هنروتجربه: محمد احسانی معتقد است توجه به محیط‌ زیست، موجب جذب فیلم‌سازهای خوب و مهم دنیا به ساخت فیلم‌هایی با چنین محوری شده است.

محمد احسانی از کارگردان‌های شناخته شده مستند و به ویژه مستندهای محیط زیستی است که سه گانه «بانوی ارومیا»، «روزگاری هامون» و «دود» او در هنروتجربه اکران شده‌است.این کارگردان در گفت‌وگویی با اعتماد آنلاین درباره شرایط فعلی ساختن مستندهای محیط زیستی صحبت کرده‌است. احسانی در پاسخ این سوال که به تبع پررنگ شدن دغدغه‌های محیط‌زیستی در دنیا، آیا در ایران هم توجه به این نوع آثار بیشتر شده است، گفت: «اگر قرار بود به محیط‌ زیست بها داده شود، وضعیت ساخت مستندهای محیط‌ زیستی هم خوب بود و تعداد فیلم‌ها یا سفارش‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شد، بیشتر بود».

او برای روشن‌تر شدن روند ساخت مستندهای محیط زیستی به شرایط خود اشاره کرد: «من خوش‌شانس بوده‌ام که توانسته‌ام در مورد موضوع‌های محیط‌ زیستی همچون دریاچه ارومیه، تالاب هامون، کارون یا آلودگی هوای تهران مستند بسازم. این فیلم‌ها بیشتر در بخش خصوصی با سرمایه‌های شخصی یا بودجه‌های بین‌الملل ساخته شده‌اند».

احسانی با اشاره به حمایت ضعیف سازمان‌های دولتی و نهادهای داخلی توضیح داد: «با وجود اینکه امسال دوست داشتم درباره سیل یا مسائل دیگر محیط‌ زیستی ایران کار کنم، حامی مالی پیدا نکردم و ظاهراً بودجه‌ای در این زمینه وجود ندارد. شرایط دشوار شده است و به سختی می‌توان مستندهایی در این زمینه ساخت».

احسانی که برای مستند «کارون» جایزه بزرگ سیاره سبز را از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی ردآیلند آمریکا دریافت کرده است ادامه داد: «در یک سال گذشته به وزارت نیرو، سازمان محیط‌ زیست یا شرکت‌های بزرگی که در حوزه محیط‌ زیست فعالیت می‌کنند مراجعه کردم. با این‌که این حوزه را می‌شناختند، با فیلم‌هایم آشنا بودند و حتی آن‌ها را دوست داشتند، اما تاکنون نتوانسته‌ام حامی مالی برای تولید مستندهای بعدی‌ام پیدا کنم».

به گفته کارگردان مستند «تبریز: تصاویر دنیای فراموش‌شده»، از نظر مالی هزینه‌های تولید فیلم چند برابر شده است و برای ساخت یک فیلم باکیفیت و خوب نمی‌توان به بودجه کم اکتفا کرد. او البته اضافه کرد که به غیر از مسائل مالی، تاکنون مشکل دیگری از جمله گرفتن مجوز و… برای ساخت فیلم نداشته است.

احسانی که علاوه بر این‌ها جایزه جشنواره فیلم‌های محیط‌زیستی «اکو تاپ» اسلواکی را برای فیلم «روزگاری هامون» از آن خود کرده است درباره استقبال از مستندهای محیط‌زیستی ایران در سینمای جهان گفت: «مستندهای محیط‌زیستی ما نه تنها در دنیا بلکه در میان علاقه‌مندان ایرانی هم مورد توجه هستند. در حال حاضر موضوع‌های محیط زیستی در دنیا خیلی اهمیت پیدا کرده‌اند و به جنبش‌های مختلفی تبدیل شده‌اند که از همین رو این موضوع مورد توجه مردم دنیا واقع شده است».

به عقیده او توجه به محیط‌ زیست، موجب جذب فیلم‌سازهای خوب و مهم دنیا به ساخت فیلم‌هایی با چنین محوری شده است.

احسانی سپس بازگو کرد که نه تنها ساخت فیلم‌های محیط‌ زیستی در دنیا رو به افزایش رفته، بلکه جشنواره‌هایی با محور محیط‌ زیستی نیز برپا شده‌اند و حتی فیلم‌های محیط‌ زیستی خوبی در حاشیه جشنواره‌های جهانی به نمایش درمی‌آیند.

کارگردان «رخش بر نقش» در پایان به تفاوت ساخت فیلم‌های مستند در ایران و دنیا اشاره کرد: «در دنیا فیلم‌های محیط‌ زیستی تا حدی بر سیاست‌گذاری‌های کشورها یا نهادهای بین‌المللی تاثیر می‌گذارد، اما در کشور ما فقط روی مردم تاثیر گذاشته و اثربخشی آن را روی تصمیم‌گیری‌ها نمی‌بینیم».

 

 

برچسب‌ها: