هنروتجربه-فاطمه رستمی: فیلم «آندرانیک» به کارگردانی حسین مهکام یکی از آثاری بود که گروه سینمایی هنروتجربه درسال ۹۸ میزبانی آن را برعهده داشت. در این روزهای پایان سال با مهکام پیرامون تجربه اکران «آندرانیک» در هنروتجربه و به‌ویژه برگزاری جلسات نقد و بررسی در شهرهای مختلف و فعالیت‌های تازه این کارگردان گفت‌وگویی داشتیم.

حسین مهکام درمورد اکران فیلم «آندرانیک» در هنروتجربه در سال ۹۸ و بازخوردهایی که از این اکران دریافت کرده‌است، گفت: «از ابتدا فیلم را برای نمایش در گروه هنروتجربه ساختیم و به همراه حمید شیخ محمدی؛ سرمایه‌گذار فیلم چنین دیدگاهی داشتیم. تولید فیلم و شیوه کار ما از آغاز براین اساس بود و خیلی هم این مسیر را دوست داریم».

او ضمن تاکید به اثرات مثبت جلسات نقد و بررسی فیلم‌های هنروتجربه، افزود: «از اکران فیلم «آندرانیک» در هنروتجربه خیلی لذت بردم و دلم می‌خواهد بازهم این تجربه تکرار شود. نحوه اکران فیلم هم رضایت بخش بود و جلسات نقد و بررسی هم به ما کمک زیادی کرد و یکی از بهترین جلسات در شیراز برگزار شد که خیلی لذت بردیم. مشابه این تجربه خوب را حدود ۱۰ سال قبل با فیلم «بیست» عبدالرضا کاهانی در شیراز داشتم. نقیض این احساس، اما متاسفانه درشهر دیگری اکران و جلسه خوبی نداشتیم».

کارگردان فیلم «بی‌حسی موضعی» در ادامه افزود:«جریان کلی هنروتجربه را دوست دارم و همیشه گفته‌ام که مرا یاد موج نو فرانسه و سینماتک می‌اندازد. برای جعفر صانعی مقدم و امیرحسین علم الهدی و سایر دوستانی که در هنروتجربه فعال هستند، آرزوی موفقیت روزافزون دارم».

واقعا هنروتجربه اتفاق درجه یکی درسینمای ایران است به این دلیل که پناهگاه است و نباید خودش را آلوده به سینمای بدنه کند و اتفاقا این مخاطب است که باید آموزش ببیند و هنروتجربه و آثار این چنینی سینما را بشناسد

در ادامه این گفت‌وگو، مهکام درمورد پیوستن مخاطبان تازه به واسطه هنروتجربه به تماشاگران سینما در ایران توضیح داد:«قطعا هنروتجربه تاثیر مثبتی داشته است و خیلی وقت‌ها کمیت تبدیل به کیفیت می‌شود.اگر نام هنروتجربه بیشتر شنیده شود به بسامد افرادی که این کلمه را شنیده‌اند و با آن آشنا شده‌اند، افزوده می‌شود. معلوم است که مخاطبان امروز هنروتجربه خیلی بیشتر از روز اول است، اما نکته مهمی وجود دارد؛ به نظر من هنروتجربه محلی برای هنرمندان و مخاطبان اندیشمند و خاص است پس چرا باید منتظر آمدن مخاطبان سینمای بدنه به هنروتجربه باشیم؟ هنروتجربه پناهی برای هنرمندانی است که علاقه‌مندند مخاطبانی اندیشمندتر داشته باشند و خودشان هم عصیانگرتر عمل می‌کنند. این افراد لزوما به سینمای بدنه کاری ندارند نه این‌که از مخاطب فراری باشند، بلکه این هنرمندان مولف چه گناهی دارند که مخاطبان سینما در ایران حوصله یا درک مفاهیم پیچیده و بلند را ندارد؟ اگرهنروتجربه نباشد هنرمند مولف کجا باید برود و اثرش را نمایش دهد؟ با این دید می‌پرسم چرا باید منتظر مخاطب سینمای بدنه برای هنروتجربه باشیم؟ قبول دارم که هزینه‌های اکران برای هنروتجربه که تبلیغ رایگان انجام می‌دهد، مجله چاپ می‌کند و… زیاد است، سود چندانی وجود ندارد و تولید فیلم در ایران گران‌قیمت است، اما اگر توقع داشته باشیم که همان مخاطبان سینمای بدنه به سینمای هنروتجربه بیایند و آثار اکران شده در این گروه را بپسندند، توقع شایسته‌ای نیست چراکه ذاتا هنروتجربه مخاطبان خاصی دارد».

او بیان کرد: «اگر هنروتجربه بتواند از بین همین مخاطبان، عده‌ای را تربیت کند تا این نگاه خاص به سینما را بدرک کنند، بُرد مضاعفی است و با اجرای بیشتر در همه زمینه‌ها و تبلیغات، تربیت تماشاگر فهیم سینما هم صورت می‌گیرد».

فیلم‌نامه جدیدی که در دست دارم را برای دریافت پروانه ساخت به سازمان سینمایی ارائه داده‌ام و بعد از پایان کرونا اگر شوراها فعالیت‌های‌شان را از سر گرفتند و ما هم توانستیم پروانه ساخت دریافت کنیم، در سال جدید فیلم تازه‌ام را می‌سازم

حسین مهکام در ادامه ضمن تاکید به لزوم وجود یک پردیس سینمایی اختصاصی برای هنروتجربه گفت: «باید یک پردیس اختصاصی برای هنروتجربه ساخته شود و قطعا این اتفاق نیازمند یک حمایت واقعی است. کسانی که پردیس‌ها را می‌سازند به نوعی کارشان تجارت است و می‌خواهند روزانه فروش میلیاردی داشته باشند، اما اگر حمایت صورت بگیرد و سازه‌ای اختصاصی ساخته شود و از سوی دیگر اگر جشنواره سینمایی مستقلی هم برای فیلم‌های هنروتجربه‌ای تشکیل شود، به نظرم تربیت مخاطبان دوچندان اتفاق می‌افتد».

او افزود: «واقعا هنروتجربه اتفاق درجه یکی درسینمای ایران است به این دلیل که پناهگاه است و نباید خودش را آلوده به سینمای بدنه کند و اتفاقا این مخاطب است که باید آموزش ببیند و هنروتجربه و آثار این چنینی سینما را بشناسد».

در آخر حسین مهکام از نگارش فیلم‌نامه جدیدش خبر داد و گفت: «فیلم «بی‌حسی موضعی» هنوز اکران نشده و قرار بود فصل بهار اکران داشته باشیم، اما نمی‌دانیم کرونا چه بلایی سر برنامه‌ریزی‌های سینمایی ما آورده است. با این وجود فیلم‌نامه جدیدی که در دست دارم را برای دریافت پروانه ساخت به سازمان سینمایی ارائه داده‌ام و بعد از پایان کرونا اگر شوراها فعالیت‌های‌شان را از سر گرفتند و ما هم توانستیم پروانه ساخت دریافت کنیم، در سال جدید فیلم تازه‌ام را می‌سازم».

عکس:یاسمن ظهورطلب

برچسب‌ها: