هنروتجربه: لی اسمیت تدوین‌گر برنده جایزه اسکاری است که یکی از نیروهای خلاق آثار کریستوفر نولان به شمار می‌رود، از «بتمن آغاز می‌کند» تا «دانکرک».

از نولان بارها به عنوان یکی از بهترین کارگردانان فعال این سال‌های سینمای جهان نام برده شده و بی‌شک در این میان، لی اسمیت تدوین‌گر یکی از نقش‌های کلیدی را ایفا کرده است. این سینماگر استرالیایی تازه نخستین نامزدی اسکارش را برای «استاد و فرمانده: آخر دنیا» / Master and Commander: The Far Side of the World اثر پیتر ویر و محصول ۲۰۰۳ را پشت سر گذاشته بود که پیشنهاد اولین همکاری‌اش با نولان در «بتمن آغاز می‌کند» / Batman Begins را گرفت.

همکاری این دو در فیلم‌های «پرستیژ»، «شوالیه تاریکی»، «تلقین»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک» ادامه یافت؛ و این آخری اسکار بهترین تدوین را برایش به ارمغان آورد. حالا اسمیت در گفت‌وگوی تازه‌ای به همکاری سرنوشت‌ساز خود با نولان پرداخته است و به عنوان نخستین فرد اعتراف کرده که چالش تدوین فیلم‌های نولان این بود که مطمئن شویم تماشاگران فیلم‌ها گیج نمی‌شوند.

اسمیت می‌گوید: «کریس فیلم‌های خیلی پیچیده‌ای می‌سازد و فکر می‌کنم کارم این بوده تا جایی که می‌توانم آن‌ها را قابل فهم نگه دارم؛ چون هیچ چیز بدتر از فیلمی نیست که تماشاگر از شدت سردرگمی به ناامیدی برسد. راز ما در تدوین فیلم‌هایی چون «تلقین»، «میان‌ستاره‌ای» و «پرستیژ» این بود که به ایده اصلی کریس وفادار بمانیم ولی حاصل کار جوری نشود که تماشاگر احساس کند از فیلم فاصله گرفته و بیرون مانده است».

اسمیت می‌گوید پس از نمایش‌های آزمایشی است که تدوین کامل می‌شود ولی هرگز تغییری به دلیل شفافیت بیش‌تر برای تماشاگران و در مغایرت با نگاه اصلی نولان صورت نمی‌گیرد: «برخی متوجه تمام جزییات این فیلم‌ها می‌شوند و بعضی هم کاملاً گیج می‌شوند و برداشت‌های غلطی می‌کنند ولی همچنان فیلم‌های نولان را دوست دارند».

  • ایندی‌وایر