هنروتجربه: مهدی بوستانی کارگردان مستند و فیلم کوتاه که پیش از این فیلم کوتاه «درس» را در هنروتجربه اکران کرده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری صبا درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیحاتی داده‌است.

مهدی بوستانی درباره وضعیت فعلی مستندی که مرداد ماه خبر ساخت آن را داده بود و نام آن «دست به داران» است، گفت:«مراحل تولید این مستند به پایان رسیده ولی به دلیل اینکه تهیه کننده این مستند صدا و سیما است زمان مشخصی برای نمایش آن درنظر گرفته نشده است. این فیلم در قالب یک قسمت از یک مجموعه که فکر می‌کنم «میراث ناملموس» نام دارد و به سنت‌های شغلی و آیینی می‌پردازد که در مناطق کرمان و یزد وجود داشته و دارند و درحال حاضر ممکن است کمرنگ شده و یا هم‌چنان به قوت خود باقی مانده باشند».

او درباره حال و هوای این مستند و تفاوت آن با مستند «آوایی که هنوز زنده است» که بیست سال پیش آن را ساخته است، بیان کرد: «مستند «دست به داران» درباره سنت قالی‌بافی و مساله معیشت قالی‌بافان و مصاحبه محور است و با نسل‌های مختلفی از قالی‌بافان صحبت می‌شود و حتی بعضی از افرادی که در مستند قبلی من حضور داشتند نیز در این مستند حضور دارند مانند دختری به نام سحر که بیست سال پیش هشت ساله و درحال یادگیری قالی‌بافی بود، اما الان خانمی ۲۸ ساله است که خود در مقام استاد قالی‌بافی قرار گرفته است و من برای نشان دادن این فاصله زمانی، سکانس‌هایی از «آوایی که هنوز زنده  است» را در مستند جدید خود استفاده کرده‌ام».

او افزود: «با این‌که این مستند درباره وضعیت معیشتی قالی‌بافان است، اما به مسایل روستایی زیادی نیز می‌پردازد برای مثال بحث مهاجرت از روستا به شهر و این مساله که معیشت زندگی این افراد دیگر از راه قالی‌بافی تامین نمی‌شود و چقدر تعداد قالی‌بافان کم شده است به دلیل این‌که خریداران جهانی کم شده‌اند و به هر شکل تحریم‌های موجود نیز در این وضعیت تاثیرگذار است».

کارگردان «عروس دریایی» درباره فیلم کوتاهی که همزمان با «دست به داران» آن را ساخته است و «پشت در» نام دارد، عنوان کرد: «مدت زمان این فیلم کوتاه شش دقیقه است و همان زمانی که درگیر ساخت مستند خود بودم با لوکیشنی خاص مواجه شدم که ایده ساخت «پشت در» در ذهنم شکل گرفت و با توجه به اینکه کار فیلم‌برداری «دست به داران» نیز کمی زودتر به پایان رسیده بود، زمانی کوتاه در حد یک روز برای ساخت این فیلم کوتاه به‌وجود آمد».

بوستانی افزود: «این فیلم کوتاه درباره عشق و دلبستگی‌های عاطفی است و لحظه‌ای از زندگی یک زن قالی‎باف را نشان می‌دهد که در مرز خیال و واقعیت است و درحال حاضر در فکر حضور آن در جشنواره‌های خارجی هستیم».

کارگردان فیلم کوتاه «درس» با اشاره به این‌که هنوز تصمیمی برای حضور فیلم خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران نگرفته است، توضیح داد: «فضای جشنواره‌های داخلی در این چند سال اخیر در حال حرکت به سمت فیلم‌هایی است که اسم حرفه‌ای روی آن‌ها گذاشته می‌شود اما در عین حال فیلم‌های گرانی هستند که پول حرف اول را در آن می‌زند و دستمزد عوامل آن نجومی و بسیار بالا است و این اتفاق درحال تغییر ماهیت فیلم کوتاه است؛ ماهیتی که متکی به ایده و تلنگر فکریست. شاید فیلم‌های کوتاه ما در حال تبدیل به سکانس‌هایی از فیلم های بلند سینمایی است، اما من کاری را ترجیح می‌دهم که از نظر شکل و ساختار و مفهوم به فیلم های بلند داستانی شباهتی ندارد».

او در پایان درباره شانس فیلم‌سازان کوتاه که فیلم‌هایی با سرمایه‌های کم و با دغدغه ماهیت فیلم کوتاه وارد جشنواره‌های داخلی می‌شوند، بیان کرد: «فیلم‌هایی که از جنس سینمای بلند داستانی نیستند و بازیگران و عواملی با دستمزد‌های بالایی ندارند و تنها دغدغه این فرم از سینما را دارند تا حدودی شانس ورود به جشنواره‌‌ها را از دست داده‌اند که «پشت در» نیز ممکن است از همان فیلم‌ها باشد».

برچسب‌ها: