور شدم کمبود صحنه‌ها را برای برقراری و ارتباط سکانس‌ها با تصاویر آرشیوی جبران کنم.گرچه زمان زیادی صرف آن شد ولی نتیجه خوبی داشت.یکی از فیلم‌های مورد استفاده، «چهره ۷۵» زنده‌یاد هژیر داریوش است که این فیلم انتقادی تلخ از رخنه فرهنگ فرنگی به روستاها را روایت می‌کند و دقیقا همان بافت و فضای آن‌ سال‌ها را که نیاز داشتیم به تصویر درآورده است».

امامی در پاسخ به این سوال که آیا زمان کوتاه فیلم، محدودیتی برای پرداختن به جوانب مختلف آثار فقیری ایجاد نکرد، توضیح داد:«به دلیل مشکلات مالی، خودم فیلم را تدوین کردم و شاید اگر تدوین‌گر دیگری بود زمان فیلم هم بیشتر می‌شد. به علاوه نمی‌خواستم درازنفسی و پرگویی بکنم و سعی داشتم ایجاز در پرداخت را رعایت کنم.باید در نظر داشت که سلیقه کارگردان و نحوه پرداخت سینمایی و نوع مواجه با هر سوژه‌ای، برای هر کارگردانی متفاوت است و تصمیم بر این بود که در نهایت اختصار به معرفی فقیری بپردازم».

امامی درباره حضور فیلم در هفدهمین جشن تصویر سال،اشاره داشت:«اولین اکران فیلم در مراسم نکوداشت امین فقیری  در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس بود که فقیری و خانواده او فیلم را دوست داشتند و اکران عمومی آن در جشن تصویر سال است.این فیلم بدون حمایت و با بودجه شخصی و مشکلات زیادی ساخته شد ولی در نهایت تجربه خیلی خوبی بود که امیدوارم فیلم بتواند نظر منتقدان فیلم مستند را هم جلب کند».

عوامل تولید مستند «دهکده پرملال» عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده:همایون امامی، فیلم‌بردار:فرید صداقت، مدیر تولید و صدابردار:سعید کشاورزی، صداگذار:آرش اسحاقی، تصحیح رنگ و نور:رضا تیموری.

برچسب‌ها: